Синдром професійного вигорання викладачів закладів вищої освіти як наслідок дистанційного навчання

Автор(и)

  • Світлана Володимирівна Кириченко Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова, Україна https://orcid.org/0000-0001-8033-6660

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.332087

Ключові слова:

вигорання, дистанційне навчання, викладачі, виснаження, деперсоналізація, підтримка, стрес, адаптація, здоров'я

Анотація

У статті досліджується проблема синдрому професійного вигорання викладачів закладів вищої освіти (ЗВО) в умовах дистанційного навчання. З переходом на онлайн-формат викладання під час пандемії COVID-19 та воєнного стану в Україні, багато викладачів зіткнулися з підвищеним рівнем стресу та емоційного виснаження. Метою дослідження є виявлення основних чинників, що сприяють розвитку синдрому професійного вигорання серед викладачів ЗВО під час дистанційного навчання, та розробка рекомендацій для його запобігання. У статті проаналізовано сучасні наукові підходи до визначення та вимірювання професійного вигорання, зокрема методики К. Маслач та С. Джексона. Розглянуто вплив дистанційного навчання на емоційний стан викладачів, зокрема труднощі у встановленні емоційного контакту з студентами, збільшення навантаження через необхідність освоєння нових технологій та адаптації навчальних матеріалів до онлайн-формату. Особливу увагу приділено аналізу досліджень, які вказують на високий рівень емоційного виснаження та деперсоналізації серед викладачів, що працюють дистанційно. На основі анкетування з використанням методики MBI-ES виявлено, що 65% респондентів демонструють високий рівень емоційного виснаження, 45% – втрату мотивації до викладання, а 53% – нездатність до психологічного відновлення. Вигорання виявляється у формі хронічної втоми, дратівливості, апатії, зниження продуктивності. Особливо вразливою групою є викладачі з досвідом дистанційної роботи менше ніж п’ять років. Встановлено, що ключовими чинниками вигорання є перевантаження роботою, соціальна ізоляція та недостатня технічна підтримка. Рівень деперсоналізації досягає 53%, що негативно впливає на якість освіти. Лише 20% опитаних зберегли або підвищили професійну ефективність. 75% не мають доступу до програм психологічної допомоги. Запропоновано комплекс заходів для профілактики та подолання синдрому професійного вигорання, включаючи організацію психологічної підтримки, професійного розвитку та впровадження гнучких графіків роботи. Наголошується на важливості створення сприятливого робочого середовища та підтримки з боку адміністрації закладів освіти для збереження психічного здоров'я викладачів в умовах дистанційного навчання. У статті також визначено перспективні напрями подальших досліджень, зокрема розробку індикаторів ранньої діагностики вигорання, порівняльний аналіз між освітніми системами різних країн, а також оцінку ролі керівників ЗВО в зниженні стресового навантаження на викладачів. Серед обмежень дослідження – обмежена вибірка респондентів, фокус лише на одному етапі пандемії та регіональні особливості української системи вищої освіти, що потребує обережності у генералізації результатів

Біографія автора

Світлана Володимирівна Кириченко, Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова

Кандидат педагогічних наук, доцент
Кафедра мовної підготовки

Посилання

  1. Maslach, C., Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Organizational Behavior, 2 (2), 99–113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205
  2. Freudenberger, H. J. (1974). Staff Burn‐Out. Journal of Social Issues, 30 (1), 159–165. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
  3. Maslach, C., Leiter, M. P. (2016). Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry, 15 (2), 103–111. https://doi.org/10.1002/wps.20311
  4. Jia, L., Chudý, Š., Neumeister, P., Bo, Z. (2017). Study on the Job Burnout among University Teachers and Its Countermeasures. Proceedings of the 2017 1st International Conference on E-Education, E-Business and E-Technology. New York, 9–12. https://doi.org/10.1145/3141151.3141157
  5. Yorulmaz, Y. I., Colak, I., Altinkurt, Y. (2017). A Meta-Analysis of the Relationship Between Teachers’ Job Satisfaction and Burnout. Eurasian Journal of Educational Research, 17 (71), 175–192. https://doi.org/10.14689/ejer.2017.71.10
  6. Madigan, D. J., Kim, L. E. (2021). Does teacher burnout affect students? A systematic review of its association with academic achievement and student-reported outcomes. International Journal of Educational Research, 105, 101714. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101714
  7. Hargreaves, A., Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press. Available at: https://digilib.hamzanwadi.ac.id/index.php?p=fstream-pdf&fid=2205&bid=10399
  8. Smith, S. (2024). The Impacts of Loneliness on Students and Teachers in English Language Teaching Contexts: Causes, Effects, and Coping Strategies. American Journal of Humanities and Social Sciences Research, 8 (8), 68–75. Available at: https://www.ajhssr.com/wp-content/uploads/2024/08/H248086875.pdf
  9. Shen, P., Slater, P. (2021). Occupational Stress, Coping Strategies, Health, and Well-Being Among University Academic Staff – An Integrative Review. International Education Studies, 14 (12), 99. https://doi.org/10.5539/ies.v14n12p99
  10. Myronchuk, N. M. (2017). Profesiine vyhorannia vykladacha vyshchoi shkoly: chynnyky, oznaky, sposoby protydii. Teoretychni i metodychni zasady rozvytku i samovdoskonalennia osobystosti pedahoha-novatora v konteksti modernizatsii novoi ukrainskoi shkoly. Zhytomyr: Vyd-vo Yevenok O. O., 62–67.
  11. Muzychko, L. V., Falkovska, L. M., Havrylovska, K. P. (2017). Emotsiine vyhorannia vykladachiv vyshchoi shkoly ta yikhnie profesiine zdorovia. Vrachebnoe delo, 7, 37–44. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/LiSp_2017_7_9
  12. Pakhomov, I. V. (2024). Profilaktyka profesiinoho ta emotsiinoho vyhorannia pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPN Ukrainy, 114.
  13. Stoeber, J., Rennert, D. (2007). Perfectionism in school teachers: Relations with stress appraisals, coping styles, and burnout. Anxiety, Stress, & Coping, 21 (1), 37–53. https://doi.org/10.1080/10615800701742461
  14. Shanafelt, T. D., Noseworthy, J. H. (2017). Executive Leadership and Physician Well-being. Mayo Clinic Proceedings, 92 (1), 129–146. https://doi.org/10.1016/j.mayocp.2016.10.004

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Кириченко, С. В. (2025). Синдром професійного вигорання викладачів закладів вищої освіти як наслідок дистанційного навчання. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (63), 26–30. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.332087

Номер

Розділ

Педагогічна освіта