Ігрові технології віртуальної та доповненої реальності в фізичному вихованні: огляд ефективності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-1.01

Ключові слова:

інтерактивне навчання, рухові навички, освітні технології, педагогічні інновації, спортивна педагогіка, когнітивний розвиток, адаптивне навчання

Анотація

Вдосконалення процесу фізичного виховання асоціюється з впровадженням інноваційних технологій. Перспективними напрямком модернізації фізичного виховання виступає віртуальна та доповнена реальність (VR/AR). Мета дослідження – огляд ефективності використання ігрових технологій віртуальної та доповненої реальності в фізичному вихованні. Матеріал і методи. Методологія дослідження передбачала проведення структуровано огляду наукових джерел, що індексуються системою Google Scholar. Було проведено структурований пошук із використанням програмного забезпечення PoP. Відповідно до тематики дослідження покроково було сформовано список із шести наукових публікацій, які відповідали критеріям відбору. Огляд було обмежено 2020-2024 роками. Результати. Встановлено актуальність впровадження VR/AR технологій в процес фізичного виховання різного контингенту – від дошкільників до студентів. Переваги VR/AR технологій полягають у підвищенні залученості та мотивованості до навчання та тренування в фізичному вихованні, а також їх рухових навичок. Висновки. Останні дослідження продемонстрували практичну цінність VR/AR технологій для фізичного виховання. Проаналізований досвід апробації VR/AR технологій в середовищі школярів та студентів хоча має певні обмеження, але акценту увагу на їх потенціалі для майбутнього перетворення освітнього процесу. Подальші дослідження мають бути спрямовані на вивчення особливостей окремих VR/AR технологій та потенційних можливостей їх використання в фізичному вихованні дітей різних вікових категорій. Висновки. Останні дослідження продемонстрували практичну цінність VR/AR технологій для фізичного виховання. Проаналізований досвід апробації VR/AR технологій в середовищі школярів та студентів хоча має певні обмеження, але акценту увагу на їх потенціалі для майбутнього перетворення освітнього процесу. Подальші дослідження мають бути спрямовані на вивчення особливостей окремих VR/AR технологій та потенційних можливостей їх використання в фізичному вихованні дітей різних вікових категорій.

Біографії авторів

Андрій Єфременко, Харківська державна академія фізичної культури

доцент кафедри легкої атлетики, кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент

Віталій Колоколов, Національний університет цивільного захисту України

викладач кафедри фізичної підготовки

Марія Позднякова, Національнй університет цивільного захисту України

викладач кафедри спеціальної та фізичної підготовки 

Світлана Пятисоцька, Харківська державна академія фізичної культури

доцент кафедри інформатики та біомеханіки, кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент

Посилання

Астахов, А., & Єремія, Я. (2021). Ігровий метод як основний засіб навчання рухових дій та створення емоційного клімату на уроці фізичної культури у дітей молодшого шкільного віку. Актуальні проблеми психології і педагогіки: Збірник тез міжнародної науково-практичної конференції. Харків. https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5532

Базилевич, Н. О. (2023). Застосування ігрового методу для формування рухових умінь і навичок професійної спрямованості студентів у процесі фізичного виховання. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 12(172), 201-205. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2023.12(172)

Базильчук, В., Базильчук, О., & Цісар, В. (2024). Інноваційні технології розвитку рухової активності студентів в освітньому середовищі університету. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, 2(55). https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-2-55-47-52

Литвинова, С. (2022). Готовність учнів закладів загальної середньої освіти до використання віртуальної реальності в освітньому процесі. Перспективи та інновації науки, 4 (9). 218-230. https://doi.org/10.52058/2786-4952

Пришляк, В. М., Некрасов, Г. Г., & Цап, І. Г. (2024). Роль інновацій у розвитку сучасних спортивних ігор та їх вплив на фізичну активність і спортивні досягнення. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 8(181), 209-213. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.8(181).38

Сембрат С. В., Троценко В. В., Погребний В. В., Кривенко Ю. О. Оформлення: Сембрат, С. В., Троценко, В. В., Погребний, В. В., & Кривенко, Ю. О. (2024). Організаційно-методичні особливості застосування ігрового методу в освітньому процесі підлітків у закладах загальної середньої освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 10(183), 228-231. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.10(183).41

Фідірко, М. О., Суліма, І. Л., & Бірюков, О. А. (2021). Характеристика ігрового метода фізичного виховання. Наука

та суспільне життя України в епоху глобальних викликів людства у цифрову еру (с. 667-668). Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 21 травня 2021 р.). Одеса: Видавничий дім «Гельветика». https://bit.

ly/4gM0Mfq

Awaluddin, A., Samsudin, S., Puspitorini, W., & Dahlan, F. (2024, January). Augmented Reality and Problem-Based Learning in Physical Education and Sport Learning: A Literature Review. In Second Makassar International Conference on Sports Science and Health (MICSSH 2023) (pp. 84-92). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-94-6463-354-2_13

Bae, M. H. (2023). The effect of a virtual reality-based physical education program on physical fitness among elementary school students. Iranian Journal of Public Health, 52(2), 371. https://doi.org/10.18502/ijph.v52i2.11890

Bores-García, D., Cano-de-la-Cuerda, R., Espada, M., Romero-Parra, N., Fernández-Vázquez, D., Delfa-De-La-Morena, J. M., ... & Palacios-Ceña, D. (2024). Educational Research on the Use of Virtual Reality Combined with a Practice Teaching Style in Physical Education: A Qualitative Study from the Perspective of Researchers. Education Sciences, 14(3), 291. https://doi.org/10.3390/educsci14030291

Calabuig-Moreno, F., González-Serrano, M. H., Fombona, J., & Garcia-Tascon, M. (2020). The emergence of technology in physical education: A general bibliometric analysis with a focus on virtual and augmented reality. Sustainability, 12(7), 2728. http://dx.doi.org/10.3390/su12072728

Chang, K. E., Zhang, J., Huang, Y. S., Liu, T. C., & Sung, Y. T. (2020). Applying augmented reality in physical education on motor skills learning. Interactive Learning Environments, 28(6), 685-697. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1636073

Darmawan, G. E. B., Parwati, N. N., Warpala, I. W. S., & Divayana, D. G. H. (2023). The effect of augmented reality media and motivation towards students’learning outcomes in traditional games: physical, sport, and health education. Synesis (ISSN 1984-6754), 15(4), 206-219. https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/download/2782/3652

Dong, Z., & Sha, N. (2024). Exploration of the Path to Improve the Quality of Physical Education Teaching in Colleges and Universities with the Help of VR Technology. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9(1). Р. 1-16. https://doi.org/10.2478/amns-2024-2174

Ekdahl, D. (2022). Both physical and virtual: on immediacy in esports. Frontiers in Sports and Active Living, 4, 883765. https://doi.org/10.3389/fspor.2022.883765

Feng, C. (2020, October). Research on the application of computer virtual reality technology in college physical education teaching. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1648, No. 2, p. 022035). IOP Publishing. https://10.1088/1742-6596/1648/2/022035

Feng, Y., You, C., Li, Y., Zhang, Y., & Wang, Q. (2022). Integration of computer virtual reality technology to college physical education. Journal of web engineering, 21(7), 2049-2071. https://10.13052/jwe1540-9589.2173

Fernández-Vázquez, D., Navarro-López, V., Cano-de-la-Cuerda, R., Palacios-Ceña, D., Espada, M., Bores-García, D., ... & Romero-Parra, N. (2024). Influence of Virtual Reality and Gamification Combined with Practice Teaching Style in Physical Education on Motor Skills and Students’ Perceived Effort: A Mixed-Method Intervention Study. Sustainability, 16(4), 1584. https://doi.org/10.3390/su16041584

Gulich, I. (2024). Application of augmented reality (AR) and virtual reality (VR) in physical education. Innovative pedagogical technologies in the digital school: Proceedings of the VI International Scientific and Practical Conference of Young Scientists (pp. 167-169). Kharkiv, Ukraine. https://doi.org/10.5281/zenodo.13625099

Hamizi, M. A. A. B. M., Mokmin, N., & Ariffin, U. (2022). Virtual reality technology in physical education: A systematic review in instructional design & implementation. Adv J Tech Vocat Educ, 6(1), 6-12. https://doi.org/10.26666/rmp.ajtve.2022.1.2

He, X. (2024). Utilizing Virtual Reality and Online Gaming for the Construction and Application of Distance Physical Education Teaching Window in Emergency Situations. Computer-Aided Design and Applications, 21, 223-236. https://doi.org/10.14733/cadaps.2024.S5.223-236

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-07

Як цитувати

Єфременко, . А. ., Колоколов, . В. ., Позднякова, . М., & Пятисоцька, . С. . (2025). Ігрові технології віртуальної та доповненої реальності в фізичному вихованні: огляд ефективності. Спортивні ігри, (1(35), 5–15. https://doi.org/10.15391/si.2025-1.01

Номер

Розділ

Статті