The structure and content of the training process of female football players of student teams in the preparatory period of the annual training cycle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-2.13

Keywords:

female football players, preparatory period, mesocycles, aerobic loads, anaerobic loads, mixed loads, value of loads

Abstract

The purpose of the work is to study the structure of the training process of female
football players of the student team in the preparatory period of the annual training cycle and to
substantiate the parameters of training loads. Material and methods. The study involved 17
football players of the Glukhiv National Pedagogical University named after Alexander Dovzhenko
women's team of aged 18-22 years. Research methods: theoretical analysis of the literature,
pedagogical observation, timekeeping, methods of mathematical statistics. Results. The training
process of female football players in the preparatory period consisted of four mesocycles –
retraction (volume of loads 810 min, total value of loads – 4362 points; load structure - 75.1 %
aerobic, 18.9 % mixed and 6.0 % anaerobic lactate), basic developmental (volume of loads 1020
min, total value of loads - 7683 points; structure of loads - 44.7 % aerobic, 38.2 % mixed, 13.3 %
anaerobic lactate and 3.7 % anaerobic glycolytic), control and preparatory (volume of loads
1110 min, total value of loads - 8776 points, load structure - 38.2 % aerobic, 42.4 % mixed, 11.0 %
anaerobic lactate and 8.4 % anaerobic glycolytic) and pre-competition (volume of loads 1190 min,
total value of loads - 8944 points, load structure - 32.1 % aerobic, 61.3 % mixed, 3.5 % anaerobic
lactate and 3.0 % anaerobic glycolytic). Conclusions. The total amount of training loads of female
football players in the preparatory period is 4130 minutes, of which 45.3 % are aerobic loads,
42.2 % - mixed aerobic-anaerobic orientation, 8.5 % - anaerobic lactate and 4.0 % - anaerobic
glycolytic orientation .

Author Biographies

Dmytro Tsys, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

candidate of pedagogical sciences, seniorteacher

Nataliya Khlus, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

сandidate of physical training and sport, senior teacher

Nataliya Tsys, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

teacher

References

Вознюк, Т.В., Галайдюк, М.А., & Свірщук, Н.С. (2018). Управління підготовкою кваліфікованих баскетболісток на основі програмування та моделювання

тренувального процесу в підготовчому періоді. Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації: колективна

монографія; за заг. ред. В. М. Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер», 190-201.

Гончаренко, В.І. (2013). Удосконалення фізичної підготовки висококваліфікованих спортсменок різного амплуа в хокеї на траві в річному тренувальному циклі: автореф. канд. наук з фіз. виховання і спорту. Львів.

Донець, І.О. (2012). Моніторинг фізичної підготовленості футболісток дитячо-юнацької спортивної школи у навчально-тренувальному процесі: автореф. дис. канд. пед. наук. Чернігів.

Костюкевич, В.М. (2017). Одноцикловое построение тренировочного процесса в хоккее натраве. Здоровье, спорт, реабилитация, 2, 37-43.

Матвеев, Л.П. (1964). Проблема периодизации спортивной тренировки. М.: Физкультура и спорт.

Платонов, В.Н. (2013). Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и её практическое применение. Киев: Олимпийская литература.

Самусь, А.І. (2017). Адаптація футболісток студентських команд до тренувальних навантажень. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць, 3 (22), 396-400.

Стасюк, В.А. (2019). Програмування тренувального процесу кваліфікованих футболістів у річному макроциклі : автореф. дис. канд. наук з фіз. виховання та спорту. Дніпро.

Стасюк, І.І. (2014). Побудова тренувального процесу висококваліфікованих гравців у мініфутболі в річному циклі підготовки: автореф. канд. наук з фіз. виховання і спорту: Дніпропетровськ,

Цись, Д.І., Хлус, Н.О., & Цись, Н.О. (2020). Диференційований підхід до фізичної підготовки футболісток студентських команд на спеціально-підготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 4 (18), 106-115. doi: 10.15391/si.2020-4.10

Шамардін, В.М. (2013). Технологія управління системою багаторічної підготовки футбольних команд вищої кваліфікації: автореф. дис. докт. наук з фіз. вих. і спорту. Львів.

Щепотіна, Н. (2017). Обґрунтування ефективності впровадження модельних тренувальних завдань для фізичної підготовки кваліфікованих волейболісток. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, 1, 89-92.

Щепотіна, Н.Ю. (2016). Побудова мікроциклів підготовки кваліфікованих волейболісток на основі модельних тренувальних завдань. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. «Науковопедагогічні проблеми фізичної культури. К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 1 (70) 16, 239-243.

Bompa, T.O., & Haff, G.G. (2009). Periodization: Theory and Methodology of Training. Champaign, IL, USA: Human Kinetics.

Dillern, T., Ingebrigsten, J., & Shalfawi, S. (2012). Aerobic capacity and anthropometric characteristics of elite-recruit female soccer players. Serbian Journal of Sports Sciences, 6 (2), 43-49.

Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Shchepotina, N., Poseletska, K., Stasiuk, V., Shynkaruk, O., Borysova, O., Denysova, L., Potop, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., Kulchytska, I., Konnova, M., & Iakovenko, O. (2019). Programming of the training process of qualified football players in the competitive period of the macrocycle. Journal of Physical Education and Sport, 19 (SI6), 2192–2199. https://doi.org/10.7752/jpes.2019.s6329

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020).

Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385 - 394, 2020. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055

Kostyukevich, V.M. (2013). The construction of the training process highly skilled athletes in soccer and field hockey in the annual cycle of training. Pedagogics, psychology, medicalbiological problems of physical training and sport, 8, 51-55.

Kozina, Z.L., Prusik, K., & Prusik, K. (2015). The concept of individual approach in sport. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 19(3), 28-37. doi.org/10.15561/18189172.2015.0305

Kozina, Zh., Sobko, I., Bazulyuk, T., Ryepko, O., Lachno, O., & Ilnitskaya, A. (2015). The applying of the concept of individualization in sport. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 172. doi:10.7752/jpes.2015.02027

Malikova, A.N., Doroshenko, E. Yu., Symonik, A. V., Tsarenko, E. V., & Veritov, A. I. (2018). The ways of improvement special physical training of high-qualified women volleyball players in competitive period of annual macrocycle. Physical Education Of Students, 22(1), 38-44. doI:10.15561/20755279.2018.0106.

Published

2023-07-18

How to Cite

Tsys, D. ., Khlus, N., & Tsys, N. (2023). The structure and content of the training process of female football players of student teams in the preparatory period of the annual training cycle. Sports Games, (2(20), 134–143. https://doi.org/10.15391/si.2021-2.13

Issue

Section

Articles