ТЕНДЕНЦІЇ СУЧАСНОЇ РЕЖИСУРИ В ОПЕРНОМУ МИСТЕЦТВІ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Vasyl Vovkun

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221810

Ключові слова:

режисура, оперний жанр, музична критика, експерименти, нова опера.

Анотація

Метою дослідження є аналіз тенденцій сучасної режисури в оперному мистецтві України. Методологія дослідження будується на міждисциплінарному підході, який дозволяє використовувати здобутки музикознавства та театрознавства. У статті було використано ряд методів: порівняльний, який дозволив порівняти режисерські постановки оперних вистав минулого і сучасного періодів в Україні; історичний допоміг проаналізувати появу на початку ХХІ століття ряд протиріч в розвитку оперного жанру і появи домінанти оперної режисури над диригентським трактуванням музичного твору; метод аналізу дозволив розкрити основні етико-естетичні підходи сучасної режисури до постановок оперних вистав. Науковою новизною дослідження є висвітлення основних тенденцій та протиріч в режисурі оперного мистецтва України на початку ХХІ століття. Висновки: Таким чином, реформаторство у європейському оперному жанрі належить режисурі. Оперний театр в Україні переживає етап “пробудження” в контексті європейського оперного експериментування, яке виражається в незвично нових підходах режисерів до втілення оперного сценічного дійства. У цьому контексті основними методами виступають актуалізація сюжету, що передбачає перенесення оперного дійства в сучасну епоху, посилення метафоричності, ілюзорності, еклектизм, кіно, епатаж, перформанс, вихід за рамки твору тощо. Філософією режисера стає крайній суб’єктивізм, метафізичне розуміння свободи творчості та ревізіонізм наративів класичних творів у формі нових режисерських версій відомих вистав.

Посилання

Vergelis, O. (2019). “Lohengrin” in your head. Lviv. Retrieved from https://opera.lviv.ua/loengrin-u-tvoyij-golovi-oleg-vergelis/ [in Ukrainian]

Viter, O. (2012). On the stage of the National Opera, Don Carlos suffered and the Inquisition raged. Golos Ukrainy, April 12 [in Ukrainian].

Kizlova, O. (2019, February 5). Traditions or Inertia: what Ukrainian opera lacks. Retrieved from https://mind.ua/openmind/20193374-tradiciyi-chi-inertnist-chogo-brakue-ukrayinskij-operi [in Ukrainian].

While it is fashionable to go to the theatre. (2019). Lviv. Retrieved from https://opera.lviv.ua/koly-v-teatr-hodyty-modno-proryv-lvivskoyi-opery-2019/ [in Ukrainian].

Pokrovskyi, B. (1985). Introduction to opera directing: textbook. manual for the course “Directing Musical Theatre” for students. Moscow: GITIS [in Russian].

Pokhodzei, P. I. (2017). Synthesis of conductor's and director's interpretation in the embodiment of the opera performance. Mizhnarodnyi visnyk: kulturologia, philologia, muzykoznavstvo, I (8). 193 – 199 [in Ukrainian].

Stavychenko, A. (2017, June 9). “Drama with an open ending. Anna Stavychenko on the future of Ukrainian opera.” Ukrainskyi Tyzhden Retrieved from https://www.pressreader.com/ukraine/ukrainskiy-tyzhden/20170609/282119226516292

Starykova, O. P. (2018). Creation of a vocal-scenic image in the opera genre (on the example of Violetta's part from Verdi's opera “La Traviata”). Aspecty istorychnogo musicoznavstva, XII, 143 – 157 [in Ukrainian].

Hilobok, N. A. (2014). To the problem of stage embodiment of opera in modern director's opera theater. Mystectvoznavchi zapysky, 25, 191 – 198 [in Ukrainian].

Cherkashyna – Gubarenko, M. (2005). What kind of leader does the opera theatre need? Kultura, 22, July 10-17, 9 [in Ukrainian].

Rasponi, L. (1982). The Last Prima Donnas. London: Victor Gollancz Ltd, Retrieved from http://www.renata-tebaldi.com/rasponi.htm [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Сценічне мистецтво