АНАЛІЗ СТРУКТУРИ САЛОННИХ ПАРНИХ ТАНЦІВ НА РУБЕЖІ XIX - XX СТОЛІТЬ (на прикладі «бальної» групи)
DOI:
https://doi.org/10.32461/149785Ключові слова:
історико-побутовий танець, салонні танці на рубежі XIX - XX століття, Падекатр, Міньйон, Падеграс, Каприз, Том-тіт, структура танцюАнотація
Мета роботи - проаналізувати структури салонних парних танців бальної групи на рубежі ХІХ-ХХ століть. Розглядаючи структури зазначених танців, автор ставить перед собою ціль не просто розкрити специфіку танцювальної культури зазначеного часу, але й концептуально оформити матеріал таким чином, щоб він мав методичну цінність. Методологія дослідження базується на поєднанні історико-стилістичного і аналітико- синтетичного підходів з методом контент-аналізу. Наукова новизна. У статті на належному теоретичному рівні розглядається «бальна» група салонних парних танців на рубежі XIX - XX століть, серед найбільш відомих репрезентантів якої є Падекатр (Pas de Quatre), Міньйон (Mignon), Падеграс (Pas de Grace), Каприз (La Caprice) і Том-тіт (The Тот Tit). Аналізується їх структура з описом необхідних тактів і фігур, що має вагоме теоретичне та методичне значення. Робиться наголос на важливій ролі, яку вони відіграють у розумінні специфіки історико-побутового танцю, а також у ствердженні засад сучасної танцювальної культури, у тому числі й в Україні. Висновки. Проведений аналіз структури салонних бальних танців означеного часу свідчить про те, як тодішнє суспільство відчуло потребу в оновленні пластичної культури, в нових танцях і про кризу шляхетних манер і смаків, яка була зумовлена демократизацією не лише соціальних устоїв, але й структурних і технічних засад хореографічного мистецтва. На прикладі салонних парних танців можна помітити, як закладалися підвалини танцювальної культури майбутнього століття, що відкриває великий простір для подальших досліджень інших груп салонних парних танців, серед яких на окрему увагу заслуговують «народні», «старовинні» та «американські» салонні танці.
Посилання
Биктагиров И.И. Поклоны и реверансы в историко-бытовых танцах: Учебнометодическое пособие для студентов средних и высших учебных заведений музыкальнохореографических и педагогических специальностей / И.И. Биктагиров. - Казань: К(П)ФУ, 2015. - 59 с.
Васильева-Рождественская М.В. Историко-бытовой танец / М.В. Васильева- Рождественская. - М.: Искусство, 1987. - 382 с.
Гавликовский Н.Л. Руководство для изучения танцев / Н.Л. Гавликовский. - СПб.: Рус. скоропечатня, 1907. - 160 с.
Єфанова С.О. Салонні танці у контексті дозвілевої культури середньої верстви українського суспільства другої половини XIX століття / С.О. Єфанова // Вісник КНУКіМ. Сер.: Мистецтвознавство. - 2006. - Вип. 11. - С. 68-74.
Иванов И.И. Новейший самоучитель бальных танцев: Практ. руководство для самоизучения бал. танцев и характер. нар. плясок без помощи учителя в самое короткое время / И.И. Иванов. - М.: тип. П.В. Бельцова,1908. - 48 с.
Маслов П. Танцор и дирижер: Поли. самоучитель танцев: Руководство в самое корот. время выучиться без помощи учителя всем общеупотреб. танцам и дирижировать ими: С объясн. кадрили и прил. фигур для гран-рон: Необходимая кн. для молодых людей обоего пола / П. Маслов. - М.: тип. Н.Н. Булгакова, 1899. - 54 с.
Петров Н. П. Опыты методики обучения танцам в учебных заведениях: Может служить пособием для учителей и в семье при изучении танцев без помощи учителя / Н.П. Петров; Рис. исполнены В. Петровым. - М.: тип. И.Я. Полякова, 1903. - 220, V с.
Поморский Ю. Л. Методика бальных танцев. Конспект лекций, читаемых на «Курсах для подготовки преподавателей и преподавательниц гимнастики» при Сокольском отделе Общества телесного воспитания «Богатырь» / Ю. Л. Поморский. - Петроград, 1914.
Отто А. К. Полный практический самоучитель новейших бальных танцев для обоего пола: С подроб. объясн., по которому всякий может легко выучиться без помощи учителя, а также и полное объяснение дирижирования танцев / А. К. Отто. - М.: В.И. Чумаков, 1902. - 155 с.
Стратилов Б.Г. Авторские танцы в России на рубеже ХІХ-ХХ вв. (аттестационная работа на 4 уровень АИТ - XIX век) [Электронный ресурс] / Б.Г. Стратилов. - Режим доступа: https://hda.org.ru/downloads/49_salon_dances.pdf
Стуколкин Л. Опытный распорядитель и преподаватель бальных танцев / Л. Стуколкин. - СПб: изд. В. Тиханова, 1885. - 192 с.
Цорн А. Я. Грамматика танцевального искусства и хореографии / А. Я. Цорн. - 2-е изд. испр. - СПб.: Планета музыки, Лань, 2011. - 544 с.
Штейнберг М. Танго: Новейший салонный танец для ф.-п. с объяснением / сост. танца Н.Н.Яковлев. - СПб.: Давингоф, б.г. - 3 с.
Biktagirov, I. (2015). Bows and curtsey in historical and everyday dances: Educational and methodological manual for students of secondary and higher educational institutions of music and dance and pedagogical specialties. Kazan: K (P) FU. [in Russian].
Vasilyeva-Rozhdestvenskaya, M. (1987). Historical and everyday dance. Moscow: Art. [in Russian].
Gavlikovskyi, N. (1907). A guide for learning to dance. SPb.: Rus. early print. [in Russian].
Efanova, S. (2006). Salon dances in the context of the livelier culture of the middle class of the Ukrainian society of the second half of the nineteenth century. In the Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts, Issue 11, 68-74 [in Ukrainian].
Ivanov, I. (1908). The newest self-instruction manual of ballroom dances: A practical guide for self-study of ballroom dances and characteristic folk dances without the help of a teacher in the shortest possible time. Moscow: printing house P. Baltsov [in Russian].
Maslov, P. (1899). Dancer and conductor: A full dance tutor: A guide in the shortest possible time to learn without the teacher's help all commonly used dances and conduct them. Moscow: printing house N. Bulgakov [in Russian].
Petrov, N. (1903). Experience of the methodology of teaching dances in educational institutions: Can serve as a manual for teachers and in the family when studying dance without the help of a teacher. Moscow: printing house I. Polyakova [in Russian].
Pomorskyi, Yu. (1914). Technique of ballroom dances. Lecture notes... Petrograd [in Russian].
Otto, A. (1902). A full practical tutorial of the newest ballroom dances for both sexes: With a detailed explanation that anyone can easily learn without the help of a teacher, as well as a full explanation of the conducting of dances. Moscow: V. Chumakov [in Russian].
Stratilov, B. Author's dances in Russia at the turn of the XIX-XX centuries. Retrieved from https://hda.org.ru/downloads/49_salon_dances.pdf - [in Russian].
Stukolkin, L. (1885). Experienced manager and teacher of ballroom dancing. St. Petersburg: printing house V. Tikhanova [in Russian].
Zorn, A. (2011). Grammar of dance art and choreography. 2nd edition amended. SPb.: Planet of Music, Lan [in Russian].
Steinberg, M. Tango: The newest salon dance for piano with an explanation; composer of dance N. Yakovlev. St. Petersburg: Davinghof [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Svetlana Efanova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.