Контроль засвоєння програмного матеріалу ДЮСШ та аналіз помилок під час змагальної діяльності баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-2.10Ключові слова:
контроль, аналіз, баскетбол, етап попередньої базової підготовки, змагальна діяльність, техніко-тактичні діїАнотація
Мета дослідження – провести контроль засвоєння програмного матеріалу і аналіз помилок під час змагальної діяльності у баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки для подальшої корекції навчально-тренувального процесу. Матеріал та методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, педагогічне спостереження, аналіз змагальної діяльності, методи математичної статистики. У дослідженні взяло участь 20 баскетболістів 13-14 років СДЮСШОР№5 імені ЗТУ М.І. Говорунова м. Дніпра, які брали участь у змаганнях Всеукраїнської юнацької баскетбольної ліги України (сезону 2018/2019 рр.). Результати дослідження та їх обговорення. Нами науково обґрунтовано критерії оцінки в контролі змагальної діяльності у дитячо-юнацькому баскетболі, які спрямовані на оцінювання різновидів помилок; засвоєння програмного матеріалу; сполучень двох або трьох технічних елементів у нападі та у захисті. Було проведено аналіз контролю помилок та рівня опанування навчальним матеріалом за програмою для ДЮСШ, СДЮСШОР та ШВСМ під час змагальної діяльності баскетболістів 13-14 років. Такий аналіз дозволяє тренеру цілеспрямовано коректувати навчально-тренувальний процес, індивідуально коректуючи ті чи інші сполучення технічних прийомів, більш планомірно корегувати навчально-тренувальний процес, своєчасно впливати на мінімізацію помилок, вдосконалення якості виконання як окремих складових сполучення, так і послідовно виконання найчастіше виконуваних під час гри сполучень технічних прийомів. Висновки. Розширено діапазон критеріїв оцінки змагальної діяльності в дитячо-юнацькому баскетболі й для цього розроблено 4 протоколи, що дозволяють під час відеоперегляду матчу визначати не тільки кількісні показники техніко-тактичних дій, а й фіксувати різновиди помилок у гравців; характерні помилки у якості виконання технічних елементів відповідно змісту програмного матеріалу; помилки при виконанні сполучень двох або трьох технічних елементів у нападі та у захисті.
Посилання
Безмилов, М. (2017). Програма підготовки спортивного резерву та відбір баскетболістів у Франції. Спортивний вісник Придніпров’я. Дніпро, 1, 10–15.
Вознюк, Т.В. & Драчук, А.І. (2016). Контроль змагальної діяльності в баскетболі за часовими інтервалами. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 1, 267–271.
Гребінка, Г.Я. (2024). Удосконалення фізичної та технічної підготовки баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки [дисертація]. Львів.
Івченко, О.М. & Мітова, О.О. (2023). Комплексний контроль підготовленості баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки [монографія]. Дніпро.
Івченко, О.М., Мітова, О.О. & М’ячін, В.Г. (2023). Нечітко-логічна експертна система для інтегральної оцінки рівня спеціальної фізичної підготовленості баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки. Спортивні ігри, 2(28), 15–26. https://doi.org/10.15391/si.2023-2.02
Комоцька, О.С. & Сушко, Р.О. (2022). Modern approaches for the physical training of young female basketball players. Теорія та методика фізичного виховання, (2), 260–267. DOI: https://doi.org/10.17309/tmfv.2022.2
Костюкевич, В.М., Воронова, В.І., Шинкарук, О.А. & Борисова, О.В. (2016). Основи науково-дослідної роботи магістрантів та аспірантів у вищих навчальних закладах [навчальний посібник]. Вінниця.
Козак, А.М. (2016). Контроль координаційних здібностей тенісистів 5–6 років на етапі початкової підготовки. [автореферат]. Київ.
Koryahin, V. & Hrebinka, H. (2022). Scientific and methodological approaches to the training of basketball players aged 10–14 in institutions of out of school education. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки, 17(173), 54–59. DOI: 10.5281/zenodo7077671. https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/58/60
Koryahin, V. & Hrebinka, H. (2023). Content and structure of competitive activities of young basketball players aged 13–14. Теорія та методика фізичного виховання, 23(1), 143–147. DOI: 10.17309/tmfv.2023.120. https://tmfv.com.ua/journal/issue/view/175
Мітова, О.О. & Івченко, О.М. (2015). Комплексний контроль баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки за чинною навчальною програмою ДЮСШ. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 10(65), 111–114.
Мітова, О.О. & Шинкарук, О.А. (2022). Обґрунтування підходу до формування системи контролю в командних спортивних іграх. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 191–200. doi:10.32540/2071-1476-2022-1-191.
Мітова, О.О. (2022а). Теоретико-методичні основи контролю у командних спортивних іграх в процесі багаторічної підготовки. [монографія]. Дніпро.
Мітова, О. (2022b). Динаміка розвитку командних спортивних ігор як підґрунтя формування сучасної системи контролю у командних спортивних іграх. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 13(32), 198–211.
Мітова, О.О., Малойван, Я.В., Ханюкова, О.В., Івченко, О.М. & Раковська І.А. (2023). Підходи до оцінки змагальної діяльності в командних спортивних іграх. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Випуск 3 (161) 23, 122–127.
Мітова, О., & Івченко, О. (2021). Інтегральна оцінка та нормативні шкали оцінювання показників технічної підготовленості баскетболістів 13-14 років. Спортивні ігри, 1(19), 34–41. https://doi.org/10.15391/si.2021-1.04.
Мітова, О. (2024). Система засобів контролю підготовленості у командних спортивних іграх з позиції системного підходу. Спортивна наука та здоров´я людини, 1(11), 139–151. DOI:10.28925/2664-2069.2024.111.
Мітова, О., Сушко, Р. (2021). Методи наукових досліджень в баскетболі [друге видання, доповнене та перероблене]. Дніпро.
Осіпов, В.М. (2015). Комплексний контроль у системі управління тренованістю спортсменів у ігрових видах спорту. Спортивні ігри, 11, 134–139.
Платонов, В.М. (2020). Сучасна система спортивного тренування. Київ.
Поплавський, Л.Ю. & Окіпняк, В.Г. (1999). Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву та шкіл вищої спортивної майстерності (навчально-тренувальні групи та групи спортивного удосконалення). К.
Ровний, А.C. & Лизогуб, В.С. (2016). Психосенсорні механізми управління рухами спортсменів [монографія]. Харків.
Сергієнко, Л.П. (2009). Методи наукових досліджень у фізичній культурі [навчально-методичний комплекс]. Миколаїв.
Sushko, R., & Doroshenko, Е. (2017). Рrofessionalization issuesof concern as a factor of sports games globalization (basing on basketball). Proceedings of the VII International Academic Congress «Fundamental and Applied Studies in EU and CIS Countries» (United Kingdom, Cambridge, England, 26-28 February 2017). «Cambridge University Press», 128–132.
Опубліковано
Версії
- 2025-02-12 (2)
- 2025-02-07 (1)