Analysis of the structure of salon paired dance on the frontier of xix-xx centuries (on the example of «ballroom» group)

Authors

  • Svetlana Efanova

DOI:

https://doi.org/10.32461/149785

Keywords:

historical-social dance, salon dances on the frontier of XIX-XX centuries, Pas de Quatre, Mignon Pas de Grace, La Caprice, The Tom Tit, dance structure

Abstract

Purpose of Article. The goal of the work is to analyze the structure of salon paired dances of ballroom group on the frontier of the XIX-XX centuries. While considering mentioned dances, the author put the target not only to open the specific of dance group culture of the pointed time but conceptually tried to form the material in such way that it would have methodical value. Methodology of the research is based on the combination of historical-stylistic and analytically- synthetic approach with the method of content analysis. Scientific Novelty. In the article on the owned level, the «ballroom» group of salon paired dances on the frontier of XIX-XX centuries is considered, among the famous representatives are Pas de Quatre, Mignon, Pas de Grace, La Caprice, The Tom Tit. Their structure is analyzed with the description of necessary tact and figures, which has the important theoretical and methodical meaning. Besides the author emphasizes on their weighty role they play in understanding the specific of historical-social dance, and also in an affirmation of the modern dance culture basics including Ukraine. Conclusions. Performed analysis of the salon ballroom dances structure of the pointed period testified that like that period society had the necessity in the renewal of plastic culture, in new dances and about the crisis of noble manners and tastes which was conditioned by the democratization not only of social traditions but also of structural and technical measures of choreographic art. On the example of salon paired dances is possible to note like the dance culture foundations of the future century were laid and which opened the great space for the further evaluation of other groups of salon paired dances among which «folk», «ancient,» and «american» salon dances are deserved a special attention.


Author Biography

Svetlana Efanova

lecturer of the Department of Ball Choreography of the Kiev National University of Culture and Arts


References

Биктагиров И.И. Поклоны и реверансы в историко-бытовых танцах: Учебнометодическое пособие для студентов средних и высших учебных заведений музыкальнохореографических и педагогических специальностей / И.И. Биктагиров. - Казань: К(П)ФУ, 2015. - 59 с.

Васильева-Рождественская М.В. Историко-бытовой танец / М.В. Васильева- Рождественская. - М.: Искусство, 1987. - 382 с.

Гавликовский Н.Л. Руководство для изучения танцев / Н.Л. Гавликовский. - СПб.: Рус. скоропечатня, 1907. - 160 с.

Єфанова С.О. Салонні танці у контексті дозвілевої культури середньої верстви українського суспільства другої половини XIX століття / С.О. Єфанова // Вісник КНУКіМ. Сер.: Мистецтвознавство. - 2006. - Вип. 11. - С. 68-74.

Иванов И.И. Новейший самоучитель бальных танцев: Практ. руководство для самоизучения бал. танцев и характер. нар. плясок без помощи учителя в самое короткое время / И.И. Иванов. - М.: тип. П.В. Бельцова,1908. - 48 с.

Маслов П. Танцор и дирижер: Поли. самоучитель танцев: Руководство в самое корот. время выучиться без помощи учителя всем общеупотреб. танцам и дирижировать ими: С объясн. кадрили и прил. фигур для гран-рон: Необходимая кн. для молодых людей обоего пола / П. Маслов. - М.: тип. Н.Н. Булгакова, 1899. - 54 с.

Петров Н. П. Опыты методики обучения танцам в учебных заведениях: Может служить пособием для учителей и в семье при изучении танцев без помощи учителя / Н.П. Петров; Рис. исполнены В. Петровым. - М.: тип. И.Я. Полякова, 1903. - 220, V с.

Поморский Ю. Л. Методика бальных танцев. Конспект лекций, читаемых на «Курсах для подготовки преподавателей и преподавательниц гимнастики» при Сокольском отделе Общества телесного воспитания «Богатырь» / Ю. Л. Поморский. - Петроград, 1914.

Отто А. К. Полный практический самоучитель новейших бальных танцев для обоего пола: С подроб. объясн., по которому всякий может легко выучиться без помощи учителя, а также и полное объяснение дирижирования танцев / А. К. Отто. - М.: В.И. Чумаков, 1902. - 155 с.

Стратилов Б.Г. Авторские танцы в России на рубеже ХІХ-ХХ вв. (аттестационная работа на 4 уровень АИТ - XIX век) [Электронный ресурс] / Б.Г. Стратилов. - Режим доступа: https://hda.org.ru/downloads/49_salon_dances.pdf

Стуколкин Л. Опытный распорядитель и преподаватель бальных танцев / Л. Стуколкин. - СПб: изд. В. Тиханова, 1885. - 192 с.

Цорн А. Я. Грамматика танцевального искусства и хореографии / А. Я. Цорн. - 2-е изд. испр. - СПб.: Планета музыки, Лань, 2011. - 544 с.

Штейнберг М. Танго: Новейший салонный танец для ф.-п. с объяснением / сост. танца Н.Н.Яковлев. - СПб.: Давингоф, б.г. - 3 с.

Biktagirov, I. (2015). Bows and curtsey in historical and everyday dances: Educational and methodological manual for students of secondary and higher educational institutions of music and dance and pedagogical specialties. Kazan: K (P) FU. [in Russian].

Vasilyeva-Rozhdestvenskaya, M. (1987). Historical and everyday dance. Moscow: Art. [in Russian].

Gavlikovskyi, N. (1907). A guide for learning to dance. SPb.: Rus. early print. [in Russian].

Efanova, S. (2006). Salon dances in the context of the livelier culture of the middle class of the Ukrainian society of the second half of the nineteenth century. In the Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts, Issue 11, 68-74 [in Ukrainian].

Ivanov, I. (1908). The newest self-instruction manual of ballroom dances: A practical guide for self-study of ballroom dances and characteristic folk dances without the help of a teacher in the shortest possible time. Moscow: printing house P. Baltsov [in Russian].

Maslov, P. (1899). Dancer and conductor: A full dance tutor: A guide in the shortest possible time to learn without the teacher's help all commonly used dances and conduct them. Moscow: printing house N. Bulgakov [in Russian].

Petrov, N. (1903). Experience of the methodology of teaching dances in educational institutions: Can serve as a manual for teachers and in the family when studying dance without the help of a teacher. Moscow: printing house I. Polyakova [in Russian].

Pomorskyi, Yu. (1914). Technique of ballroom dances. Lecture notes... Petrograd [in Russian].

Otto, A. (1902). A full practical tutorial of the newest ballroom dances for both sexes: With a detailed explanation that anyone can easily learn without the help of a teacher, as well as a full explanation of the conducting of dances. Moscow: V. Chumakov [in Russian].

Stratilov, B. Author's dances in Russia at the turn of the XIX-XX centuries. Retrieved from https://hda.org.ru/downloads/49_salon_dances.pdf - [in Russian].

Stukolkin, L. (1885). Experienced manager and teacher of ballroom dancing. St. Petersburg: printing house V. Tikhanova [in Russian].

Zorn, A. (2011). Grammar of dance art and choreography. 2nd edition amended. SPb.: Planet of Music, Lan [in Russian].

Steinberg, M. Tango: The newest salon dance for piano with an explanation; composer of dance N. Yakovlev. St. Petersburg: Davinghof [in Russian].