Деякі біологічні, поведінкові та соціальні аспекти використання парфумерії у вибірці населення України (повідомлення 1. вікові асоціації)

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Філіпцова Національний фармацевтичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1297-1651
  • Олександр Геннадійович Башура Національний фармацевтичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-1896-9904
  • Ольга Іванівна Набока Національний фармацевтичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-2671-6923
  • Олександра Сергіївна Кран Національний фармацевтичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-3485-8641
  • Максим Сергійович Алмакаєв Національний фармацевтичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-6957-9618
  • Галина Павлівна Кухтенко Національний фармацевтичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-7914-8053
  • Тетяна Віталіївн Мартинюк Національний фармацевтичний університет, Україна http://orcid.org/0000-0002-7104-3871
  • Юлія Сергіївна Осипенко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-8025.2022.271043

Ключові слова:

Парфумерія, Україна, фактори вибору парфумерії, неоригінальні парфумерні продукти, старіння парфумів, гендерна спрямованість парфумерії, синтетичні та натуральні інгредієнти ароматів

Анотація

Мета. У дослідженні було вивчено деякі аспекти, пов’язані з використанням парфумерії, які потенційно можуть впливати на вибір парфумерії людиною, зокрема, серед населення України різних вікових груп. Досліджено фактори, які пов’язані з вибором парфумерії, стан обізнаності респондентів щодо якості, безпеки та існуючих стереотипів щодо характеристик парфумерії та потенційного шкідливого впливу на організм людини.

Матеріали та методи. Аналіз було виконано на вибірці з 124 мешканців України. Респондентам, які були вибрані випадковим чином, була запропонована розроблена нами анкета, що включала 15 пунктів щодо демографічних характеристик обстежуваних та питань, пов’язаних із використанням парфумерії та стереотипних уявлень про неї. Для аналізу зв’язків між якісними ознаками використовували критерій узгодженості Пірсона χ2.

Результати та обговорення. Близько 98 % обстежуваних осіб в Україні користується парфумерією. Знайдено асоціації між віком та ймовірністю покупки учасниками дослідження неоригінальної парфумерної продукції та інформованістю про безпеку різних парфумерних продуктів. Встановлено, що визначальними факторами при виборі парфумерії є певний аромат, в той час як бренду надається другорядне значення. Продемонстровано підвищення ефекту бренду в більш старших вікових групах населення. Встановлено поведінкові особливості використання парфумерії: у молодших жінок це пов’язано з підвищенням самооцінки, з віком фокус переміщується на бажання позитивного впливу на настрій від використання певного аромату. Однак, у всіх вікових групах основною метою використання парфумерії було названо поліпшення емоційного стану. Жінки середнього віку є більш демократичними у виборі парфумерії певної гендерної спрямованості.

Висновки. Вперше в Україні проведено пілотне дослідження щодо пошуку можливих асоціацій деяких біологічних, поведінкових та демографічних особливостей та використання парфумів. Такі фактори, як вік та рівень освіти, є перспективними для подальшого аналізу обраної проблематики

Біографії авторів

Ольга Володимирівна Філіпцова, Національний фармацевтичний університет

Доктор біологічних наук, професор

Кафедра косметології і аромології

Олександр Геннадійович Башура, Національний фармацевтичний університет

Доктор фармацевтичних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра косметології і аромології

Ольга Іванівна Набока, Національний фармацевтичний університет

Доктор біологічних наук наук, професор

Кафедра біохімії

Олександра Сергіївна Кран, Національний фармацевтичний університет

Кандидат фармацевтичних наук, доцент

Кафедра косметології і аромології

Максим Сергійович Алмакаєв, Національний фармацевтичний університет

Кандидат фармацевтичних наук

Кафедра косметології і аромології

Галина Павлівна Кухтенко, Національний фармацевтичний університет

Кандидат фармацевтичних наук, доцент

Кафедра косметології і аромології

Тетяна Віталіївн Мартинюк, Національний фармацевтичний університет

Кандидат фармацевтичних наук, доцент

Кафедра косметології і аромології

Юлія Сергіївна Осипенко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Кафедра безпеки інформаційних систем і технологій

Посилання

  1. Vasiliauskaite, V., Evans, T. S. (2019). Social success of perfumes. PLOS ONE, 14 (7), e0218664. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0218664
  2. Herz, R. S.; Gottfried, J. (Ed.) (2011). Perfume. Neurobiology of Sensation and Reward. Boca Raton: CRC Press/Taylor & Francis. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92802/
  3. Kliszcz, A., Danel, A., Puła, J., Barabasz-Krasny, B., Możdżeń, K. (2021). Fleeting Beauty – The World of Plant Fragrances and Their Application. Molecules, 26 (9), 2473. doi: https://doi.org/10.3390/molecules26092473
  4. Kazakova, I., Lebedynets, V., Kovalenko, S., Kazakova, V. (2021). Research of the activities of the enterprises of the perfume and cosmetic industry of Ukraine. EUREKA: Health Sciences, 2, 44–55. doi: https://doi.org/10.21303/2504-5679.2021.001700
  5. Pacholczyk-Sienicka, B., Ciepielowski, G., Albrecht, Ł. (2021). The First Application of 1H NMR Spectroscopy for the Assessment of the Authenticity of Perfumes. Molecules, 26 (11), 3098. doi: https://doi.org/10.3390/molecules26113098
  6. Hananeh, W., Ghbari, F., Rukibat, R., Zghoul, M., Ismail, Z. (2021). Effects of fake and original perfumes on the presence, numbers, and distribution of mast cells in selected tissues in rats. Open Veterinary Journal, 11 (2), 277–282. doi: https://doi.org/10.5455/ovj.2021.v11.i2.11
  7. Hager, E., Chen, J., Zhao, L. (2022). Minireview: Parabens Exposure and Breast Cancer. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19 (3), 1873. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph19031873
  8. Fransway, A. F., Fransway, P. J., Belsito, D. V., Warshaw, E. M., Sasseville, D., Fowler, J. F. et al. (2019). Parabens. Dermatitis, 30 (1), 3–31. doi: https://doi.org/10.1097/der.0000000000000429
  9. Sindle, A., Martin, K. (2021). Art of Prevention: Essential Oils – Natural Products Not Necessarily Safe. International Journal of Women’s Dermatology, 7 (3), 304–308. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijwd.2020.10.013
  10. Alrasheed, M., Albalawi, O., Aljallal, M., Alqahtani, A. S. (2021). Prevalence and Risk Factors of Self-Reported Perfume Sensitivity in Saudi Arabia. Healthcare, 9 (10), 1248. doi: https://doi.org/10.3390/healthcare9101248
  11. Amerongen, C. C. A., Ofenloch, R. F., Cazzaniga, S., Elsner, P., Gonçalo, M., Naldi, L., Svensson, Å. et al. (2021). Skin exposure to scented products used in daily life and fragrance contact allergy in the European general population ‐ The EDEN Fragrance Study. Contact Dermatitis, 84 (6), 385–394. doi: https://doi.org/10.1111/cod.13807
  12. Fisher, A. A., Dooms-Goossens, A. (1976). The effect of perfume “ageing” on the allergenicity of individual perfume ingredients. Contact Dermatitis, 2 (3), 155–159. doi: https://doi.org/10.1111/j.1600-0536.1976.tb03016.x
  13. Blakeway, J. M., Frey, M. L., Lacroix, S., Salerno, M. S. (1987). Chemical reactions in perfume ageing. International Journal of Cosmetic Science, 9 (5), 203–214. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-2494.1987.tb00475.x
  14. Iseki, S., Motoki, K., Sakata, R., Kitagami, S. (2021). How Semantically Labeled Scent-Gender Associations Influence the Evaluations of Scent and Texture. Frontiers in Psychology, 12. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.713329
  15. Hovis, N., Sheehe, P., White, T. (2021). Scent of a Woman – Or Man: Odors Influence Person Knowledge. Brain Sciences, 11 (7), 955. doi: https://doi.org/10.3390/brainsci11070955
  16. Pinkas, A., Gonçalves, C. L., Aschner, M. (2017). Neurotoxicity of fragrance compounds: A review. Environmental Research, 158, 342–349. doi: https://doi.org/10.1016/j.envres.2017.06.035
  17. Al-Saleh, I., Elkhatib, R. (2015). Screening of phthalate esters in 47 branded perfumes. Environmental Science and Pollution Research, 23 (1), 455–468. doi: https://doi.org/10.1007/s11356-015-5267-z
  18. Croijmans, I., Beetsma, D., Aarts, H., Gortemaker, I., Smeets, M. (2021). The role of fragrance and self-esteem in perception of body odors and impressions of others. PLOS ONE, 16 (11), e0258773. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0258773
  19. Lenochová, P., Vohnoutová, P., Roberts, S. C., Oberzaucher, E., Grammer, K., Havlíček, J. (2012). Psychology of Fragrance Use: Perception of Individual Odor and Perfume Blends Reveals a Mechanism for Idiosyncratic Effects on Fragrance Choice. PLoS ONE, 7 (3), e33810. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0033810
  20. Sowndhararajan, K., Kim, S. (2016). Influence of Fragrances on Human Psychophysiological Activity: With Special Reference to Human Electroencephalographic Response. Scientia Pharmaceutica, 84 (4), 724–751. doi: https://doi.org/10.3390/scipharm84040724

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-30

Як цитувати

Філіпцова, О. В., Башура, О. Г., Набока, О. І., Кран, О. С., Алмакаєв, М. С., Кухтенко, Г. П., Мартинюк, Т. В., & Осипенко, Ю. С. (2022). Деякі біологічні, поведінкові та соціальні аспекти використання парфумерії у вибірці населення України (повідомлення 1. вікові асоціації). ScienceRise: Biological Science, (4(33), 18–26. https://doi.org/10.15587/2519-8025.2022.271043

Номер

Розділ

Біологічні науки