Порівняльний аналіз залучення студентської молоді до занять спортивними іграми під час воєнного стану

Автор(и)

  • Володимир Темченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0003-0171-4614
  • Анастасія Коленченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0002-1853-775X
  • Геннадій Коник Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0009-0006-0671-9886
  • Катерина Чупир Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0001-7883-314X
  • Романа Сіренко Вищий приватний навчальний заклад «Львівський медичний університет», Україна https://orcid.org/0000-0001-9100-4709

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-1.06

Ключові слова:

спортивні ігри, здобувач вищої освіти, спортивно орієнтоване фізичне виховання, залучення

Анотація

Заклади вищої освіти України наразі активно використовують спортивно орієнтоване фізичне виховання, до змісту якого сьогодення формує вимоги застосування популярних серед студентської молоді видів спорту та напрямків рухової активності оздоровчого спрямування, серед яких спортивні ігри відіграють ключову роль. Під час застосування факультативної форми навчання в освітньому процесі головним завданням фізичного виховання у закладах вищої освіти неспортивного профілю є забезпечення постійного інтересу студентської молоді та залучення до занять фізичними вправами, дотримання здорового способу життя, поповнення знань про шляхи збереження та зміцнення свого здоров’я. Мета дослідження: проведення порівняльного аналізу залучення здобувачів вищої освіти Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна до занять спортивними іграми у ході спортивно орієнтованого фізичного виховання при факультативній формі занять під час дії воєнного стану в Україні. Методи дослідження: у дослідженні взяли участь здобувачі вищої освіти денної форми здобуття освіти Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна  (n=4279). При проведенні дослідження використовувались наступні методи: теоретичний аналіз науково-методичної літератури щодо використання спортивних ігор у фізичному вихованні студентської молоді у вишах України, контент аналіз, методи математичної статистики. Результати дослідження. Під час дії воєнного стану спостерігається різке зниження абсолютних показників чисельності здобувачів вищої освіти, які займаються спортивно орієнтованим фізичним вихованням, зокрема і спортивними іграми. Однак, при загальному зменшенні кількості осіб, які займаються спортивно орієнтованим фізичним вихованням після введення воєнного стану, дослідження зацікавленості здобувачів вищої освіти до занять спортивними іграми показали різке зниження (з 43,7% до 28%) у перший рік дії воєнного стану з подальшим збільшенням відносної кількості до 35,3% у 2023-2024 навчальному році, а у 2024-2025 навчальному році – до 45,7%. Висновки. Спортивно орієнтоване фізичне виховання сприяє підвищенню зацікавленості здобувачів вищої освіти до фізичної культури, зокрема спортивних ігор, в освітньому просторі вишів, внаслідок чого відбувається покращення рівня знань з фізичного виховання у цілому та у визначеному виді спорту зокрема, підвищення рівня рухової активності як у навчальний, так і позанавчальний час.

Біографії авторів

Володимир Темченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

к. фіз. вих., доцент

Анастасія Коленченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

старший викладач

Геннадій Коник, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

старший викладач

Катерина Чупир, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

старший викладач

Романа Сіренко , Вищий приватний навчальний заклад «Львівський медичний університет»

доктор наук з державного управління,  професор

Посилання

Антіпова, Ж.І., Барсукова, Т.О. & Завезаев, В.В. (2020). Волейбол як засіб розвитку фізичних якостей студентів навчальних закладів вищої освіти. Do desenvolvimento mundial como resultado de realizações em ciência e investigação científica, 3(16), 48–51. DOI: 10.36074/09. 10.2020.v3.16

Бринзак, С., & Костенко, М. (2023). Залучення студентів аграрних вузів до занять фізичним вихованням на основі їхніх потреб у руховій активності. Здоров’я людини і нації, 2, 7–18. https://doi.org/10.31548/humanhealth.2.2023.7

Глоба, Т.А., & Захаріна, Є.А. (2020). Сучасні концептуальні підходи до організації здоров’язберігальної діяльності в закладах вищої освіти: світові розвідки. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 69(2), 75–79. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-2.14

Городинський, С. (2021). Роль рухової активності студентської молоді у процесі формування фахівців. Граль науки, 1, 470-473. DOI:10.36074/grail-of-science.19.02.2021.100

Дідковський, В.А., Кузенков, О.В., & Твердохліб, О.Ф. (2022). Атлетизм в аспектах професійної підготовки студентів, процесу зміцнення здоров’я, підвищення працездатності, усунення недоліків фізичного стану. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 15, 2 (146) 22, 31–35. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2022.2(146).07

Дутчак, М., & Чеховська, Л. (2024). Залучення студентської молоді до оздоровчої рухової активності: виклики та можливості сьогодення. Physical culture and sport: scientific perspective, (2), 128–134. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.2.18

Крівєнцова, О.В., Кривенцова, І.В., & Семашко, С.А. (2024). Фізичне виховання у закладах вищої освіти в умовах воєнного стану. Здоров'я нації і вдосконалення фізкультурно-спортивної освіти, 27–29.

Мирошніченко, В.О., & Євтушенко, І.М. (2023). Педагогічні умови мотивації студентів аграрних закладів вищої освіти до фізичного виховання в умовах воєнного стану. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Серія 15, (11(171), 128–133. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2023.11(171).26

Митчик, О.П., Тарасюк, В.Й., & Мороз, М.С. (2023). Фізичне виховання студентів в умовах обмеження рухової активності. Академічні студії. Серія «Педагогіка», (1), 110–115. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.16

Митчик, О.П., Тарасюк, В.Й., Чих, А.Г., & Констанкевич, В.П. (2024). Спортивні ігри у фізичному вихованні студентів закладу вищої освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка», (3), 9–14. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.3.2

Мунтян, В.С., & Попрошаєв, О.В. (2020). Мотиваційно-ціннісне ставлення студентів до навчання, фізичного виховання і здорового способу життя: компаративний аналіз. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 15, (5(125), 109–115. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2020.5(125).21

Ольховий, О.М., Темченко, В.О., & Петренко, Ю.М. (2015). Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на залучення студентів до спортивно орієнтованого фізичного виховання. Слобожанський науково-спортивний вісник, (4), 70-73.

Попрошаєв, О.В. & Білик, О.А. (2021). Організація фізичного виховання у закладах вищої освіти: тенденції та перспективи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 5к (134), 111-116.

Попрошаєв, О.В., Мунтян, В.С., & Гоєнко, М.І. (2020). Особливості організації процесу дистанційного навчання з фізичного виховання. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, 4, 70–75.

Рядова, Л., Корчагін, М., Мкртічян, О., & Коновалов, В. (2024). Ефективність використання спортивних ігор на заняттях із фізичного виховання. Спортивні ігри, 3(33), 62–83. https://doi.org/10.15391/si.2024-3.07

Самохвалова, І.Ю., Харченко, С.М., & Коломієць, А.Я. (2023). Спортивні ігри в системі фізичного виховання студентів аграрного університету: навчально-методичний посібник. Суми.

Темченко, В., Акінін, Л., & Мананчиков А. (2023). Дистанційне спортивно орієнтоване фізичне виховання здобувачів вищої освіти. Фізична культура і спорт. Виклики сучасності, 210–214.

Темченко, В.О., & Ковтун, О.В. (2019). Динаміка технічної підготовленості дівчат, які займаються настільним тенісом в процесі спортивно орієнтованого фізичного виховання. Український журнал медицини, біології та спорту, 3(19), 87–91. http://dx.doi.org/10.26693/jmbs04.03.087

Темченко, В. О., Ковтун, О. В., & Тимченко Г. М. (2020). Динаміка фізичної підготовленості дівчат, які займаються настільним тенісом в процесі спортивно орієнтованого фізичного виховання. Спортивні ігри. 2(16), 69–75. doi: 10.15391/si.2020-2.07

Топчієва, Г.О. (2020). Фізичне виховання як фактор залучення студентів до самостійних занять фізичними вправами. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації, 65, 403-406.

Юрчишин, Ю., Мисів, В., Погребняк, Т., & Потапчук, С. (2019). Сучасні способи залучення молоді до оздоровчої рухової активності. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (15), 105–109. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-15.105-109

Griban, G., Lyakhova, N., Sirenko, R., Terentieva, N., Sahach, O., Salnykova, S., & Kanishcheva, O. (2024). State of students’ health and physical fitness under the restrictions of martial law. Acta Balneologica, 66 (5), 324-329. doi: 10.36740/ABAL202405105

Griban, G, Moskalenko N., Adyrkhaiev S. et al. (2022). Dependence of students’ health on the organization of their motor activity in higher educational institutions. Acta Balneologica, 5(171), 445–450. doi: 10.36740/ABAL202205112.

Lass-Hennemann, J, Sopp, M.R., Ruf, N. et al. (2024). Generation climate crisis, COVID-19, and Russia-Ukraine-War: global crises and mental health in adolescents. Eur Child Adolesc Psychiatry, 33(7), 2203–2216. doi:10.1007/s00787-023-02300-x.

Olkhovy, O., Petrenko, Y., Temchenko, V., & Timchenko, A. (2015). Model of students’ sport-oriented physical education with application of information technologies. Physical Education of Students, 19(3), 29–37. https://doi.org/10.15561/20755279.2015.0304

Tsagkaris, C., Ozturk, N., & Matiashova, L. (2023). Missile attacks in Ukraine are torpedoing global health. QJM, 116(2), 149. doi:10.1093/qjmed/hcac269.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-07

Як цитувати

Темченко, . В. ., Коленченко, . А., Коник, . Г. ., Чупир, . К. ., & Сіренко , Р. . (2025). Порівняльний аналіз залучення студентської молоді до занять спортивними іграми під час воєнного стану. Спортивні ігри, (1(35), 49–58. https://doi.org/10.15391/si.2025-1.06

Номер

Розділ

Статті