Вплив трансформаційного та транзакційного стилю лідерства керівника закладу загальної середньої освіти на розвиток цифрової культури педагогів

Автор(и)

  • Галина Олегівна Германсон Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України, Україна https://orcid.org/0000-0003-0231-1569

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.325408

Ключові слова:

лідерський стиль, цифрова культура педагога, цифровізація освіти, цифрова трансформація закладу освіти, трансформаційне лідерство, трансзакційне лідерство

Анотація

У даній статті досліджено лідерські стилі керівника закладу загальної середньої освіти у сфері цифрової трансформації освіти з метою визначення їх впливу на розвиток цифрової культури педагогів. Відзначено, що у сучасному освітньому середовищі, що стрімко цифровізується, лідерський стиль керівника ЗЗСО набуває нового значення, адже керівник є ключовою фігурою у процесі формування та розвитку цифрової культури педагогів. Проаналізовано якості та компетентності залежно від стилю лідерства, які повинен мати сучасний керівник закладу освіти, щоб ефективно керувати процесом цифрової трансформації.

Згідно спостережень та проведеного анкетування, описано, що саме «цифровий» керівник заохочує педагогів до експериментування з новими технологіями, створює атмосферу довіри та взаємопідтримки, де помилки розглядаються як можливість для навчання.

Визначено, які стратегії та підходи до розвитку цифрової культури педагогів є найбільш ефективними та як керівники з різними лідерськими стилями можуть підтримувати та стимулювати педагогів до постійного підвищення кваліфікації у сфері цифрових технологій.

Перевірено, що незалежно від стилю лідерства керівника ЗЗСО підтримка професійного зростання педагогів відбувається наступними шляхами: організація курсів, тренінгів та стажування для педагогів з метою підвищення їхньої цифрової компетентності; стимулювання педагогів до активного використання цифрових технологій у навчальному процесі, визначення та заохочення їхніх досягнення; сприяння розвитку системи менторства, де досвідчені педагоги допомагають своїм колегам освоювати нові технології та інструменти.

Сформульовано висновок про те, що керівник закладу загальної середньої освіти з трансформаційним стилем лідерства сприяють більш високому рівню розвитку цифрової культури педагогів, порівняно з керівниками з транзакційним стилем

Біографія автора

Галина Олегівна Германсон, Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України

Аспірантка

Кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти

Навчально-наукового інституту менеджменту та психології

Посилання

  1. Chychkan, I. V., Spasiteleva, S. O., Zhdanovа Y. D. (2021). The educational environment for forming secure base behavior in cyberspace of future professionals in economics and management. Information technologies and learning tools, 84 (4), 354–375. https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.3646
  2. Kohut, U. P., Sikora, O. V., Vdovychyn, T. Y. (2022). Formation of the teacher’s individual educational trajectory for the development of digital competence. Information technologies and learning tools, 91 (5), 186–204. https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.5006
  3. Sydorenko, V., Yermolenko, A., Horoshkova, L. (2021). Shkola lideriv profesiinoi osvity yak innovatsiina model pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohiv v umovakh staloho rozvytku: tsyfrovyi prohramno-metodychnyi kompleks. Bila Tserkva: BINPO, 114.
  4. Miliaieva, V. (2021). Osvitnie liderstvo: vid teorii do praktyky. Kyiv; Kryvyi Rih: Vyd. R. A. Kozlov, 296.
  5. Palamarchuk, O. (2016). Vykladannia v universyteti na zasadakh liderstva. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety», 40.
  6. Buinytska, O., Varchenko-Trotsenko, L., Hrytseliak, B. (2020). Tsyfrovizatsiia zakladu vyshchoi osvity. Osvitolohichnyi dyskurs, 1, 64–79.
  7. Solodovnikov, S., Bondarenko, A., Zhytar, M. (2024). Image of Higher Education Institutions: Main Components and Determinants. Marketing and Management of Innovations, 15 (2), 162–176. https://doi.org/10.21272/mmi.2024.2-12
  8. О Skaar, Ø. O. (2024). A Call for Bildung. Addressing the Challenges of a Digitalized Education. Nordic Journal of Digital Literacy, 19 (2), 101–111. https://doi.org/10.18261/njdl.19.2.4
  9. Abbas, Z., Song Jiang, W., Fakhar Zaman, H. M., Azam, T. (2024). The Mediating Path of Transformational Leadership: A Cross-Sectional Study in Chinese Context. Marketing and Management of Innovations, 15 (2), 140–161. https://doi.org/10.21272/mmi.2024.2-11
  10. Shorobura, I. (2022). Management styles in educational institutions. Pedagogy of the Formation of a Creative Person in Higher and Secondary Schools, 83, 226–230. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2022.83.40
  11. Drach, I. I. (2015). Leadership and teamwork in the management of educational institution. ScienceRise, 2 (1 (7)), 63–67. https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.37059
  12. Hilliard, A. T. (2010). Student Leadership At The University. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 7 (2). https://doi.org/10.19030/tlc.v7i2.93
  13. Bondarchuk, O., Nezhynska, O. (2017). Liderstvo u diialnosti kerivnyka osvitnoi orhanizatsii. Kyiv, 36.
  14. Ashykhmina, N. V. (2021). Use of ict tools for forming the professional competence of prospective musical art teachers. Information Technologies and Learning Tools, 82 (2), 63–76. https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3313
  15. Bondarchuk, O., Fil, O., Kovalchuk, V., Zhabenko, L. (2015). Upravlinnia komandoiu: 5 zavdan i instrumentiv lidera. Kyiv, 116.
  16. Nestulia, S. (2019). Dydaktychni zasady formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z menedzhmentu v osvitnomu seredovyshchi universytetu. [Dys. d-ra ped. nauk].
  17. Houlman, D., Boiatsis, R., Makki, E. (2019). Emotsiinyi intelekt lidera. Kharkiv: Nash format, 288.
  18. Khyzhniak, I. A., Vlasenko, K. V., Viktorenko, I. L., Velychko, V. Y. (2021). Readiness of future primary education specialists to use digital learning tools in professional activity. Information Technologies and Learning Tools, 86 (6), 106–122. https://doi.org/10.33407/itlt.v86i6.3666
  19. Attipoe, S. G. (2024). Project management pedagogy: cultivating critical thinking skills in higher education. Advanced Education, 12 (24), 151–172. https://doi.org/10.20535/2410-8286.296878
  20. Mytrofanova, H., Yevtushenko, O., Hlukhyy, A., Lugovyy, M. (2024). Methodological principles of implementing artificial intelligence into organizational management system. Academic Review, 2 (61), 173–189. https://doi.org/10.32342/2074-5354-2024-2-61-12

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Як цитувати

Германсон, Г. О. (2025). Вплив трансформаційного та транзакційного стилю лідерства керівника закладу загальної середньої освіти на розвиток цифрової культури педагогів. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (62), 11–17. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.325408

Номер

Розділ

Педагогічна освіта