Причини та наслідки невдалої психологічної адаптації як складової інтегральної підготовленості гравців 16-20 років до команд суперліги у баскетболі на етапі підготовки до вищих досягнень

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-1.05

Ключові слова:

баскетбол, інтегральна підготовленість, психологічна адаптація, етап підготовки до вищих досягнень, команди суперліги

Анотація

Стаття присвячена аналізу проблемі невдалої психологічної адаптації, як складової інтегральної підготовленості, гравців 16-20 років до команд суперліги у баскетболі на етапі підготовки до вищих досягнень. Мета дослідження – проаналізувати причини та наслідки невдалої адаптації, як складової інтегральної підготовленості, гравців 16-20 років до команд суперліги у баскетболі на основі аналізу науково-методичної літератури. Методи: аналіз спеціальної, науково-методичної літератури, узагальнення та систематизація даних. Результати. Аналіз науково-методичної літератури свідчить, що одним із ключових питань вдосконалення системи багаторічної підготовки у баскетболі є реалізація сучасних підходів з різних галузей науки для підготовки якомога більшої кількості висококваліфікованих спортсменів.  Останніми роками науковцями зі спортивних ігор та психології було проведено низку досліджень на контингенті спортсменів, які перебували на достатньо проблемному у системі багаторічної підготовки етапі – етапі підготовки до вищих досягнень. На відміну від попередників наші дослідження полягають у пошуку сучасних чинників зниження інтегральної підготовленості баскетболістів на етапі підготовки до вищих досягнень з метою розробки і наукового обґрунтування, на цій основі, педагогічної технології інтегральної підготовки у командах суперліги, формуванню системи взаємопов’язаних тренувальних і позатренувальних засобів і методів інтегральної підготовки на основі індивідуального, особистісно-діяльнісного, диференційованого та синергетичного підходів. Висновки. В ході дослідження проаналізовано причини та наслідки невдалої або тривалої адаптації гравців 16-20 років до команд суперліги у баскетболі. Подальші дослідження полягають у проведенні анкетування молодих баскетболістів щодо визначення їх індивідуальних особливостей інтегральної підготовленості на етапі підготовки до вищих досягнень.

Біографії авторів

Олена Мітова, Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту

д.фіз.вих, професор, завідувач кафедри спортивних ігор

Дмитро Боцуляк, Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту

аспірант кафедри спортивних ігор

Посилання

Балан, Б.А. (2024). Фізична підготовленість як фактор ефективності змагальної діяльності футболістів 17-18- річного віку в період переходу до професійних команд. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 11 (184), 34-39. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.10(183).06

Безмилов, М.М. (2010). Критерії відбору кваліфікованих баскетболістів у команду [дисертація]. Київ.

Безмилов, М.М. (2023). Теоретико-методичні основи підготовки найближчого резерву національних збірних команд в ігрових видах спорту (на матеріалі баскетболу) [автореферат]. К.

Борисова, О., Шльонська, О., & Шутова, С. (2024). Сучасні аспекти формування збірних команд у баскетболі. Спортивні ігри, (4(34), 5–14. https://doi.org/10.15391/si.2024-4.01

Вейнберг, Р.С. & Гоулд, Д. (2001). Психології спорту. К.: Олімпійська література.

Мітова, О.О. (2004). Інтегральна підготовка молодих баскетболістів 17-19 років при переході у команди суперліги [дисертація]. Дніпро.

Мітова, О.О. & Шинкарук, О.А. (2022). Обґрунтування підходу до формування системи контролю в командних спортивних іграх. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 191-200. doi:10.32540/2071-1476-2022-1-191.

Мітова, О.О. (2022a). Теоретико-методичні основи контролю у командних спортивних іграх в процесі багаторічної підготовки. Монографія. Дніпро. ТОВ «Дріант».

Мітова, О. (2022b). Динаміка розвитку командних спортивних ігор як підґрунтя формування сучасної системи контролю у командних спортивних іграх. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 13(32), 198-211. DOI:10.31652/2071-5285-2022-13(32)-198-211

Мітова, О.О. & Шевяков, О.В. (2023). Забезпечення інтегральної підготовки молодих гравців у командних видах спорту з позицій психології праці. Навчальний посібник. Дніпро: ПДАФКіС, ТОВ Дріант.

Мітова, Олена & Боцуляк, Дмитро (2024). Чинники, що впливають на зниження інтегральної підготовленості баскетболістів на етапі підготовки до вищих досягнень. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 162-170. DOI:10.32540/2071-1476-2024-3-162.

Ніколаєнко, В.В (2014). Технологія підвищення тактико-технічної майстерності на етапах багаторічної підготовки футболістів. Молодіжний науковий вісник (Фізичне виховання і спорт), 13, 59–63.

Олійник, І. & Дорошенко Е. (2018). Соціометричні показники в системі оцінки психологічного клімату волейбольної команди. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 93-98.

Олійник, І. (2021). Підвищення ефективності змагальної діяльності кваліфікованих волейболісток шляхом оптимізації психологічного клімату команди [дисертація]. Дніпро.

Перцухов, А. (2013). Корекція спеціальної фізичної та техніко-тактичної підготовки футболістів 17-19 років при переході у професійні команд. [дисертація]. Харків.

Платонов, В.М. (2020). Сучасна система спортивного тренування. К.: Перша друкарня,

Сушко, Р. & Дорошенко, Е. (2019). Технологія підготовки збірних команд у спортивних іграх з урахуванням чинників міграції. Спортивний вісник Придніпров`я, 3, 68-77.

Сюй, Лі (2024). Контроль підготовки кваліфікованих баскетболістів з урахуванням психофізіологічних характеристик [дисертація]. К.

Чернявська, Т. (2024). Емоційне благополуччя та успішність у командних видах спорту. Спортивні ігри, 1(31), 75–85. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.07

Чжан, Ці (2024). Критерії відбору та спортивної орієнтації баскетболістів на етапі підготовки до вищих досягнень [дисертація]. К.

Чжан, Ці & Безмилов, М.М. (2024). Пріоритетна значущість факторів для відбору баскетболістів різного амплуа на етапі підготовки до вищих досягнень. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 4 (177), 190–196. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.4(177).38

Шутова, С.Є. (2000). Психологічні фактори, які забезпечують ефективність змагальної діяльності баскетболістів високої кваліфікації [автореферат]. К.

Bezmylov, M., Shynkaruk, O., Griban, G., Semeniv, B., Yudenko, O., Lytvynenko, A., Otroshko, O., Kholchenkova, N., Kurtova H., Kostenko, M. & Osmanova A. (2022). Peculiarities of physical fitness of 17-20 years old basketball players taking into account their playing role. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10(6), 1163-1172. DOI: 10.13189/saj.2022.100606

Goleman, Daniel (1996). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. USA. Bloomsbary.

Jeff, Duke. (2014). 3-D Coach: Capturing the Heart Behind the Jersey. Fellow of Cristian Athletes and Jeff Duke, USA.

Lavega, P., Alonso, J.I., Etxebeste, J., Lagardera, F., & March, J. (2014). Relationship between traditional games and the intensity of emotions experienced by participants. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(4), 457-467.

Martens, Rainer. (2012). Successful coaching. USA.

Mitova, Elena (2013). The integral training of basketball players ages 17-19 years while transferring into superleage teams. 17th International Scientific Congress: Olympic Sport and Sport for All. Congress Рroceedings. China, Beijing, 255-256.

National Basketball Coaches Association NBA Coaches Playbook:Techniques, Tactics, And Teaching Points. (2009). Human Kinetics. USA.

Sushko, R. & Doroshenko, Е. (2017). Рrofessionalization issuesof concern as a factor of sports games globalization (basing on basketball). Proceedings of the VII International Academic Congress "Fundamental and Applied Studies in EU and CIS Countries" (United Kingdom, Cambridge, England, 26-28 February 2017). “Cambridge University Press”, 128-132.

Sushko, R., Vysochina, N., Vorobiova, A., Doroshenko, E, Pastuhova, V. & Vysochin, F. (2019). Psychological selection in game sports on the basketball example. Journal of Physical Education and Sport, 19 (3), 1708-1714. https://doi.org/10.7752/jpes.2019.03250

Zhigong, S., Bezmylov, M. & Shynkaryk, O. (2022). Indivadual characteristics of physical and mental development and their

connection with regular physical exercises when playing basketball. Current Psychology. Published online: 09 September

https://doi.org/10.1007/s12144-022-03692-w

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-07

Як цитувати

Мітова, . О. ., & Боцуляк, . Д. . (2025). Причини та наслідки невдалої психологічної адаптації як складової інтегральної підготовленості гравців 16-20 років до команд суперліги у баскетболі на етапі підготовки до вищих досягнень. Спортивні ігри, (1(35), 40–48. https://doi.org/10.15391/si.2025-1.05

Номер

Розділ

Статті