Педагогічна технологія спеціальної фізичної підготовки волейболістів студентських команд

Автор(и)

  • Олена Лежньова Вінницький національний медичний університету імені М.І. Пирогова, Україна https://orcid.org/0000-0002-1393-3163
  • Василь Качан Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна https://orcid.org/0000-0002-4930-5222
  • Юлія Якушева Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна https://orcid.org/0000-0001-8678-6128

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-3.06

Ключові слова:

волейболісти, швидкісно-силова витривалість, швидкісна витривалість, швидкісно-силові здібності, швидкісні здібності

Анотація

Мета роботи – розробити й експериментально обґрунтувати ефективність педагогічної технології спеціальної фізичної підготовки волейболістів студентської команди. Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь 14 волейболістів 1-3 курсів студентської збірної команди Вінницького національного медичного університетуім. М.І. Пирогова. Педагогічне тестування передбачало вивчення рівня прояву швидкісно-силової витривалості за результатом вистрибування вверх до відмови, швидкісної
витривалості за показником бігу «ялинкою», швидкісно-силових здібностей за результатами метання набивного м’яча сидячи та швидкісних здібностей за показником бігу 30 м. Методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати. Впродовж підготовчого періоду в межах часу, відведеного на спеціальну фізичну підготовку гравців, що складало 20,4 % (825 хв.) від загального обсягу фізичних навантажень, у тренувальний процес волейболістів студентської команди впроваджувалася розроблена педагогічна технологія. Педагогічна технологія включала три компоненти – рухливі ігри для підготовчої частини заняття (м’яч з чотирьох сторін, естафета з елементами волейболу, рухома ціль тощо), тренувальні програми для основної частини заняття (для спеціальної швидкісно-силової, спеціальної швидкісної підготовки, спеціальної витривалості та комплексної спрямованості) та завдання для самостійних занять для дистанційного формату тренувань (комплекси розминки й індивідуальні тренувальні програми). Серед особливостей розроблених тренувальних програм відзначаємо оптимальні компоненти навантаження, методологічною основою регламентації яких виступали фундаментальні дослідження, застосування як специфічних, так і неспецифічних засобів, як вибіркової, так і комплексної
спрямованості. Висновки. Сучасні тенденції розвитку волейболу характеризуються
збільшенням інтенсивності та швидкості гри, що вимагає від спортсменів високого рівня спеціальної фізичної підготовленості й обумовлює необхідність пошуку актуальних підходів до спеціальної фізичної підготовки гравців. Впровадження в тренувальний процес волейболістів студентської команди впродовж підготовчого періоду розробленої педагогічної технології сприяло статистично достовірному підвищенню в гравців рівня прояву швидкісно-силових здібностей, швидкісно-силової та швидкісної витривалості в межах від 3,4 до 14,7 % (р<0,05), що свідчить про її ефективність.

Біографії авторів

Олена Лежньова , Вінницький національний медичний університету імені М.І. Пирогова

кандидат медичних наук, доцент, доцент кафедри
фізичного виховання та ЛФК

Василь Качан , Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

кандидат медичних наук, доцент, доцент кафедри
фізичного виховання та ЛФК

Юлія Якушева , Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

кандидат біологічних наук, доцент, доцент кафедри фізичного
виховання та ЛФК

Посилання

Борисова, О., Шльонська, О., Шутова, С., & Мунтадар, Ф. (2018). Оцінка спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих волейболістів. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 5 (24), 167-173. DOI: 10.31652/2071-5285-2018-5-24-167-173

Дорошенко, Е., Кокарева, С., & Кокарев, Б. (2017). Деякі питання організації занять із загальної та спеціальної фізичної підготовки студентської команди з міні-футболу. Спортивний вісник Придніпров'я, 1, 37-41.

Мітова, О., Грюкова, В., Терентьєв, С., Раковська, І., & Шкода, М. (2020). Контроль ефективності використання півсфери «BOSU» в процесі допоміжної фізичної

підготовки баскетболістів на етапі підготовки до вищих досягнень. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2(122), 116-121. DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2020.2(122).23

Платонов, В.Н. (2013). Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и её практическое применение. К.: Олимпийская литература.

Шльонська, О., & Хаммуді, М.Ф.К. (2019). Оптимізація тренувального процесу кваліфікованих волейболісток на основі вдосконалення швидкісно-силових здібностей спортсменок. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, (4), 21-29. DOI: 10.32652/tmfvs.2019.4.21-29

Щепотіна, Н. (2017). Педагогічний та медико-біологічний контроль підготовленості та змагальної діяльності волейболісток різної кваліфікації. Теоретико-методичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія; за заг. ред. В.М. Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер», 116-134.

Щепотіна, Н.Ю. (2014). Модельні характеристики підготовленості та змагальної діяльності кваліфікованих волейболісток. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 18(2), 239-246.

Boichuk, R., Iermakov, S., Nosko, M., & Kovtsun, V. (2017). Special aspects of female volleyball players' coordination training at the stage of specialized preparation. Journal of Physical Education & Sport, 17(2), 884-891. DOI:10.7752/jpes.2017.02135

Bompa, T.O., & Haff, G.G. (2009). Periodization: Theory and Methodology of Training. Champaign, IL, USA: Human Kinetics.

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., & Vozniuk, T. (2020). Monitoring and Analyzing of the Attacks of the Football Team. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 20(2), 68-76. DOI: 10.17309/tmfv.2020.2.02

Malikova, A.N., Doroshenko, E.Yu., Symonik, A.V., Tsarenko, E.V., & Veritov, A.I. (2018). The ways of improvement special physical training of high-qualified women volleyball players in competitive period of annual macrocycle. Physical Education Of Students, 22 (1), 38-44. DOI:10.15561/20755279.2018.0106

Paz, G.A., Gabbett, T.J., Maia, M.F., Santana, H., Miranda, H., & Lima, V. (2016). Physical performance and positional differences among young female volleyball players. The Journal of sports medicine and physical fitness, 57(10), 1282-1289.

Ramirez-Campillo, R., García-de-Alcaraz, A., Chaabene, H., Moran, J., Negra, Y., & Granacher, U. (2021). Effects of plyometric jump training on physical fitness in amateur and professional volleyball: A meta-analysis. Frontiers in Physiology, 12, 636140. DOI: 10.3389/fphys.2021.636140

Shchepotina, N., Kostiukevych, V., Drachuk, A., Vozniuk, T., Asauliuk, I., Dmytrenko, S., Adamchuk, V., Polishchuk, V., Romanenko, V., & Blazhko, N. (2021). Model MorphoFunctional Characteristics of Qualified Volleyball Players. Sport Mont, 19(S2), 213-217. DOI: 10.26773/smj.210936

Shchepotina, N.Y. (2017). Optimization of training process of skilled female volleyball players based on the model training tasks. Cand. Diss., Kyiv

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-08

Як цитувати

Лежньова , О., Качан , . В., & Якушева , . Ю. (2023). Педагогічна технологія спеціальної фізичної підготовки волейболістів студентських команд. Спортивні ігри, (3(25), 67–74. https://doi.org/10.15391/si.2022-3.06

Номер

Розділ

Статті