Самоосвітня компетентність як ключовий компонент підготовки майбутніх бакалаврів у межах відкритого інформаційного освітнього середовища

Автор(и)

  • Ірина Вікторівна Олійник Вищий навчальний заклад «Університет імені Альфреда Нобеля», Україна http://orcid.org/0000-0002-1749-1518
  • Наталія Павлівна Волкова Вищий навчальний заклад «Університет імені Альфреда Нобеля», Україна http://orcid.org/0000-0003-1258-7251

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.331127

Ключові слова:

самоосвітня компетентність, критий інформаційний освітній простір, підготовка бакалаврів, навчання впродовж життя, цифрова освіта

Анотація

В епоху освітніх трансформацій, зумовлених цифровізацією, глобалізацією та необхідністю забезпечення безперервного особистісного і професійного розвитку, сучасний фахівець має не лише володіти фаховими знаннями, а й бути здатним до самостійного набуття нових знань і навичок, адаптуватися до нових викликів, критично осмислювати інформацію, генерувати інноваційні рішення. У зв'язку з цим ключового значення набуває формування самоосвітньої компетентності як здатності до організації особистого освітнього процесу впродовж життя.

Актуальність теми зумовлюється також стрімким розвитком відкритого інформаційного освітнього середовища, яке створює нові умови та можливості для самонавчання студентів. У межах цього середовища студенти можуть вільно обирати джерела знань, платформи, темп навчання та форми самоконтролю, що трансформує традиційні підходи до вищої освіти і вимагає нової педагогічної парадигми, орієнтованої на розвиток особистості як активного суб’єкта навчальної діяльності.

Сучасний етап розвитку вищої освіти характеризується зростанням ролі відкритого інформаційного освітнього середовища, що надає нові можливості для індивідуалізації та персоналізації навчання. У цих умовах особливої значущості набуває формування самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів, яка дозволяє їм ефективно організовувати власну освітню траєкторію, самостійно здобувати знання, критично осмислювати інформацію, адаптуватися до змінних умов професійної діяльності. Водночас освітні практики ще недостатньо адаптовані до системного розвитку цієї компетентності, що зумовлює потребу в теоретичному осмисленні й методичному забезпеченні процесу її формування у контексті відкритого інформаційного освітнього середовища.

У статті розкрито сутність самоосвітньої компетентності як важливого складника професійної підготовки майбутніх бакалаврів в умовах цифровізації освіти та зростання значущості відкритого інформаційного освітнього середовища. На основі ґрунтовного аналізу наукових досліджень проаналізовано зміст поняття «самоосвітня компетентність», охарактеризовано її ключові аспекти, функції та потенціал для реалізації концепції навчання упродовж усього життя

Обґрунтовано, що розвиток самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів є необхідною передумовою їхньої професійної мобільності, готовності до саморозвитку та ефективної самоорганізації в умовах відкритого освітнього простору.

Біографії авторів

Ірина Вікторівна Олійник, Вищий навчальний заклад «Університет імені Альфреда Нобеля»

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра психології та педагогіки

Наталія Павлівна Волкова, Вищий навчальний заклад «Університет імені Альфреда Нобеля»

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра психології та педагогіки

Посилання

  1. Bilousova, L. I., Kyselova, O. B. (2009). Tekhnolohiia formuvannia u maibutnikh pedahohiv kompetentnosti samoosvity z vykorystanniam potentsialu informatsiino-navchalnoho seredovyshcha. Informatsiini tekhnolohii v osviti. Kherson: Vydavnytstvo KhDU, III, 11–20.
  2. Voloshyna, T. V. (2018). Vykorystannia hibrydnoho khmaro oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha dlia formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii. [PhD dissertation; Nats. un-t bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy].
  3. Horuk, N. (2015). Kouchynh yak efektyvna tekhnolohiia formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti studentiv. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 11 (1), 99–104.
  4. Оliinyk, N. (2020). Formation of agricultural students’ self-educational competence. Cherkasy University Bulletin: Pedagogical Sciences, 4, 120–124. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2020-4-120-124
  5. Ternopilska, V. I. (2016). Modelling of process of formation of future specialists’ self-educational competence. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 25, 16–22. Available at: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/97
  6. Voropai, N. (2010). Stanovlennia poniattia «samoosvitnia kompetentnist» u naukovo-metodychnii literaturi. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova: Teoriia i praktyka navchannia ta vykhovannia, 17, 27–32.
  7. Dovmantovych, N. (2014). Future specialist’s self-educational competence in pedagogical theory. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, 3, 18–22.
  8. Kovalenko, N. V. (2009). Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly silskoi mistsevosti. [Extended abstract of PhD thesis; Instytut pedahohiky APN Ukrainy].
  9. Marina, M., Tadeush, O. (2015). Sutnist ta struktura samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv fizyky i matematyky. Naukovi zapysky KDPU. Seriia: Pedahohichni nauky, 141 (1), 130–132.
  10. Pidhirnyi, O. (2021). Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury u protsesi profesiinoi pidhotovky. [Extended abstract of PhD thesis; Pedahohichnyi un-t im. K. Ushynskoho].
  11. Ovcharuk, O. (2003). Kompetentnosti yak kliuch do onovlennia zmistu osvity. Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: Rekomendatsii z osvitnoi polityky. Kyiv: K.I.S., 13–41.
  12. Pryshupa, Yu. Yu. (2016). Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-budivelnykiv u protsesi profesiinoi pidhotovky. [PhD dissertation].
  13. Hrabovets, I. V. (2004). Samoosvita yak intehruiucha determinanta samorealizatsii molodykh fakhivtsiv u profesiinii diialnosti. [PhD dissertation; Kyivskyi natsionalnyi un-t im. Tarasa Shevchenka].
  14. Кухаренко, В. М. (2020). Відкрите інформаційне освітнe середовище: поняття, структура, функціi. Інформаційні технологіi і засоби навчання, 1 (75), 15–27.
  15. Mosia, I. A. (2013). Model formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 13, 101–107. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2013_13_21
  16. Fedorenko, E. G. (2014). Factors of Formation of Future Teachers Self-Competence by Means of Informational-Communicational Technologies, 1, 155–158. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2014_1_32
  17. Samusevica, A., Striguna, S. (2017). The Development of Teachers' Pedagogical Competence in The Process of Self-Education at The University, III International conference on lifelong education and leadership for all ICLEL Polytechnic Institute of Porto. Porto.
  18. Savu-Cristescu, M., Drăghicescu, L. M. (2013). The Formation of Self-education and Professional Development Competences at the Students from the Departments with Technological Profile. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 76, 744–748. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.198
  19. Striguna, S. (2015). Essence of Self-Education Competence in Pedagogy. Society, Integration, Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 405–414. https://doi.org/10.17770/sie2015vol1.308

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Олійник, І. В., & Волкова, Н. П. (2025). Самоосвітня компетентність як ключовий компонент підготовки майбутніх бакалаврів у межах відкритого інформаційного освітнього середовища. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (63), 4–9. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.331127

Номер

Розділ

Педагогічна освіта