Самоосвітня компетентність як ключовий компонент підготовки майбутніх бакалаврів у межах відкритого інформаційного освітнього середовища
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.331127Ключові слова:
самоосвітня компетентність, критий інформаційний освітній простір, підготовка бакалаврів, навчання впродовж життя, цифрова освітаАнотація
В епоху освітніх трансформацій, зумовлених цифровізацією, глобалізацією та необхідністю забезпечення безперервного особистісного і професійного розвитку, сучасний фахівець має не лише володіти фаховими знаннями, а й бути здатним до самостійного набуття нових знань і навичок, адаптуватися до нових викликів, критично осмислювати інформацію, генерувати інноваційні рішення. У зв'язку з цим ключового значення набуває формування самоосвітньої компетентності як здатності до організації особистого освітнього процесу впродовж життя.
Актуальність теми зумовлюється також стрімким розвитком відкритого інформаційного освітнього середовища, яке створює нові умови та можливості для самонавчання студентів. У межах цього середовища студенти можуть вільно обирати джерела знань, платформи, темп навчання та форми самоконтролю, що трансформує традиційні підходи до вищої освіти і вимагає нової педагогічної парадигми, орієнтованої на розвиток особистості як активного суб’єкта навчальної діяльності.
Сучасний етап розвитку вищої освіти характеризується зростанням ролі відкритого інформаційного освітнього середовища, що надає нові можливості для індивідуалізації та персоналізації навчання. У цих умовах особливої значущості набуває формування самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів, яка дозволяє їм ефективно організовувати власну освітню траєкторію, самостійно здобувати знання, критично осмислювати інформацію, адаптуватися до змінних умов професійної діяльності. Водночас освітні практики ще недостатньо адаптовані до системного розвитку цієї компетентності, що зумовлює потребу в теоретичному осмисленні й методичному забезпеченні процесу її формування у контексті відкритого інформаційного освітнього середовища.
У статті розкрито сутність самоосвітньої компетентності як важливого складника професійної підготовки майбутніх бакалаврів в умовах цифровізації освіти та зростання значущості відкритого інформаційного освітнього середовища. На основі ґрунтовного аналізу наукових досліджень проаналізовано зміст поняття «самоосвітня компетентність», охарактеризовано її ключові аспекти, функції та потенціал для реалізації концепції навчання упродовж усього життя
Обґрунтовано, що розвиток самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів є необхідною передумовою їхньої професійної мобільності, готовності до саморозвитку та ефективної самоорганізації в умовах відкритого освітнього простору.
Посилання
- Bilousova, L. I., Kyselova, O. B. (2009). Tekhnolohiia formuvannia u maibutnikh pedahohiv kompetentnosti samoosvity z vykorystanniam potentsialu informatsiino-navchalnoho seredovyshcha. Informatsiini tekhnolohii v osviti. Kherson: Vydavnytstvo KhDU, III, 11–20.
- Voloshyna, T. V. (2018). Vykorystannia hibrydnoho khmaro oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha dlia formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii. [PhD dissertation; Nats. un-t bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy].
- Horuk, N. (2015). Kouchynh yak efektyvna tekhnolohiia formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti studentiv. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 11 (1), 99–104.
- Оliinyk, N. (2020). Formation of agricultural students’ self-educational competence. Cherkasy University Bulletin: Pedagogical Sciences, 4, 120–124. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2020-4-120-124
- Ternopilska, V. I. (2016). Modelling of process of formation of future specialists’ self-educational competence. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 25, 16–22. Available at: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/97
- Voropai, N. (2010). Stanovlennia poniattia «samoosvitnia kompetentnist» u naukovo-metodychnii literaturi. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova: Teoriia i praktyka navchannia ta vykhovannia, 17, 27–32.
- Dovmantovych, N. (2014). Future specialist’s self-educational competence in pedagogical theory. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, 3, 18–22.
- Kovalenko, N. V. (2009). Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly silskoi mistsevosti. [Extended abstract of PhD thesis; Instytut pedahohiky APN Ukrainy].
- Marina, M., Tadeush, O. (2015). Sutnist ta struktura samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv fizyky i matematyky. Naukovi zapysky KDPU. Seriia: Pedahohichni nauky, 141 (1), 130–132.
- Pidhirnyi, O. (2021). Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury u protsesi profesiinoi pidhotovky. [Extended abstract of PhD thesis; Pedahohichnyi un-t im. K. Ushynskoho].
- Ovcharuk, O. (2003). Kompetentnosti yak kliuch do onovlennia zmistu osvity. Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: Rekomendatsii z osvitnoi polityky. Kyiv: K.I.S., 13–41.
- Pryshupa, Yu. Yu. (2016). Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-budivelnykiv u protsesi profesiinoi pidhotovky. [PhD dissertation].
- Hrabovets, I. V. (2004). Samoosvita yak intehruiucha determinanta samorealizatsii molodykh fakhivtsiv u profesiinii diialnosti. [PhD dissertation; Kyivskyi natsionalnyi un-t im. Tarasa Shevchenka].
- Кухаренко, В. М. (2020). Відкрите інформаційне освітнe середовище: поняття, структура, функціi. Інформаційні технологіi і засоби навчання, 1 (75), 15–27.
- Mosia, I. A. (2013). Model formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 13, 101–107. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2013_13_21
- Fedorenko, E. G. (2014). Factors of Formation of Future Teachers Self-Competence by Means of Informational-Communicational Technologies, 1, 155–158. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2014_1_32
- Samusevica, A., Striguna, S. (2017). The Development of Teachers' Pedagogical Competence in The Process of Self-Education at The University, III International conference on lifelong education and leadership for all ICLEL Polytechnic Institute of Porto. Porto.
- Savu-Cristescu, M., Drăghicescu, L. M. (2013). The Formation of Self-education and Professional Development Competences at the Students from the Departments with Technological Profile. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 76, 744–748. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.198
- Striguna, S. (2015). Essence of Self-Education Competence in Pedagogy. Society, Integration, Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 405–414. https://doi.org/10.17770/sie2015vol1.308
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Iryna Oliynik, Nataliia Volkova

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.




