Формування деонтологічної культури майбутніх педагогічних працівників в умовах війни

Автор(и)

  • Світлана Святославівна Якубовська Національний університет водного господарства та природокористування, Україна https://orcid.org/0000-0002-7634-8164
  • Алла Володимирівна Кочубей Національний університет водного господарства та природокористування, Україна https://orcid.org/0000-0002-6425-5411
  • Валентина Анатоліївна Сокаль Національний університет водного господарства та природокористування, Україна https://orcid.org/0000-0003-0243-4542

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.327114

Ключові слова:

деонтологічна культура, деонтологічна компетенція, психологічна компетенція, деонтологічна готовність

Анотація

В статті розглянуто проблему професійної відповідальності та поведінки педагога в умовах війни, розвитку деонтологічної культури здобувачів вищої освіти, що обумовлено зростаючими вимогами до рівня загальнокультурної та спеціальної підготовки випускників ЗВО України з міцно сформованими загальнолюдськими та професійними етичними цінностями у важких суспільно-політичних умовах, що склалися в Україні.

Обґрунтовано використання деонтологічного аспекту в процесі професійної підготовки майбутнього вчителя, зумовленого високою роллю його педагогічної праці, необхідністю постійної взаємодії між учасниками педагогічного процесу.

Розкрито важливість розуміння обов’язку педагогом, що стає особливо значущим в умовах війни, оскільки від цього залежить майбутнє вихованців. З’ясовано співвідношення змістовної складової ціннісного контенту деонтологічної культури з особистісною спрямованістю людини у прояві загальнолюдської культури, культури мовлення, спілкування, емоційного та чуттєвого сприйняття дійсності.

Наголошено на важливості деонтологічної готовності педагога як стану свідомості вчителя, наявності певних компетенцій, які відповідають вимогам педагогічної деонтології, інтеграційній характеристиці особистості педагога з відповідною науково-теоретичною, методичною та психолого-педагогічною підготовкою, професійними вміннями та професійно значущими якостями особистості.

Визначено особливості формування деонтологічної культури майбутніх педагогічних працівників в умовах війни відповідно до принципу інтеграції деонтологічної і психологічної компетентностей.

Окреслено шляхи формування і розвитку деонтологічної культури майбутніх педагогічних працівників в складних суспільно-політичних умовах

Біографії авторів

Світлана Святославівна Якубовська, Національний університет водного господарства та природокористування

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра суспільних дисциплін

Алла Володимирівна Кочубей, Національний університет водного господарства та природокористування

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра суспільних дисциплін

Валентина Анатоліївна Сокаль, Національний університет водного господарства та природокористування

Кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедрa суспільних дисциплін

Посилання

  1. Vasylieva, M. P. (2011). Deontolohichnyi komponent pidhotovky suchasnoho pedahoha v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu. Visnyk dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «pedahohika i psykholohiia», 2 (2), 14–20. Available at: https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2011/2/4.pdf
  2. Voloshyna, O. V., Andrieieva, V. I. (2022). Deontological culture as a professional readiness of a teacher. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 52, 11–15. Available at: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5251
  3. Shkliaieva, H. (2022). The deontological component of the training of the modern teacher. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, 3, 134–140. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2022.266746
  4. Kostyria, I. V., Koss, A. M. (2022). Organizational and pedagogical aspects of formation of professional and general ethics. Theory and practice of social systems management, 1, 84–99. https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.1.07
  5. Kalenskyi, A. A. (2016). Rozvytok profesiino-pedahohichnoi etyky u maibutnikh vykladachiv spetsialnykh dystsyplin. Kyiv: TsP "Komprynt", 424. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/721219/
  6. Savinova, N. V., Kuterzhynska, K. M. (2023). Analytical content of formative narrative of moral-ethical components of deontological-professional culture of future speech therapists. Scientific journal of Khortytsia National Academy, 1 (8). Available at: https://journal.khnnra.edu.ua/index.php/files/article/view/10
  7. Hlyestova, S. (2011). Formation of students' deontological culture in the social and educational work of higher education establishment. [PhD Thesis]. Availave at: https://uacademic.info/ua/document/0411U001782
  8. Kasian, M. V. (2024). Rol pedahohichnoi deontolohii u profesiinii diialnosti vykladacha vyshchoho viiskovoho navchalnoho zakladu Materialy konferentsii MTsND, 189–191. Available at: https://archives.mcnd.org.ua/index.php/conferenceproceeding/article/view/619/621
  9. Mykhailenko, O. (2024). Deontolohichna kompetentnist maibutnoho sotsialnoho pedahoha: mizhdystsyplinarnyi pidkhid. Sotsialna robota: vyklyky sohodennia. Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka, 55–61.
  10. Nataliia, Zh., Tetiana, Sh. (2022). Formation of psychological resistance of students during the war. Visnyk of the Lviv University. Series Psychological sciences, 14, 3–14. https://doi.org/10.30970/PS.2022.14.1

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Як цитувати

Якубовська, С. С., Кочубей, А. В., & Сокаль, В. А. (2025). Формування деонтологічної культури майбутніх педагогічних працівників в умовах війни. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (62), 32–35. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.327114

Номер

Розділ

Педагогічна освіта