Формування деонтологічної культури майбутніх педагогічних працівників в умовах війни
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.327114Ключові слова:
деонтологічна культура, деонтологічна компетенція, психологічна компетенція, деонтологічна готовністьАнотація
В статті розглянуто проблему професійної відповідальності та поведінки педагога в умовах війни, розвитку деонтологічної культури здобувачів вищої освіти, що обумовлено зростаючими вимогами до рівня загальнокультурної та спеціальної підготовки випускників ЗВО України з міцно сформованими загальнолюдськими та професійними етичними цінностями у важких суспільно-політичних умовах, що склалися в Україні.
Обґрунтовано використання деонтологічного аспекту в процесі професійної підготовки майбутнього вчителя, зумовленого високою роллю його педагогічної праці, необхідністю постійної взаємодії між учасниками педагогічного процесу.
Розкрито важливість розуміння обов’язку педагогом, що стає особливо значущим в умовах війни, оскільки від цього залежить майбутнє вихованців. З’ясовано співвідношення змістовної складової ціннісного контенту деонтологічної культури з особистісною спрямованістю людини у прояві загальнолюдської культури, культури мовлення, спілкування, емоційного та чуттєвого сприйняття дійсності.
Наголошено на важливості деонтологічної готовності педагога як стану свідомості вчителя, наявності певних компетенцій, які відповідають вимогам педагогічної деонтології, інтеграційній характеристиці особистості педагога з відповідною науково-теоретичною, методичною та психолого-педагогічною підготовкою, професійними вміннями та професійно значущими якостями особистості.
Визначено особливості формування деонтологічної культури майбутніх педагогічних працівників в умовах війни відповідно до принципу інтеграції деонтологічної і психологічної компетентностей.
Окреслено шляхи формування і розвитку деонтологічної культури майбутніх педагогічних працівників в складних суспільно-політичних умовах
Посилання
- Vasylieva, M. P. (2011). Deontolohichnyi komponent pidhotovky suchasnoho pedahoha v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu. Visnyk dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «pedahohika i psykholohiia», 2 (2), 14–20. Available at: https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2011/2/4.pdf
- Voloshyna, O. V., Andrieieva, V. I. (2022). Deontological culture as a professional readiness of a teacher. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 52, 11–15. Available at: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5251
- Shkliaieva, H. (2022). The deontological component of the training of the modern teacher. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, 3, 134–140. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2022.266746
- Kostyria, I. V., Koss, A. M. (2022). Organizational and pedagogical aspects of formation of professional and general ethics. Theory and practice of social systems management, 1, 84–99. https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.1.07
- Kalenskyi, A. A. (2016). Rozvytok profesiino-pedahohichnoi etyky u maibutnikh vykladachiv spetsialnykh dystsyplin. Kyiv: TsP "Komprynt", 424. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/721219/
- Savinova, N. V., Kuterzhynska, K. M. (2023). Analytical content of formative narrative of moral-ethical components of deontological-professional culture of future speech therapists. Scientific journal of Khortytsia National Academy, 1 (8). Available at: https://journal.khnnra.edu.ua/index.php/files/article/view/10
- Hlyestova, S. (2011). Formation of students' deontological culture in the social and educational work of higher education establishment. [PhD Thesis]. Availave at: https://uacademic.info/ua/document/0411U001782
- Kasian, M. V. (2024). Rol pedahohichnoi deontolohii u profesiinii diialnosti vykladacha vyshchoho viiskovoho navchalnoho zakladu Materialy konferentsii MTsND, 189–191. Available at: https://archives.mcnd.org.ua/index.php/conferenceproceeding/article/view/619/621
- Mykhailenko, O. (2024). Deontolohichna kompetentnist maibutnoho sotsialnoho pedahoha: mizhdystsyplinarnyi pidkhid. Sotsialna robota: vyklyky sohodennia. Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka, 55–61.
- Nataliia, Zh., Tetiana, Sh. (2022). Formation of psychological resistance of students during the war. Visnyk of the Lviv University. Series Psychological sciences, 14, 3–14. https://doi.org/10.30970/PS.2022.14.1
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Svitlana Yakubovska, Alla Kochubei, Valentina Sokal

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.




