Методичні аспекти використання рухливих ігор у водному середовищі в навчально-тренувальному процесі плавців груп початкової підготовки першого року навчання
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-4.07Ключові слова:
навчання плаванню, рухливі ігри, фізична підготовленість, технічна підготовленість, навички плаванняАнотація
Мета дослідження – встановити ефективність експериментальної методики навчання плаванню дітей 7-9 років у групах початкової підготовки першого року навчання на основі використання рухливих ігор.
Матеріал і методи: Дослідження проводилося серед дітей, які відвідують заняття з плавання в басейні КЗ МСДЮСШОР з водних видів спорту Яни Клочкової м. Харкова. У дослідженні взяли участь 28 дівчат та 30 хлопчиків. Випробувані були розподілені на експериментальні (ЕГ) та контрольні групи (КГ). За статевим та віковим складом групи були ідентичні (ЕГ дівчат – 15 осіб, КГ дівчат – 13 осіб; ЕГ хлопчиків – 15 осіб, КГ хлопчиків – 15 осіб). Експеримент проводився протягом навчального року. Зміст та методи педагогічного експерименту відповідали загальним принципам навчання та виховання у навчально-тренувальному процесі. Авторська методика навчання плавання дітей 7-9 років у групах початкової підготовки першого року навчання полягала у збільшенні кількості часу, що відводиться використання рухливих ігор у воді. При підборі ігор та комплектуванні команд враховувалися наповнюваність груп, стан оволодіння навичками плавання тих, хто займається, їх вік та стать, умова та місце проведення, наявний інвентар, а також завдання. Ігри мали правила чи умови, були посильними, відповідали підготовленості досліджуваних осіб, закінчувалися підбиттям підсумків та виявленням переможців. Під час збору даних застосовувалися такі методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних літературних джерел; педагогічний експеримент; педагогічне тестування; методи математичної статистики. Результати: Дослідження виявило, що і в контрольних і в експериментальних групах спостерігається позитивна динаміка змін результатів тестування, але в експериментальних групах зміни мали достовірне покращення результатів за всіма показниками фізичної та технічної підготовленості юних спортсменів (р<0,05).Висновки: показники, отримані в ході експерименту показали, достовірне покращення результатів в ЕГ за більшістю показників фізичної та технічної підготовленості спортсменів (р<0,05), на відміну від контрольної групи. Це дає змогу стверджувати, що запропонована методика використання рухливих сприяє підвищенню фізичної підготовленості дітей та оволодінню навичками плавання.
Посилання
Броневич, Мирослава (2025). Ігровий метод як інструмент подолання страху води у дітей під час занять з плавання. Спортивна наука : збірник наукових праць Х Всеукраїнської науково-практичної конференції. Житомир, 6–11.
Гнесь, Н., Зендик, О. (2024). Використання сюжетно-рольових ігор на заняттях з плавання з дітьми дошкільного віку. Physical culture and sport: scientific perspective, 1 (1), С. 159-164. DOI: https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.24
Дікалова, О.О. (2014). Вплив занять плаванням на здоров’я молодших школярів. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, 3(44), 206-208.
Звізда, І.С. (2002). Ігри та вправи на воді для початкового навчання плавання. Чернівці: ЧНУ.
Крук, М.З., Биканов, С.Р., & Крук, А.З. (2010). Теорія і методика викладання плавання: навчально-методичні матеріали для студентів факультету фізичного виховання і спорту. Житомир: Вид - во ЖДУ ім. І. Франка.
Лайзорик, К.Ф., & Негрій, О.І. (2023). Сучасна методика навчання плаванню дітей дошкільного віку з використанням передового міжнародного досвіду. Світ наукових досліджень: матеріали Міжнародної мультидисциплінарної наукової інтернет-конференції, 23, 99 ‒ 103.
Ляшенко, А.М, Дєлова, І.О., Колонтаєвська, О.О., & Шевченко, З.М. (2012). Додаткова арціальна програма спецкурсу з навчання плаванню дошкільників «Казкове плавання». Теорія та методика фізичного виховання, 7, 9–32. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/TMFV_2012_7_5/
Марченко, С.І. (2003). Підбір, розробка i класифікація тренувальних завдань ігрової направленості для школярів молодших класів. Теорія та методика фізичного виховання, 4, 13–20.
Марченко, С.І. (2008). Умови ефективного розвитку рухових здібностей у школярів молодших класів засобами рухливих ігор: автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання та спорту: 24.00.02. Харків.
Ображей, О.Є. (2020). Технологія проектування прискореного навчання плаванню молодших школярів в умовах літніх оздоровчих таборів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 7(127), 140–145. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2020.7(127).27
Пивовар, Андрій, & Ковач, Сергій. (2022). Потенціал спортивної інфраструктури як чинник залучення дітей до занять плаванням. Спортивний вісник Придніпров’я, 86-91. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-086.
Ткач, Е.М. (2006). Плавання. Початкове навчання. ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка.
Шейко, Л.В. (2016). Використання ігрового методу для формування вольової активності у молодших школьников при навчанні плаванню. Спортивні игри, 1, 75–79.
Шейко, Л.В., & Пащенко, Н.А. (2018). Эфективність застосування рухливих ігор в воді на этапах початкаового навчання плаванню дітей молодшого шкільного віку. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(64), 88 93. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-2.017.
Шейко, Л. В. (2021). Вплив ігрового методу на якість плавальної підготовленості дітей молодшого шкільного віку, які займаються оздоровчим плаванням . Спортивні ігри, 1(19), 84–94. https:// doi: 10.15391/si.2021-1.9
Шейко, Л.В. (2023). Вплив спортивних та рухливих ігор на фізичну та технічну підготовку юних плавців. Спортивні ігри, 1(27), 95–102. https://doi: 10.15391/si.2023-1.09
Шейко, Л.В. (2024). Спортивні та рухливі ігри з елементами прикладного плавання, як засіб навчання та вдосконалення навичок плавання. Спортивні ігри,1(31),108–121. ttps://doi: 10.15391/si.2024-1.10
Шейко, Л.В. ( 2025). Вплив ігрового методу на якість підготовленості дітей молодшого шкільного віку, що займаються плаванням. Спортивні ігри, 2(36), 39–46. DOI: 10.15391/si.2025-2.05
Яблонська, А.М. (2013). Значення ігор в підготовці плавців початківців. Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки й перспективи розвитку, 227-232. (Unpublished).
Step Up! Tackling the Burden of Insufficient Physical Activity in Europe, OECD Publishing, OECD/WHO. Paris. (2023). Access mode: https://doi.org/10.1787/500a9601-en.
Peden, AE, & Franklin, RC. (2020) Learning to Swim: An Exploration of Negative Prior Aquatic Experiences among Children. Int J Environ Res Public Health. May 19, 17(10), 3557. https://doi.org/10.3390/ijerph17103557







