Модель формування готовності майбутніх керівників закладів освіти до застосування інноваційних управлінських технологій

Автор(и)

  • Олександр Олександрович Видиборець Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна https://orcid.org/0009-0000-7798-2207

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.325941

Ключові слова:

модель, структура, зміст, готовність, керівник, інноваційні управлінські технології, заклад освіти

Анотація

У статті розглянуті структура і зміст моделі формування готовності майбутніх керівників закладів освіти до застосування інноваційних управлінських технологій. Актуальність і важливість розроблення моделі обумовлена потребою у вирішенні протиріччя між сучасними вимогами українського суспільства до готовності майбутніх керівників закладів освіти застосовувати інноваційні управлінські технології і реальним станом їх готовності до здійснення такої діяльності. Вирішення цього протиріччя потребує розроблення та теоретичного обґрунтування відповідної моделі на основі оновленого змісту, технологій, удосконалених форм і методів та педагогічних умов, що забезпечать формування такої готовності. Модель формування готовності майбутніх керівників закладів освіти до застосування інноваційних управлінських технологій ми розглядаємо як цілісну, складну, багатоаспектну педагогічну систему, яку не можна дослідити безпосередньо, тому виникла потреба її дослідження шляхом розроблення відповідної моделі. Розроблення та теоретичне обґрунтування моделі дасть змогу оптимізувати процес формування готовності майбутніх керівників закладів освіти до застосування інноваційних управлінських технологій. Вважаємо, що готовність майбутніх керівників закладів освіти до застосування інноваційних управлінських технологій відповідає діяльнісному підходу, оскільки, по-перше, майбутні керівники повинні мати цілісне уявлення про управлінську діяльність, її функції, зміст, технології, форми і методи. А опанувати такі технології і застосовувати їх в управлінській діяльності майбутні керівники має змогу, по-перше, тільки за умови, що вони з'ясували для себе сенс інноваційних управлінських технологій і специфіку побудови відносин між суб’єктами освітнього процесу. По-друге, майбутній керівник має знати об’єкт управління та особливості всіх учасників освітнього процесу. Вважаємо, що формувати готовність майбутніх керівників закладів освіти до застосування інноваційних управлінських технологій доцільно в процесі професійної підготовки, оскільки професійна підготовка являє собою процес, а готовність, з одного боку, – мета, а з іншого – результат цього процесу. Тому формування готовності майбутніх керівників закладів освіти до застосування інноваційних управлінських технологій доцільно здійснювати на основі розробленої і теоретично обґрунтованої моделі, що гарантує отримання запланованого результату

Біографія автора

Олександр Олександрович Видиборець, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Аспірант

Кафедра «Управління та освітніх технологій»

Посилання

  1. Maslov, V. I. (2008). Modeliuvannia u teoretychnii i praktychnii diialnosti v pedahohitsi. Pisliadyplomna osvita v Ukraini, 1, 3–9.
  2. Iarmachenka, M. D. (Ed.) (2001). Pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka, 516.
  3. Lodatko, Ye. O. (2010). Modeliuvannia pedahohichnykh system i protsesiv. Sloviansk: SDPU, 148.
  4. Lazarievm, M. I., Ruban, N. P., Lazarieva, T. A. (2009). Teoretychni ta metodychni zasady kreatyvnoho navchannia studentiv tekhnichnykh dystsyplin. Kharkiv – Horlivka: Vyd-vo «LIKhTAR», 112.
  5. Meshchaninov, O. P. Suchasni modeli rozvytku universytetskoi osvity v Ukraini: teoriia i metodyka. [Extended abstract of Doctors dissertation; In-t pedahohiky i psykholohii prof. osvity APN Ukrainy].
  6. Ielnykova, H. V., Zaichenko, O. I., Maslov, V. I. et al.; Yelnykova, H. V. (Ed.) (2010). Teoretychni i metodychni zasady modeliuvannia fakhovoi kompetentnosti kerivnykiv zakladiv osvity. Kyiv-Chernivtsi: Knyhy – XXI, 460.
  7. Melnyk, S. V. (2006). Modeliuvannia diialnosti innovatsiinoho navchalnoho zakladu – Shkoly spryiannia zdoroviu. Ridna shkola, 4, 25–29.
  8. Shvardak, M. V., Moryliak, S. (2020). Formuvannia hotovnosti maibutnikh kerivnykiv zakladiv osvity do vprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii. Impact of modernity on science and practice, 658–661. Available at: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/7244/1/Formation%20_of_%20readiness_%20of%20_future_%20heads%20_of_%20educational%20_institutions_%20for_%20introduction%20_of_%20innovative%20_technologies.pdf
  9. Mykhailyshyn, H., Kondur, O. (2019). Pedahohichne modeliuvannia profesiinoi pidhotovky upravlintsiv z yakosti osvity. Osvitnii prostir Ukrainy, 15, 96–104.
  10. Voznyuk, A., Kubitskyi, S., Balanovska, T., Chip, L., Dorofyeyev, O. (2022). Synergetic simulation of managing processes in educational sphere in the contest of temporary self-ruled managerial target teams application. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3 (44), 317–327. https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.44.2022.3749
  11. Isychko, L., Guryevska, O. (2023). Modeling method as a way of information-analytical competence formation in the study of physics. Academic Notes Series Pedagogical Science, 1 (208), 117–124. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-208-117-124
  12. Honcharenko, S. U. (2008). Pedahohichni doslidzhennia: metodolohichni porady molodym naukovtsiam. Kyiv-Vinnytsia: DOV «Vinnytsia», 278.
  13. Dym, C. (2004). Principles of mathematical modeling. NewYork: Academic Press, 303. https://doi.org/10.1016/b978-0-12-226551-8.x5000-5
  14. Montévil, M. (2019). Which first principles for mathematical modeling in biology? Rendiconti di Matematica e dellesue Applicazioni, 40 (3-4), 177–189.
  15. Rees, M. (2018). Principles of Financial Modeling: Model Design and Best Practices Using Excel and VBA (The Wiley Finance Series). Wiley.
  16. Honcharenko, S. U. (2012). Pedahohichni zakony, zakonomirnosti, pryntsypy. Suchasne tlumachennia. Rivne: Volyn. Oberehy, 192.
  17. Zavhorodnii, S. P. (2017). The development of secondary schoolle adersin the concept of innovative competence in postgraduate education. [Extended abstract of PhD dissertation; Vinnytsk. derzh. pedahoh. un-t imeni Mykhaila Kotsiubynskoho]. Available at: https://vspu.edu.ua/science/dis/des_17_1.pdf Last accessed: 13.02.2025
  18. Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu "Kerivnyk (dyrektor) zakladu zahalnoi serednoi osvity" (2021). Nakaz Minekonomiky No. 568-21. 17.09.2021. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf Last accessed: 14.02.2025
  19. Onats, O. (2018). Innovative technologies in the managerial activity of the head of the base educational institution in a textbook for managers. Problemi suchasnogo pіdruchnika, 20, 287–290.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Як цитувати

Видиборець, О. О. (2025). Модель формування готовності майбутніх керівників закладів освіти до застосування інноваційних управлінських технологій. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (62), 4–10. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.325941

Номер

Розділ

Педагогічна освіта