Рівень функціонального резерву серцево-судинної системи студентів секцій спортивних ігор
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2022-2.05Ключові слова:
студенти, спортивні секції з фізичного виховання, діагностика стану здоров’яАнотація
Мета роботи – визначити рівень функціонального резерву серцевосудинної системи студентів за показниками проби Руф’є з побудовою функціональної кривої
пульсу. Матеріали роботи. Дослідження рівня функціонального резерву серцево-судинної системи студентів за показниками проби Руф’є під час занять фізичним вихованням у секціях зі спортивних ігор проходило на базі кафедри фізичного виховання та спорту Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Групу обстеження склали 40 студентів чоловічої статі віком 18-21 рік, які займаються в секціях з баскетболу, волейболу та футзалу. В основу методичного підходу в даній роботі лягли методи пульсометрії з використанням пульсоксиметрів, рівня витривалості (резерву) серцевосудинної системи при фізичному навантаженні за допомогою проби Руф’є, а також методи математичного аналізу та статистичної обробки даних. Для оцінки фізичного навантаження під час самостійної роботи був використаний метод анкетування за допомогою електронного курсу «Фізичне виховання», розташованого на відкритій університетській платформі LMS Moodle. Результати. Дослідження оцінки змін стану серцево-судинної системи до дії дозованого фізичного навантаження з використанням проби Руф’є показало середнє значення даного показника 8,4 од., що свідчить про гарні адаптивні можливості серцевосудинної системи. Розподіл співвідношень за індексом Руф’є в групі показав, що результат «відмінно» отриманий у 15 ± 8% студентів; «добре» – 50 ±11% студентів; «задовільно» – у 35 ± 11% студентів. Висновки. 1. Аналіз літературних даних показав, що формування потреби фізичного вдосконалення є сьогодні актуальним питанням і повинно бути довгостроковим позитивним результатом всієї діяльності з фізичного виховання. Основою
реалізації студентами фізичного удосконалення виступає самовиховання, яке визначає
ставлення людини до свого фізичного розвитку і стану здоров’я, особливо під час відвідання спортивних секцій, зокрема, з урахуванням власних уподобань. 2. Встановено реакціюсерцево-судинної системи на дозоване фізичного навантаження за індексом Руф’є, який склав 8,4 од., що свідчить про добрі адаптивні можливості серцево-судинної системи до дії фізичних навантажень. 3. Запропоновано застосування комплексів фізичних вправ як засобу корекції стану здоров’я студентів з послабленим здоров’ям в умовах ЗВО, до яких належать: 1) створення нових комплексів фізичних вправ з урахуванням рівня адаптації студентів; 2) введення систематичного контролю за станом здоров’я (за допомогою системи електронного моніторингу); 3) побудова освітнього процесу з урахуванням рівня адаптації та стану здоров’я; 4) розробка нових диференційованих навчальних програм з фізичного виховання з урахуванням вікових та індивідуальних здібностей студентів.
Посилання
Арабаджи, А.Ю., Тимченко, Г.М., & Арабаджи, Т.Д. (2020). Технології організації занять з фізичного виховання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій для врахування динаміки пульсометрії. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г .Шевченка. Серія: «Педагогічні науки», 7 (163), 81-86. DOI:10.5281/zenodo.3759056
Башавець, Н.А. (2014). Здоров’язбережувальні технології у фізичному вихованні. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): зб. наукових праць, 4 (29) 13, 76-81.
Бондаренко, О. В. (2018). Впровадження електронних діагностичних систем в практику діагностики та моніторингу здоров’я у класичному університеті. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Валеологія: сучасність і майбутнє», 23, 66-72.
Літвінова, А.М., Пєнов, В.В., & Тимченко, Г.М. (2021). Засоби діагностики стану здоров’я студентів, які займаються фізичним вихованням. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: «Педагогічні науки», 2 (340), Ч. ІІ, 28-44.https://doi.org/10.12958/2227-2844-2021-2(340)-2-28-44
Носко, М.О. (2014). Здоров’язбережувальні технології у фізичному вихованні: монографія. Київ
Ольховой, О.М., Петренко, Ю.М., Темченко, В.О., & Тимченко, Г.М. (2015). Модель спортивно-ориентированного физического воспитания студентов с применением информационных технологий. Фізичне виховання студентів, 3, 29-37.
Очеретнюк, А.О., Лисенко, Д.А., Паламарчук, О.В., Закалата, Т.Р., Керничний, В.В. (2018). Проблема адаптації студентів-медиків першого курсу до навчального процесу. Вісник Вінницького національного медичного університету, 3. Т. 22, 543-547. doi: 10.31393/reports-vnmedical-2018-22(3)-31.
Тимченко, Г.М., Літвінова, А.М., Закревський, А.М., & Левчук, В.Г. (2020). Технології створення відкритих освітніх ресурсів та відеосервісів навчання основ здоров’я. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченко. Серія: «Педагогічні науки», 7 (163), 153-161. DOI:10.5281/zenodo.3759103
Тимченко, Г.М. (2018). Відкритий дистанційний курс «Моє здоров’я». Основи здоров’я, 5(89), 7-9.
Футорний, С.М. (2015). Теоретико-методичні основи інноваційних технологій формування здорового способу життя студентів в процесі фізичного виховання: автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. наук з фіз. вих. і спорту. 24.00.02 – фізична культура фізичне виховання різних груп населення, Київ.