Genre variety of spectacles with animalistic images

Authors

  • Natalia Melnykova Master in Arts, second year postgraduate of Belarusian State University of Culture and Arts, Belarus

DOI:

https://doi.org/10.32461/150159

Keywords:

animalistic images, symbolism, animalistic, genre, genre variety

Abstract

Purpose of Research. The goal of this article is to analyze genres of spectacles with animalistic images as a part of modern specifics in drama theatre in Belarus. Methodology. The methodological basis of the research is composed of special methods: observation, systematization, classification as well as structural and comparative analysis, which are realized by dialectical and complex methods, and method of source-study. Scientific novelty. The author turned to the research of the topic of the genres belonging to spectacles with animalistic images for the first time not only in Belarus but also in the whole Russian-language historiography. Conclusions. The modern theatre demonstrates the tendency to genre variety. The recourse to animalistic images on the stage at the turn off 20th - 21st centuries admits to apply them symbolically as an imaginative nature and allows to use animalistic one as a tool in creation of artistic image, which have given the theatre the opportunity to have an open dialogue with the audience. New genres in the drama theatre, which arose in Belarus at the turn of 20th - 21st centuries, demonstrates the search for rethinking of concept of the theatricality. It allows to lay a solidfoundation for attraction new spectators to the theatre, especially the youth, and to form successfully the interest and passion for theatrical arts in kids' mindfrom the early childhood.

References

Аб устойлівьім развіццІ беларускага сучаснага мастацтва на сучасным этапе Дзя- ржауная праграма «Культура Беларусі» (2011 - 2015 гг.) / Навуковы кіраунік аутарскага калектыву - доктар мастацтвазнауства, прафесар Смольскі Р.Б. - Мн.: Беларуская дзяржауная акадэмія мастацтвау, 2014. - 144 с. Русс. Об устойчивом развитии современного искусства на современном этапе Госу­дарственная программа «Культура Беларуси» (2011 - 2015 гг.) / Научный руководитель авто­рского коллектива - доктор искусствоведения, профессор Смольский Р.Б. - Мн.: Белорусский государственная академия искусств.

Театральная Беларусь. Электронный ресурс. - Режим доступа: http://www.belarus- theatre.net/

Основные театральные жанры // Электронный ресурс. - Режим доступа: http://www.sibkursy.ru/pages/staty/actor/13-actor-teatral-janr

Товстоногов Г.А. Зеркало сцены / Г.А. Товстоногов. - Т.1 - Ленинград, 1980 -С.173.

Попов П.Г. Жанровое решение спектакля / П.Г. Попов. - Москва: ВЦХТ («Я вхо­жу в мир искусств») - 2008 - № 5. - 144с.

Бояджиев Г.Н. Поэзия театра / Г.Н. Бояджиев. - М, 1960. - С. 110.

Лейдерман Н. Л. К определению категории «жанр» (жанровая доминанта и носи­тели жанра) / Н. Лейдерман // Вопросы специфики жанров художественной литературы. Т е- зисы докладов. Минск. 1974. С 3-4

Белорусский республиканский театр юного зрителя. Официальный сайт. Элект­ронный ресурс. - Режим доступа: http://beltuz.by/

Новый драматический театр. Официальный сайт. Электронный ресурс. - Режим доступа: //http://newtheatre.by/

Непомнящий B.C. Поэзия и судьба. Книга о Пушкине / В. Непомнящий. - М.: Мо­сковский городской фонд поддержки школьного книгоиздания, 1999. - 480 с.

Бурлина Е. Я. Культура и жанр. Методологические проблемы жанрообразования и жанрового синтеза / Е. Бурлина. - Саратов: Сарат. ун-т - 1987 - 165 с.

Бурлина Е.Я. Жанр в контексте культуры и научной рефлексии / Е.Я. Бурлина. - Publishing House «ANALITIKA RODIS» - 2014 - № 1-2 -С.9- 21.

Екимова Т.А. Специфика жанровой природы драматической сказки / Т.А. Екимо- ва // Вестник Челябинского государственного университета - 1997 - Том: 2 - Номер: 2 - С. 64-70.

Арт-фест «Театр Урсулы Радзивилл». Электронный ресурс / Несвиж. by - 2013 - 24-06 / http://kolt.kolt.kolt.kolt.kolt.kolt.kolt.forum.forum.kolt.kolt.kolt.forum.kolt.kolt.nesvizh.bynwww.n esvizh.by

About constant development of Belarusian modern art on the current stage of State program «Culture of Belarus» (2011 - 2015). Scientific director of author's team. Doctor of history of arts, Professor R. Smolsky. (2014). Minsk: Belarusian State academy of Arts. [in Belarusian].

Theatrical Belarus. Retrieved from: http://www. belarus-theatre. net/ [in Russian].

Main theatrical genres. Retrieved from: http://www.sibkursy.ru/pages/staty/actor/13- actor-teatral-janr [in Russian].

Tovstonogov, G. (2008). Mirror of the screen. V.1. Leningrad [in Russian].

Popov, P. (2008). Genre' solution of the spectacle. Moscow: ICAW («I come in to the arts' world»), 5 [in Russian].

Boyadzhiev, G. (1960). Poetry of Theatre. Moscow [in Russian].

Leiderman, N. (1974). About definition of the category «genre» (genre dominant and the carrier of the genre). Questions of genre' specification in imaginative literature. Summary of the reports. Minsk [in Russian].

Belarusian State theatre of the Young spectator. Retrieved from: http://beltuz.by/[in Russian].

The New drama theatre. Retrieved from: //http://newtheatre.by/ [in Russian].

Nepomnyashchiy, V. (1999). Poetry and destiny. The book about Pushkin. Moscow: Moscow municipal fund for support of school' book publishing [in Russian].

Burlina, E. (1987). Culture and genre. Methodological problems of forming the genres and genre synthesis. Saratov: Saratov universitet [in Russian].

Burlina, E. (2014). The genre in context of culture and scientific reflection. Publishing house «Analitika Rodis», 1-2, 9-21 [in Russian].

Yekimova, T. (1997). Specific of genre's nature of dramatic fairytale. Magazine of Chelyabinsk State university, 2, 2, 64-70 [in Russian].

Art-fest «Ursula Radsville theatre» Nesvige.by. (2013). Retrieved from: http://kolt.kolt.kolt.kolt.kolt.kolt.kolt.forum.forum.kolt.kolt.kolt.forum.kolt.kolt.nesvizh.by nwww.nesvizh.by/ [in Russian].