Особливості соціально-психологічної адаптованості спортсменів 12-14 років в ігрових видах спорту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-3.01

Ключові слова:

психологічна підготовка, соціально-психологічна підготовка, спортивні ігри, юні спортсмени

Анотація

Мета дослідження – оцінити рівень соціально-психологічної адаптованості спортсменів 12-14 років в ігрових видах спорту, для подальшої розробки програми індивідуальної психологічної підготовки юних гравців. Матеріал та методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, психодіагностичний метод (методика «Методика оцінки соціально-психологічної адаптованості, К. Роджерс і Р. Даймонд», в адаптації Т. В. Снєгирьової). Було проведено психодіагностічне обстеження спортсменів ігрових видів спорту 12-14 років в кількості 80 осіб. Визначено, що серед спортсменів 12-14 років ігрових видів спорту є гравці «групи ризику», для яких характерні низький рівень адаптованості, високий рівень не прийняття себе та інших, всі ці характеристики у спортсменів «групи ризику» поєднуються з високим рівнем емоційного дискомфорту, низьким рівнем зовнішнього та внутрішнього контролю, з високим рівнем відомості, та високим рівнем ескапізму, що в цілому детермінує не здатність відповідати за свою поведінку. Показано, що в групі спортсменів 12-14 років ігрових видів спорту є
гравці з низьким рівнем соціальної компетентності, саме вони потребують корекційної
психологічної роботи за індивідуальною програмою, для формування у них як адекватної самооцінки та здорових форм поведінки, високого рівня потреби у досягненні результатів, усвідомлення ресурсних сторін своєї особистості, усвідомлення цінності себе та інших. В групі спортсменів 12-14 років ігрових видів спорту є гравці, які потребують корекційної психологічної роботи за індивідуальною програмою, для формування у них як адекватної самооцінки та здорових форм поведінки, високого рівня потреби у досягненні результатів, усвідомлення ресурсних сторін своєї особистості, усвідомлення цінності себе та інших.

Біографії авторів

Олена Гант, Харківська державна академія фізичної культури

кандидат психологічних наук, доцент

Владислав Гончаренко, Харківська державна академія фізичної культури

аспірант

Чжоу Мінюй, Харківська державна академія фізичної культури

аспірант

Посилання

Ажиппо, О.Ю. (2016). Модель залучення дітей та молоді до фізкультурно-спортивної дозвіллєвої діяльності. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 1(29), 23-27.

Вознюк, Т.В. (2017). Сучасні ігрові види спорту: теорія та методика викладання : навчальний посібник. Вінниця : ФОП Корзун Д.Ю.

Галецька, І. (2003). Самоефективність у структурі соціально-психологічної адаптації. Вісник Львівського університету, Сер. "Філософські науки", 5, 433-442.

Гант, О., Чжоу, М. (2020). Діагностика когнітивних функцій баскетболістів 12-14 років для індивідуалізації психологічної підготовки. Спортивні ігри, 3(17), 4-13.

doi:10.15391/si.2020-3.01

Змановская, Е.В. (2006). Девиантология (Психология отклоняющегося поведения). М. : Изд. центр «Академия».

Ляшенко, В., Кожанова, О., & Корж, Є. (2020). Зв’язок індивідуально-психологічних особливостей спортсменів з результативністю змагальної діяльності. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1(75), 81-85. doi:10.15391/snsv.2020-1.014

Помещикова, І.П., Пащенко, Н.О., Кудімова, О.В. (2016). Стан властивостей уваги спортсменів студентської команди. Здоровье, спорт, реабилитация, 4, 51-56.

Помещикова, І.П., Коваль, М.В., & Кадигроб, Я.Г. (2016). Вплив рівня функцій уваги на ігрові показники спортсменів 12–13 років. Спортивні ігри, 2(2), 44-46.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-02

Як цитувати

Гант, . О. ., Гончаренко, . В., & Мінюй, Ч. . (2023). Особливості соціально-психологічної адаптованості спортсменів 12-14 років в ігрових видах спорту. Спортивні ігри, (3(21), 4–13. https://doi.org/10.15391/si.2021-3.01

Номер

Розділ

Статті