Use of innovative technologies during the study of movement games in secondary education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-4.02

Keywords:

innovative technologies, innovative methods, Physical Education, movement games, interactive methods, digital learning tools, students, secondary education institution

Abstract

The purpose of the article is to reveal the main theoretical aspects of the use of innovative technologies during the study of movement games with students of secondary education institutions. Research methods. A group of theoretical methods (analysis, comparison, synthesis, systematization and generalization of information) was applied in order to investigate the use of innovative technologies during the study of movement games. Results. The article reveals the problem of using modern innovative technologies in the process of studying movement games in secondary education institutions. The use of innovative technologies during the studying movement games is of great importance for modern pedagogical science and practice of physical education, and is based on the following basic provisions: updating pedagogical approaches, which considered movement games not only as a means of developing physical qualities, but also as a tool for forming students’ key competencies (social, communicative, value); synthesis of traditional and modern methods, which makes it possible to combine classical active games with modern learning technologies; development of pedagogical innovations aimed at individualized learning, developing creativity, cognitive activity and motivation of students to engage in Physical Education classes; formation of scientific and methodological foundations for modernization of education. The article defines innovative methods and innovative technologies, which can be used during the study of movement games with students in secondary education institutions. Innovative methods include: game methods, relay races with elements of active games, problem-based learning during movement games, situational tasks, problem questions, research projects, project method (individual and group), case method, brainstorming method, discussions, trainings and use of ICT. Innovative technologies include: ICT and multimedia resources, interactive teaching methods, interactive boards, fitness bracelets and gadgets, virtual and augmented reality (VR, AR), gamification technologies, project and health-saving technologies. An in-depth analysis of modern scientific and methodological literature has shown that the use of modern innovative technologies contributes to increasing students’ interest and motivation for Physical Education lessons. Particular attention is paid to the theoretical substantiation of the effectiveness of innovative means for developing students’ motor activity and forming a positive attitude towards physical exercise. The results of the study can be used by Physical Education teachers to improve the effectiveness of the educational process and develop methodological recommendations for organizing movement games in secondary education institutions. Conclusions. The use of innovative technologies in the process of studying movement games in secondary education institutions is an effective means of increasing students’ motivation and interest in Physical Education lessons, promotes the development of physical and social competencies, forms team interaction skills and makes Physical Education lessons modern, interesting and effective.

Author Biography

Nataliia Khlus, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

Head of Chair of Theory and Methods of Physical Education, Candidate of sciences in Physical Education and Sports, Associate Professor

References

Афанасьєв, А.В. (2020). Можливості застосування інтерактивних методів у процесі навчання фізичної культури старшокласників. Науковий часопис

Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2 (130), 16–18. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2021.2(130).03

Ашанін, В., Пасько, В., & Алексєнко, Я. (2024). Використання інформаційних технологій в навчально-тренувальному процесі (на прикладі циклічних видів спорту). Проблеми та перспективні напрями розвитку сучасного спорту: актуальні питання теорії та практики: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвячений 45-і-й річниці Харківської державної академії фізичної культури (електронне видання), 5 квітня 2024 року. Харків: ХДАФК, 153–156.

Воробйова, О.М., Бурцева, О.В., & Кожуховська А.В. (2021). Інноваційні технології як мотивація до формування здорового способу життя. Наука та суспільне життя України в епоху глобальних викликів людства у цифрову еру (з нагоди 30-річчя проголошення незалежності України та 25-річчя прийняття Конституції України): у 2 т.: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 21 трав. 2021 р.). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2, 674–676. https://hdl.handle.net/11300/15495

Гончаренко, С.У. (2018). Інноваційні методи та технології навчання фізичній культурі: навч.-метод. посіб. Київ: Видавничий центр «Академія».

Городянський, С., Куліш, Н. (2014). Використання інноваційних технологій у галузі фізичного виховання як засіб покращення організації навчального процесу.

Нова педагогічна думка, 1, 108–110. https://unisport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/matkonf2018_nupesu2_.pdf

Грабовська, Т.І., Талапканич, М.І., & Химинець, В.В. (2006). Інноваційний розвиток освіти: особливості, тенденції, перспективи. Ужгород.

Жабчик, В.В. (2021). Інноваційні технології та технології дистанційного навчання на уроках фізичної культури. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури і спорту, 5, 63–65. https://journals.uran.ua/itfcs/issue/view/14410

Закопайло, С.А. (2015). Формування мотивації та інтересу в учнів загальноосвітніх шкіл до занять фізичною культурою. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, 8, 140–146. https://surl.li/mmdbsa

Єрмаков, С.С. (2019). Інноваційні методи та технології навчання фізичній культурі: навч.-метод. посіб. Київ: Видавничий центр «Академія».

Юденко, О.В. (2014). Інноваційні технології фізичного виховання і спорту: навч. посіб. Київ: Національний університет оборони України. https://eprints.zu.edu.ua/40571/1/fizk.pdf

Каллаур, Л.В. (2018). Застосування інформаційних технологій у фізичному вихованні школярів та студентів. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту: збірник наукових праць. Харків: ХДАФК, 2. 43–48.

Качан, О.А. (2016). Впровадження та ефективне використання новітніх інформаційних технологій в процесі фізичного виховання. Фізичне виховання в рідній школі, 3, 33‒38. https://imso.zippo.net.ua/?p=326

Колесник, А.С. (2018). Використання інноваційних технологій під час занять з фізичної культури. Молодий вчений, 11 (63), 553–558. https://surli.cc/gguzpm

Красов, О.І. & Кусай, М.В. (2020). Інноваційні технології в фізичному вихованні школярів. Актуальні проблеми і перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і туризму: колективна монографія за заг. ред. Н. Є. Панегелової. Переяслав, 138–147. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/33252/1/I_Holovach_Monograph_2020_FZFVS.pdf

Кузьменко, І. (2022). Освітні інновації у фізичному вихованні школярів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 187–197. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/306284

Кузьменко, І. (2020). Сучасні підходи до підвищення рухової активності школярів основної школи. Фізична активність і якість життя людини [текст]: зб. тез доп. ІV Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. (10 черв. 2020 р.). Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 23-27. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/306284

Лясота, Т.І., Левицька, О.М. (2017). Інноваційні технології в системі фізичного виховання школярів. Молодий вчений, 3. 202–205. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/3.1/52.pdf

Мамешина, М.А. (2018). Інноваційні напрямки підвищення фізичного здоров’я та рухової підготовленості учнівської молоді. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. 154, 1, 115−118. https://surl.li/dsxnve

Москаленко, Н. В. (2015). Інноваційна діяльність у фізичному вихованні загальноосвітніх навчальних закладів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 4, 35‒38. https://surl.li/mztyoo

Осадець, М.М., Слобожанінов, А.А., & Волощук, А.О. (2018). Сучасні проблеми фізичного виховання школярів. Молодий вчений, 3.3 (55.3), 71–73. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/3.3/20.pdf

Пасько, В.В., Помещикова, І.П., Філенко, Л. В., & Алексєнко Я. В. (2025). Використання інноваційних технологій в навчально-тренувальному процесі (на прикладі спортивних ігор). Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти. Харків : ХДАФК, 1, 129–133. https://journals.uran.ua/pprsievnz/article/view/321645

Філенко, Л., Церковна, О., Пасько, В., Філенко, І., & Палічук, Ю. (2023). Інформаційні технології on-line навчання з фізичної культури. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, 7, 142–155. https://journals.uran.ua/itfcs/article/view/285827

Хлус, Н.О. (2025). Дослідження мотивації до рухової активності учнів середнього шкільного віку. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць, 19 (38), 103-113. https://vspu.net/fks/index.php/fks/article/view/818

Циганок, Ю., & Кравченко, О. (2024). Інноваційні технології у спортивній діяльності. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти: збірник статей міжнародної ХХ наукової конференції 09 лютого 2024 р., Харків, 159–162. https://surli.cc/uvzbuy

Цюпак, Ю., Цюпак, Т., Васкан, І., Цюпак, Ю., Швай, О., & Гнітецький Л. (2019). Рухова активність у структурі мотиваційно-ціннісних орієнтацій підлітків. Фізичне виховання, спорт і культура здоров‘я у сучасному суспільстві, 2 (46), 48–54. https://surl.lt/xopibj

Чухланцева, Н. В. (2016). Напрямки впровадження інформаційних технологій в галузі фізичної культури і спорту. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 211–216. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/71807

Шаповаленко, В. І., & Гаркуша, С.В. (2013). Інтеграція інноваційних елементів та інтерактивних технологій в освітній процес фізичного виховання. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Шевченка, 112(2), 304‒308. https://surl.li/lfjraf

Школа, О.М. (2012). Вплив інтерактивних технологій навчання на уроках фізичної культури учнів молодших класів на формування їхньої життєвої компетентності. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 2, 142–146. https://surl.li/dmwuxo

Школа, О., Сорочинська, М., & Фоменко, О. (2023). Використання спеціальних комплексів віртуальної реальності при підготовці фахівців з фітнесу. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури і спорту: зб. наукових праць [Електронний ресурс], 7, 156–162. https://surl.li/cmztuq

Юденко, О.В. (2014). Інноваційні технології фізичного виховання і спорту: навч. посіб. Київ: Національний університет оборони України. https://eprints.zu.edu.ua/40571/1/fizk.pdf

Язловецька, О. В. (2022). Інноваційні технології в системі фізичного виховання школярів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 205, 224‒229. DOI: 10.36550/2415-7988-2022-1-205-224-229

Ярмоленко, М.А., Шинкарук, О. А., & Максименко, В. В. (2022). Особливості використання технології віртуальної реальності у підготовці спортсменів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 2 (146), 143–147. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.2(146).31

Johnson, L., & Smith, D. (2023). Digital innovation in physical education: Benefits and challenges. Contemporary Educational Technology, no 15(2), 45–63. https://doi.org/10.30935/cedtech/12934

Peterson, R., & Green, S. (2022). Social interaction through innovative physical education practices: A review. Sport, Education and Society, no 27(5), 673–690. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2056234

Published

2025-11-01

How to Cite

Khlus, N. (2025). Use of innovative technologies during the study of movement games in secondary education institutions. Sports Games, (4(38), 12–19. https://doi.org/10.15391/si.2025-4.02

Issue

Section

Articles