Organising sports games competitions in the digital age: organisational aspects for physical education teachers and coaches
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-2.06Keywords:
physical education, competition, sports games, tournament, digital tools, digital applications, physical education teacherAbstract
2Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Academy named after Taras Shevchenko
The relevance of the study is due to the rapid development of digital technologies, which significantly transform the processes of managing and organising sports events.
The purpose of the article is to explore the possibilities of using digital tools in the organisation and conduct of amateur sports competitions.
Methods of research: analysis of scientific and methodological literature, documentary sources, publications and Internet resources, analysis of applications in the Play Market and App Store.
Results of the study. The use of digital tools in sports competitions opens up new opportunities for process automation, transparent refereeing and participant engagement. Mobile applications and software allow for easier registration, real-time results, broadcasting and analysis of events. These solutions are particularly useful in schools, sports clubs and amateur competitions where accessibility and management efficiency are important. Digital platforms automate processes such as creating schedules, keeping statistics, and generating standings.
Mobile apps such as Winner and other tournament management services offer multifunctional capabilities, including setting up a competition system (round robin, knockout), automated draws, entering match results, and saving data. Such tools also allow you to create online tournaments via web platforms without the need to install additional software. An intuitive interface and a wide range of functions allow organisers to easily adapt competitions to the specifics of the event.
Conclusions. Based on the analysis of the use of digital applications and programmes for the organisation of sports competitions, it was found that one of the main advantages of digital tools is significant time savings, as they automate the processes of creating a competition calendar, entering data into tables, and calculating points to determine the winners. This allows organisers to focus on other aspects of tournament preparation and execution, reducing the time spent on routine tasks. Digital applications reduce the workload of organisers by automatically performing numerous functions that require a lot of effort in manual data entry. Most sports management software is available free of charge, allowing schools, amateur teams and extracurricular institutions to use these tools without significant financial outlay. This contributes to the wider adoption of digital technologies in sports practice at various levels. All these factors make digital applications a powerful tool for optimising the processes of organising sports competitions, increasing the efficiency and convenience of the organisers' work. However, potential difficulties related to Internet access, technical issues and personal data security should also be taken into account, which may require additional efforts to ensure the smooth operation of the platforms.
References
Галазюк, В., & Коваль, В. (2023). Організація змагань зі стрільби з лука в онлайн-форматі із застосуванням інформаційної системи IANSEO. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, (7), 40-47. //https://journals.uran.ua/itfcs/article/view/285813
Гнатченко, А. Д., Дембіцька, О. О., & Бистра, І. І. (2023). Диджиталізація сфери фітнесу та спорту. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41951
Качан, О., & Пристинський, В. (2024). Організація уроків фізичної культури з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Проблеми та перспективні напрями розвитку сучасного спорту: актуальні питання теорії та практики. Х. : ХДАФК, 188–191.
Кашуба, В., Юхно, Ю., & Хмельницька, І. (2012). Застосування сучасних інформаційних технологій у період проведення та завершення спортивних змагань. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 1(17), 119–126.
Кононович, В., Головко, В., & Колоколов, В. (2023). Особливості цифрового публічного управління у сфері фізичної культури та спорту. The main directions of the development of scientific research.
Кудряшова, Т.І, & Кравченко, Т.П. (2023). Концепція використання комп’ютерних технологій у галузі фізичної культури і спорту. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, 67–74. https://journals.uran.ua/itfcs/article/view/285816
Лаврін, Г. З., Ангелюк, І. О., Кучер, Т. В., & Осіп, Н. Б. (2023). Можливості застосування exergaming у процесі фізичного виховання як засобу підвищення рухової активності. Rehabilitation and Recreation, (14), 214–225. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.26
Лисенко, С., Кравченко, А., & Шпитун, І. (2023). Вплив цифровізації на формування соціокультурних компетенцій у сфері фізичної культури і спорту. Humanities Studies, 17 (94), 30–42. https://doi.org/10.32782/hst-2023-17-94-04
Молчанюк, В.А. (2020). Напрямки використання сучасних комп’ютерних технологій у фізичній культурі і спорті. Інформаційні технології в освітньому процесі, 34–39.
Мостецька, О.І., Лаврін, Г.З. (2022). Застосування сучасних гаджетів у процесі фізичного виховання. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти,142–145.
Осадченко, Т. (2023). Сучасний стан цифровізації у сфері фізичної культури та спорту в Україні. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, 2, 103-108. DOI: https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.14
Петренко, Ю., & Петренко, Ю. (2023). Використання сучасних інноваційних технологій у футболі. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, (7), 115-122. //https://journals.uran.ua/itfcs/article/view/285823
Шандригось, В., Іваницький, Н., & Ковальчук, Н. (2024). Організація та проведення змагань з армрестлінгу за допомогою програмного забезпечення «ArmRec». Єдиноборства, 2 (32), 110–121. DOI: https://doi.org/10.15391/ed.2024-2.10
Glebova, E., Gerke, A., & Book, R. (2023). The transformational role of technology in sports events. In Sports management in an uncertain environment, 169–187.
Kachkivskyi, I. (2023). Новітні технології для обслуговування спортивних змагань// https://www.iks.org.ua/2023/01/14/novitni-tekhnolohii-dlia-obsluhovuvan2/
Lavrin H. Z., Angeliuk I. O., Krytska A. M. (2022) Analyses of modern google physical education applications (for android). International scientific conference «Development of physical culture and sports amidst martial law», 152–158.
Luo, D. (2021). The Application of Computer Technology in Sports Training and Competition. Advances in IntelligentSystems and Computing, 1244.
Nagorna, V., Mytko, A., Borysova, O., Potop, V., Petrenko, H., Zhyhailova, L., .& Lorenzetti, S. (2024). Innovative technologies in sports games: A comprehensive investigation of theory and practice. Journal of Physical Education and Sport, 24, 585-596. DOI:10.7752/jpes.2024.03070







