ТЕНДЕНЦІЇ СУЧАСНОЇ РЕЖИСУРИ В ОПЕРНОМУ МИСТЕЦТВІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221810Ключові слова:
режисура, оперний жанр, музична критика, експерименти, нова опера.Анотація
Метою дослідження є аналіз тенденцій сучасної режисури в оперному мистецтві України. Методологія дослідження будується на міждисциплінарному підході, який дозволяє використовувати здобутки музикознавства та театрознавства. У статті було використано ряд методів: порівняльний, який дозволив порівняти режисерські постановки оперних вистав минулого і сучасного періодів в Україні; історичний допоміг проаналізувати появу на початку ХХІ століття ряд протиріч в розвитку оперного жанру і появи домінанти оперної режисури над диригентським трактуванням музичного твору; метод аналізу дозволив розкрити основні етико-естетичні підходи сучасної режисури до постановок оперних вистав. Науковою новизною дослідження є висвітлення основних тенденцій та протиріч в режисурі оперного мистецтва України на початку ХХІ століття. Висновки: Таким чином, реформаторство у європейському оперному жанрі належить режисурі. Оперний театр в Україні переживає етап “пробудження” в контексті європейського оперного експериментування, яке виражається в незвично нових підходах режисерів до втілення оперного сценічного дійства. У цьому контексті основними методами виступають актуалізація сюжету, що передбачає перенесення оперного дійства в сучасну епоху, посилення метафоричності, ілюзорності, еклектизм, кіно, епатаж, перформанс, вихід за рамки твору тощо. Філософією режисера стає крайній суб’єктивізм, метафізичне розуміння свободи творчості та ревізіонізм наративів класичних творів у формі нових режисерських версій відомих вистав.Посилання
Vergelis, O. (2019). “Lohengrin” in your head. Lviv. Retrieved from https://opera.lviv.ua/loengrin-u-tvoyij-golovi-oleg-vergelis/ [in Ukrainian]
Viter, O. (2012). On the stage of the National Opera, Don Carlos suffered and the Inquisition raged. Golos Ukrainy, April 12 [in Ukrainian].
Kizlova, O. (2019, February 5). Traditions or Inertia: what Ukrainian opera lacks. Retrieved from https://mind.ua/openmind/20193374-tradiciyi-chi-inertnist-chogo-brakue-ukrayinskij-operi [in Ukrainian].
While it is fashionable to go to the theatre. (2019). Lviv. Retrieved from https://opera.lviv.ua/koly-v-teatr-hodyty-modno-proryv-lvivskoyi-opery-2019/ [in Ukrainian].
Pokrovskyi, B. (1985). Introduction to opera directing: textbook. manual for the course “Directing Musical Theatre” for students. Moscow: GITIS [in Russian].
Pokhodzei, P. I. (2017). Synthesis of conductor's and director's interpretation in the embodiment of the opera performance. Mizhnarodnyi visnyk: kulturologia, philologia, muzykoznavstvo, I (8). 193 – 199 [in Ukrainian].
Stavychenko, A. (2017, June 9). “Drama with an open ending. Anna Stavychenko on the future of Ukrainian opera.” Ukrainskyi Tyzhden Retrieved from https://www.pressreader.com/ukraine/ukrainskiy-tyzhden/20170609/282119226516292
Starykova, O. P. (2018). Creation of a vocal-scenic image in the opera genre (on the example of Violetta's part from Verdi's opera “La Traviata”). Aspecty istorychnogo musicoznavstva, XII, 143 – 157 [in Ukrainian].
Hilobok, N. A. (2014). To the problem of stage embodiment of opera in modern director's opera theater. Mystectvoznavchi zapysky, 25, 191 – 198 [in Ukrainian].
Cherkashyna – Gubarenko, M. (2005). What kind of leader does the opera theatre need? Kultura, 22, July 10-17, 9 [in Ukrainian].
Rasponi, L. (1982). The Last Prima Donnas. London: Victor Gollancz Ltd, Retrieved from http://www.renata-tebaldi.com/rasponi.htm [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Vasyl Vovkun
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.