Показники координаційних здібностей баскетболістів 10-12 років
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-2.11Ключові слова:
баскетбол, фізичні якості, координаційні здібності, статична рівновагаАнотація
Одним із пріоритетних напрямків підготовки юних баскетболістів, є поліпшення їх координаційних здібностей, завдяки яким вдосконалюється аналіз рухів, збільшується рухова активність, та відбувається орієнтування спортсмена у просторі і часі. Мета дослідження – встановити показники рівню координаційних здібностей баскетболістів 10-12 років. Для вирішення поставлених завдань в роботі застосовувалися наступні методи досліджень: аналіз наукової і методичної літератури, педагогічне тестування, методи математичної статистики. Дослідження стану показників координаційних здібностей юних баскетболістів 10-12 років проводилось в жовтні 2023 року. В дослідженні взяли участь команда хлопців баскетболістів 10-12 років у кількості 10 юних спортсменів та дівчат баскетболісток у кількості 8 спортсменок баскетбольного клубу «PUSH TEAM» м. Кременчук. Для оцінки координаційних здібностей використовувалися наступні контрольні вправи (тести): «човниковий біг» 3х10 м з оббіганням набивних м’ячів, біг до пронумерованих набивних м’ячів, статична рівновага за методикою Бондаревського, статична рівновага за методикою Ромберга. Результати: Встановлено, що у тесті з «Човникового бігу» 3х10 м з оббіганням набивних м’ячів низький рівень координаційних здібностей мають 50% хлопців спортсменів, 20 % баскетболістів мають високий рівень, і по 10 % мають рівень вище середнього, середній і нижче середнього; дівчата 100% мають низький рівень показників. У тесті «Біг до пронумерованих набивних м’ячів» високий рівень координаційних здібностей не встановлено у жодного юного спортсмена, добрий рівень мають 20 % хлопців баскетболістів, задовільний – 40 %, достатній – 40% юних спортсменів, усі дівчата баскетболістки (100%) мали задовільний рівень. Аналіз результатів тестування статичної рівноваги за методикою Бондаревського із заплющеними очима баскетболістів 10-12 років показав, що середній показник по команді становить 20,03±3,04 с, що на 3,3 с гірше нормативного показника. Аналіз результатів тестування статичної рівноваги за методикою Ромберга баскетболістів 10-12 років показав, що середній показник по команді хлопців становить 35,55±5,15 с, дівчат – 32,40±4,11 с та 42,30±4,28 с, відповідно. Висновок. Таким чином було встановлено, що не зважаючи на існуючі розбіжності індивідуальних результатів проведених тестів, рівень координаційних здібностей гравців баскетбольних команд, як хлопців, так і дівчат є не достатнім для даної кваліфікації гравців і вимагають розробки тренувальної програми щодо підвищення показників координаційних здібностей.
Посилання
Бойчук, Р.І., & Короп, М.Ю. (2014). Підвищення ефективності процесу навчання учнів техніки спортивних ігор на уроках фізичної культури шляхом цілеспрямованого розвитку координаційних здібностей. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, (118 (1)), 35-39.
Головченко, М. & Бикова, О. (2017). Взаємозв’язок розвитку координаційних здібностей та технічної підготовленості баскетболістів 10-11 років. Збірник науковиx праць Харківської державної академії фізичної культури, 62-64.
Карикова, Аліна & Чуча, Наталія (2023). Особливості оцінки координаційних здібностей у юних баскетболістів. Сучасні погляди молоді на фізичну культуру, спорт та здоров’я людини: збірник тез наукової конференції, присвяченої Дню науки в Україні. Харків: ХДАФК, 46-47.
Козеток, І. (2001). Формування структури взаємозв’язків рухових якостей і координаційних здібностей у дітей молодшого шкільного віку. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 1, 41–45.
Кравець, К.А. & Чуча, Н.І. (2017). Динаміка розвитку рухових здібностей баскетболістів 9-10 років протягом річного циклу. Спортивні ігри, 3, 21–24.
Кузьменко, І. (2015) Рівень розвитку статичної та динамічної рівноваги школярів. Молода спортивна наука України, Т2, 137-140.
Моісієнко, О.К. & Ширяєва, І.В. (2016). Теоретичні та методологічні особливості розвитку координаційних здібностей юних баскетболістів. Фізична культура, спорт та здоров’я: збірник наукових праць ХVI Міжнародної науково-практичної конференції, 158-162.
Несен, О.О., Ширяєва, І.В. & Євтушенко, І.М. (2018). Удосконалення технічної підготовленості баскетболістів 10-11 років на базі розвитку координаційних та швидкісно-силових здібностей, Спортивні ігри, 1, 13–21.
Помещикова, І.П. (2016). Вплив вправ вестибулярної спрямованості на рівень техніко -тактичної підготовленості баскетболісток студентської команди. Фізичне виховання: теорія і практика: Часопис кафедри теорії і методики фізичного виховання,адаптації та масової фізичної культури ПНПУ ім. В. Г. Королено. Полтава : ПНПУ, 2016, 195–200.
Сергієнко, Л.П. (2001). Тестування рухових здібностей. Київ : К.: Олімпійська література.
Сидоров, І. & Несен, О. (2019). Вдосконалення технічних прийомів баскетболістів 9-10 років на базі розвитку координаційних здібностей. Збірник наукових праць Харківської державної академії фізичної культури, 45–47.
Скрипець, Е. Б. (2011). Розвиток координації у баскетболістів. Фізична культура. «Все для вчителя!», 0. Пілотний випуск, 25–27.
Тімофєєв, А. (2018). Ступінь впливу рівня розвитку фізичних якостей на технічну підготовленість баскетболістів 12-13 років. Спортивний вісник Придніпров'я, 3, 140–144.
Ширяєва, І.В. & Харченко, Є.С. (2015). Особливості розвитку координаційних здібностей юних баскетболістів. Матеріали XIV Міжнародної науково-практичної конференції, Харків: ХДАФК, 127 – 128.