Роль соціально-психологічних та особистісних факторів у формуванні мотивації юнаків 17-18 років до занять волейболом
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-3.03Ключові слова:
мотивація, волейбол, юнаки 17-18 роківАнотація
Мета. Визначити основні чинники, що впливають на мотивацію до занять волейболом в юнаків 17-18 років та проаналізувати роль соціально-психологічних та особистісних факторів у формуванні мотивації до занять волейболом.
Матеріал і методи. У дослідженні, яке було організовано на базі Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника та Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, брало участь 84 осіб, а саме: студентська молодь (юнаки 17-18 років; 76 осіб) і тренери-викладачі (8 осіб). Під час збору даних застосовувалися такі методи дослідження: теоретичний аналіз наукової та навчально-методичної літератури, анкетування, педагогічне спостереження, методи математичної статистики.
Результати. Результати дослідження підтверджують, що мотивація волейболістів є багатогранною, і основні чинники, які впливають на участь у спорті, пов’язані з особистісним і психосоціальним розвитком. Соціальні зв’язки, технічне вдосконалення та фізичне здоров’я значно переважають над зовнішніми факторами, такими як статус і нагороди. Отримані результати підкреслюють важливість створення сприятливого соціального середовища та індивідуального підходу до кожного спортсмена для підвищення мотивації та досягнення високих результатів.
Висновки. Мотивація юнаків до занять волейболом значною мірою зумовлена особистісними і соціально-психологічними чинниками, серед яких ключовими є соціальні зв’язки, технічне вдосконалення, фізичне здоров’я. 27 % респондентів обрали волейбол через його доступність, 25 % зазначили важливість умов проведення занять. Особисті якості, а також фізичні характеристики, такі як зріст, також відіграють роль у виборі цього виду спорту. Соціальні зв’язки, зокрема відносини з тренером, виявилися найважливішим мотивом. Відсутність підтримки з боку сім’ї негативно впливає на мотивацію юнаків, тоді як позитивні взаємодії у спортивному середовищі сприяють підвищенню самооцінки. Технічне вдосконалення було визначено одним з найважливіших факторів, що сприяє мотивації, оскільки зусилля в тренуваннях безпосередньо пов’язані з рівнем досягнень у спорті.
Посилання
Безверхня, Г. В. (2004). Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів 5-11-х класів. Автореф. дис. на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту. Львів, Львівський державний інститут фізичної культури.
Бобровник, С. І. (2014). Формування мотивації старшокласників до занять фізичною культурою та спортом. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2(43), 4–9.
Бойко, Г., Козлова, Т., & Шарафутдинова, С. (2023). Дослiдження мотивацiї до занять з фiзичного виховання в умовах воєнного стану. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 1 (159), 12–14. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.1(159).02
Васкан, І., & Розтока, А. (2012). Стан і формування в школярів інтересу до фізичного виховання. Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення, 4(20), 247–252.
Винник, В. Д. (2010). Особливості формування інтересу та мотивації до занять фізичним вихованням. Теорія та методика фізичного виховання, 12, 39–42.
Волощук, К., Мітова, О., & Раковська, І. (2024). Теоретична підготовка як засіб підвищення мотивації до занять волейболом у здобувачів закладів фізичної культури і спорту. Спортивні ігри, (1(31), 4–15. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.01
Гакман, А. В., Балацька, Л. В., Григоришина, Т. Б., & Ніколайчук, О. П. (2018). Мотиваційні пріоритети до процесу фізичного виховання студентів закладів вищої освіти І рівня акредитації (на прикладі м. Чернівці). Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини, (11), 53–61.
Гоголь, Т. В. Гоголь, В. В., & Кашуба, А. А. (2024). Психофізіологічні та педагогічні умови формування спортивної мотивації до волейболу в здобувачів фахової передвищої та вищої освіти. Природнича освіта та наука, (2), 42–47. Режим доступу: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/14444
Долженко, Л., & Погрєбняк, Д. (2014). Формування мотивації до рухової активності студентської молоді з різним рівнем фізичного здоров’я. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, (4), 52–56.
Іванченко Л. П., Пристинський, В. М., Іванченко, С. Г., & Пристинська, Т. М. (2018). Методика формування у підлітків мотивації до систематичних занять фізичною культурою і спортом. Молодий вчений. 2(2), 623–625. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_2(2)__44.
Калитка, С., Ребрина, В., Бухвал, А., Тарасюк, В., & Грабовський, О. (2016). Мотивація підлітків до занять спортом. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 1, 81–86. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Fvs_2016_1_16
Круцевич, Т. Ю., & Марченко, О. Ю. (2008). Спрямованість цінностей індивідуальної фізичної культури студентів різних відділень вузу. Спортивний вісник Придніпров’я, 3-4, 103-7.
Марченко, О., Бричук, М., & Дєдух, М. (2022). Особливості мотивації студентів до самостійних занять руховою активністю в умовах воєнного стану. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 3, 44–50. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.3.44–50
Мунтян, В. С., & Попрошаєв, О. В. (2023). Мотивацiйно-цiннiсне ставлення студентської молоді до навчання, фiзичного виховання i здорового способу життя: компаративний аналiз. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 3 (162), 109–115. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2020.5(125).21
Перепелиця А., Фокіна, Є., & Ковальчук, В. (2022). Мотивація як фактор впливу в спортивній діяльності. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 4, 89–94. Режим доступу: http://tmfvs-journal.uni-sport.edu.ua/article/view/274497
Рогаль, І. В., Столярик, В. А., Чхань, А. А., & Шкондя, В. В. (2024). Моніторинг рівня мотивації студентів ЗВО до різноманітних видів фізичної активності в умовах військового стану в Україні. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2, 163–166. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.2(174).35
Рядова, Л., Корчагін, М., Мкртічян, О., & Коновалов, В. (2024). Ефективність використання спортивних ігор на заняттях із фізичного виховання. Спортивні ігри, 3(33), 62–83. https://doi.org/10.15391/si.2024-3.07
Сальникова, С. В., Бондар, А. А., & Пуздимір, М. І. (2019). Вплив занять різними видами спорту на фізичні якості студентської молоді [Електронне видання]: тези доповідей круглого столу здобувачів вищої освіти. Вінниця, 33.
Сироватко, З. В. (2019). Формування мотивації у студентів до секційних занять з волейболу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 11 (119), 159–162.
Хавруняк, І. В. (2010). Мотивація до занять фізичною культурою школярів 14–17 років на етапі професійного вибору. Збірник наукових праць [за ред. В.В. Прядко та ін.]. Чернівці, 110–116.







