FUNCTIONING OF BOARDING SCHOOLS EGATIVE IMPACT ON PUPILS

Authors

  • Hanna Slozanska HEI “Ukrainian Catholic University”, Lviv, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8394-4925
  • Nadiia Horishna Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Ternopil, Ukraine; , Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.2.

Keywords:

boarding schools;, boarding schools’ pupils;, social worker., residential care,, deinstitutionalization;, family upbringing;

Abstract

The relevance of the article is highlighted by the implementation in Ukraine of the second stage of institutionalization reform, which provides for the transformation of the system of residential institutions and the development of alternative forms of family arrangements in Ukraine. The purpose of the article was to reveal the functioning of residential institutions in Ukraine and determine the impact of residential care on the personality of children. The method of document analysis was used to search, select, analyze and summarize data from statistical and analytical reports, regulatory documents, scientific articles, conference abstracts and other materials on the topic of research. The search for documents was carried out in the databases "Legislation of Ukraine", Web of Science, PsycINFO, Google Scholar and ResearchGate, on the official websites of state and local authorities. Data analysis was carried out in three categories: functioning of boarding schools, problems of children in residential care, deinstitutionalization of boarding schools. The analysis of the boarding school system functioning in Ukraine has proved its unprofitability and inconsistency with the needs of children. Staying in residential institutions negatively affects the mental, intellectual, emotional, speech and physical development of children as well as their ability to social integration and adaptation in society. The success of the deinstitutionalization reform depends on the development of high-quality social services to support families with children at their place of residence, the introduction of alternative forms of family arrangements.

Author Biographies

Hanna Slozanska, HEI “Ukrainian Catholic University”, Lviv

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Pedagogy and Social Work Department,

Nadiia Horishna, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Ternopil, Ukraine;

PhD, Associate Professor, Department of Social Work, Special Education and Management of Socio-Cultural Activities,

References

Балакірева, О. М., Яременко, О. О., Дудар, Н. П. та ін. (2000). Вихованці інтернатів про себе і своє життя. К.: Український інститут соціальних досліджень, Кн. 1. 134 с.

Бережна, Л. (2013). До проблеми соціалізації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у закладах інтернатного типу. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Педагогіка. Психологія. Філософія, (28 (1)), 14-18.

Білик, Р. М. (2019). Соціалізація вихованців закладів інтернатного типу як соціально-педагогічна проблема. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series" Pedagogical Sciences", (10-11).

Бондаренко, Ю. (2009). Життєва компетентність вихованців закладів інтернатного типу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальній школі. Запоріжжя, (2), 52-56 [Bondarenko, Yu. (2009). Life competence of pupils of boarding schools. Pedagogy of formation of creative personality in higher and general school. Zaporozhye, (2), 52-56. (in Ukrainian)].

Гордієнко, Н. (2018). Проблема булінгу в учнівських колективах інтернатних навчальних закладів: соціологічний аспект. Evropsky politicky a pravni diskurz, (5, Iss. 1), 201-209 [Gordienko, N. (2018). The problem of bullying in student groups of boarding schools: a sociological aspect. European Political and Legal Discourse, (5, Iss. 1), 201-209. (in Ukrainian)].

Горішна, Н. М. (2019). Сімейно-орієнтований підхід до надання соціальних послуг сім’ям, які виховують дітей з інвалідністю. Соціологія та соціальна робота в умовах національних та регіональних вимірів, 11(1), 24-25 [Horishna, N. M. (2019). A family-oriented approach to social services providing to families raising children with disabilities. Sociology and social work in terms of national and regional dimensions, 11 (1), 24-25. (in Ukrainian)].

Грітчина, А. І. (2011). Зміст, форми і методи формування готовності юнаків шкіл-інтернатів до виконання ролі майбутнього сім’янина. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: 3б. наук. праць,, 2(15), 134-141 [Gritchina, A. I. (2011). The content, forms and methods of forming the readiness of young people in boarding schools to play the role of a future family man. Theoretical and methodological problems of education of children and students: 3b. Science. works, 2 (15), 134-141. (in Ukrainian)].

Деінституціалізація та трансформація послуг для дітей. (2009). К.: Видавничий дім «Калита», 193 с [Deinstitutionalization and transformation of services for children. (2009). K.: Kalita Publishing House, 193 p. (in Ukrainian)].

Деінституціалізація. (2020). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.msp.gov.ua/timeline/Deinstitucializaciya.html [Deinstitutionalization. (2020). [Electronic resource]. Access mode: https://www.msp.gov.ua/timeline/Deinstitucializaciya.html. (in Ukrainian)].

Дементьева, И. (2003). Социальная адаптация детей-сирот. Социальная педагогика. No 2., 64-73 [Dementieva, I. (2003). Social adaptation of orphans. Social pedagogy. No. 2, 64-73].

Дерябо, С., & Ясвин, В. (1999). Отношение к здоровью и к здоровому образу жизни: методика измерения. Директор школы. No 2., 7 [Deryabo, S., & Yasvin, W. (1999). Attitude to health and a healthy lifestyle: a method of measurement. School principal. No 2., 7. (in Ukrainian)].

Єрьоміна, Л. Є. (2019). Соціально-педагогічні умови формування у вихованців закладу інтернатного типу готовності до сімейного життя (Doctoral dissertation, Національна академія педагогічних наук України) [Eremina, L. E. (2019). Socio-pedagogical conditions for the formation of boarding school students' readiness for family life (Doctoral dissertation, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine). (in Ukrainian)].

Заєць, О. М. (2019). Психологічна готовність вихованців інтернатних закладів до створення сім’ї. Рекомендовано Вченою радою Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя (НДУ імені Миколи Гоголя) Протокол № 4 від 24.10. 2019 р., 30 [Hare, O. M. (2019). Psychological readiness of boarding school students to start a family. Recommended by the Academic Council of Mykola Gogol Nizhyn State University (NDU named after Mykola Gogol) Minutes № 4 dated 24.10. 30. (in Ukrainian)].

Звіт про здійснення Уповноваженим Президента України з прав дитини моніторингового дослідження стану функціонування закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які не мають необхідних умов для виховання та навчання в сім’ї, дітей з особливими потребами, ефективність використання такими закладами бюджетних коштів, спрямованих на забезпечення їх діяльності (на виконання Доручення Президента України № 1-1/1852 від 22 липня 2013 року). (2021). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.president.gov.ua/news/27816.html [Report on the implementation by the Commissioner of the President of Ukraine for the Rights of the Child of a monitoring study of the functioning of institutions for orphans and children deprived of parental care, children who do not have the necessary conditions for family upbringing and education, children with special needs, efficiency of such institutions budget funds aimed at ensuring their activities (in pursuance of the Order of the President of Ukraine № 1-1 / 1852 of July 22, 2013). (2021). [Electronic resource]. Access mode: http://www.president.gov.ua/news/27816.html. (in Ukrainian)].

Зубейко, Г., & Василів, С. С. (2018, October). Патронат як форма влаштування дітей позбавлених батьківського піклування. In 76-та Студентська науково-технічна конференція. Секція права та психології: збірник тез доповідей (pp. 149-150). Видавництво Львівської політехніки [Zubeyko, G., & Vasyliv, SS (2018, October). Foster care as a form of placement of children deprived of parental care. In the 76th Student Scientific and Technical Conference. Section of Law and Psychology: a collection of abstracts (pp. 149-150). Lviv Polytechnic Publishing House. (in Ukrainian)].

Канішевська, Л. В. (2012). Дослідження проблеми виховання соціальної зрілості старшокласників шкіл-інтернатів. Педагогічний альманах, (16), 213-220 [Kanishevskaya, L. V. (2012). Research of the problem of education of social maturity of senior pupils of boarding schools. Pedagogical Almanac, (16), 213-220. (in Ukrainian)].

Канішевська, Л. В. (2007). Науково-методологічні основи формування життєвої компетентності вихованців інтернат них закладів. Формування життєвої компетентності вихованців у закладах інтернатного типу: наук.-метод. посіб. К.: Педагогічна думка, 5–36 [Kanishevskaya, L. V. (2007). Scientific and methodological bases of formation of life competence of pupils of boarding schools. Formation of life competence of pupils in boarding schools: scientific method. way. K .: Pedagogical thought, 5–36. (in Ukrainian)].

Кияниця, З. П. (2008). Соціально-педагогічні аспекти роботи служби реінтеграції та соціалізації випускників інтернат них закладів як складової структури інтегрованих соціальних служб для вразливих дітей та сімей. 79-84 [Kiyanitsa, Z. P. (2008). Socio-pedagogical aspects of the work of the service of reintegration and socialization of graduates of boarding schools as a component of the structure of integrated social services for vulnerable children and families. 79 -84. (in Ukrainian)].

Кияниця, З. П., & Петрочко, Ж. В. (2017). Соцiальна робота з вразливими сiм’ями та дiтьми: пос. у 2-х ч.; Ч. 1. Сучаснi орiєнтири та ключовi технологiї [Kiyanitsa, Z. P., & Petrochko, Zh. V. (2017). Social work with vulnerable families and children: pos. at 2 o'clock; Part 1. Modern landmarks and key technologies. (in Ukrainian)].

Кізь, О. Б. (2003). Формування психологічної готовності вихованців інтернатних закладів до створення сім'ї [Kiz, O. B. (2003). Formation of psychological readiness of pupils of boarding schools to creation of a family. (in Ukrainian)].

Кіптілая, Ю. В. (2020). Соціально-педагогічна профілактика міжособистісних конфліктів підлітків в інтернатному закладі [Kiptilaya, Yu. V. (2020). Socio-pedagogical prevention of interpersonal conflicts of adolescents in a boarding school. (in Ukrainian)].

Корінна, Г. О. (2019). Готовність вихованців закладів інтернатного типу до сімейного життя як соціально-педагогічна проблема. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series" Pedagogical Sciences", (10-11) [Korinna, G. O. (2019). Readiness of boarding school students for family life as a socio-pedagogical problem. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series "Pedagogical Sciences", (10-11). (in Ukrainian).

Круглова, О. О., & Тищенко, І. О. (2014). Роль інституту опіки і піклування у забезпеченні прав та інтересів дітей у сучасних умовах. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, (4), 159-165 [Kruglova, O. O., & Tishchenko, I. O. (2014). The role of the institute of guardianship and care in ensuring the rights and interests of children in modern conditions. Scientific Bulletin of Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs, (4), 159-165. (in Ukrainian).

Кузьмина, Е. (2011). Специфіка формування життєвої компетентності вихованців інтернатних закладів. Редакційна рада, 103 [Kuzmina, E. (2011). The specifics of the formation of life competence of pupils of boarding schools. Editorial Board, 103. (in Ukrainian)].

Лебедев, О. Е., & Неупокоева, Н. И. (2002). Цели и результаты школьного образования: метод. реком. СПб.: СПГУПМ, 52 с [Lebedev, O. E., & Neupokoeva, N. I. (2002). Goals and results of school education: a method. recom. SPb.: SPGUPM, 52 p. From Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/%D0%A8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0-%D1%96%D0%BD%D1%82%D0 % B5% D1% 80% D0% BD% D0% B0% D1% 82. (in Ukrainian)].

Машкаринець-Бутко, А. (2013). Особливості розвитку дітей-вихованців загальноосвітніх шкіл-інтернатів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, (27), 116-119 [Mashkarinets-Butko, A. (2013). Features of development of children-pupils of boarding schools. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social Work, (27), 116-119. (in Ukrainian).

Машкаринець-Бутко, А. (2019). Розгляд міжнародної практики реформування системи інтернатних закладів та акумулювання цього досвіду для Закарпаття [Mashkarinets-Butko, A. (2019). Consideration of international practice of reforming the system of boarding schools and accumulation of this experience for Transcarpathia. The purpose of deinstitutionalization is to realize the right of every child to a family: Ministry of Social Policy. URL: https://www.msp.gov.ua/news/15560.html. (in Ukrainian)].

Методичні рекомендації щодо удосконалення утримання та виховання дітей у дитячих інтернатних закладах на принципах, що базуються на Конвенції ООН про права дитини. (1998). [упор.: Л.С. Волинець, О. Г. Антонова-Турченко, І. Б. Іванова, Н. М. Комарова, І.В. Пєша, С. М. Трусова]. К.: Студцентр, 190 с. [Guidelines for improving the maintenance and upbringing of children in children's boarding schools on the principles based on the UN Convention on the Rights of the Child. (1998). [emphasis: L.S. Volynets, O. G. Antonova-Turchenko, I. B. Ivanova, N. M. Komarova, I. V. Pesha, S. M. Trusova]. K .: Studtsentr, 190 p. (in Ukrainian)].

На утримання інтернатів йде 7,7 млрд на рік, до дітей доходить 15%. (2021). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbnews.com.ua/ua/news/103058/ [7.7 billion a year is spent on boarding schools, and 15% goes to children. (2021). [Electronic resource]. Access mode: http://nbnews.com.ua/ua/news/103058/].

Національна стратегія реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017–2026 рр. (2021). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchannya-ditej-u-specialnih-zakladah-osviti/nacionalna-strategiya-reformuvannya-sistemi-internativ [National strategy for reforming the system of institutional care and upbringing of children for 2017-2026 National Strategy for Reforming the System of Institutional Care and Upbringing of Children for 2017–2026 (2021). [Electronic resource]. Access mode: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchannya-ditej-u-specialnih-zakladah-osviti/nacionalna-strategiya-reformuvannya-sistemi-internativ. (in Ukrainian)].

Острович, Э. С. (2018). Загальна характеристика процесу деінституалізації в Україні. Прикарпатський юридичний вісник, 2(1 (22)), 35-39 [Ostrovich, E. S. (2018). General characteristics of the deinstitutionalization process in Ukraine. Prykarpattya Legal Bulletin, 2 (1 (22)), 35-39. (in Ukrainian)].

Петрочко, Ж. В. (2016). Сімейно орієнтований підхід у соціальній роботі. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Психолого-педагогічні науки, (1), 59-63 [Petrochko, Zh. V. (2016). Family-oriented approach in social work. Scientific notes [Nizhyn State University. Nikolai Gogol]. Psychological and pedagogical sciences, (1), 59-63].

Про Національну стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017–2026 роки та план заходів з реалізації її І етапу. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2017 р. No 526-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/ ua/npas/250190226(дата звернення: 11.11.2019) [On the National Strategy for Reforming the System of Institutional Care and Upbringing of Children for 2017–2026 and the action plan for the implementation of its first stage. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated August 9, 2017 No. 526-r. URL: https://www.kmu.gov.ua/ ua / npas / 250190226 (access date: 11.11.2019). (in Ukrainian)].

Про хід виконання указів та доручень Президента України з питань надання якісних соціальних послуг сім’ям з дітьми. (2021). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.president.gov.ua/docs/zvit_2612.pdf С. 10 [On the implementation of decrees and instructions of the President of Ukraine on the provision of quality social services to families with children. (2021). [Electronic resource]. Access mode: http://www.president.gov.ua/docs/zvit_2612.pdf P. 10. (in Ukrainian)].

Психологічні аспекти корекційної роботи з дітьми-сиротами в умовах інтер-натного закладу: науково-методичний посібник. (2008). За ред. Л.Д. Покроєвої. Харків: Хонмібо, 84 с [Psychological aspects of correctional work with orphans in a boarding school: a scientific and methodological manual. (2008). For order. L.D. Cutting. Kharkiv: Honmibo, 84 p. (in Ukrainian)].

Реформа інтернатних закладів (деінституціалізація). (2020). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.adm-km.gov.ua/?page_id=40310 [Reform of boarding schools (deinstitutionalization). (2020). [Electronic resource]. Access mode: https://www.adm-km.gov.ua/?page_id=40310. (in Ukrainian)].

Реформа системи інтернатів. (2020). [Електронний ресурс]. Режим доступу :http://reform.diplatform.org.ua/ [Boarding school reform. (2020). [Electronic resource]. Access mode: http://reform.diplatform.org.ua. (in Ukrainian)].

Рогальська-Яблонська, І. П., & Білик, Р. М. (2019). Гендерна соціалізація вихованців закладів інтернатного типу: теоретичний аспект питання. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series" Pedagogical Sciences", (12) [Rogalskaya-Yablonskaya, I. P., & Bilyk, R. M. (2019). Gender socialization of boarding school students: theoretical aspect of the issue. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series "Pedagogical Sciences", (12). (in Ukrainian)].

Роговська, О. О., Гонтар, М., & Новікова, С. (2019). Догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних, як інноваційний механізм деінституалізації. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://eir.pstu.edu/bitstream/handle/123456789/24706/%D0%92%D1%96%D1%81.2019%D1%82.4_p55-60.pdf?sequence=1 [Rogovskaya, O. O., Gontar, M., & Novikova, S. (2019). Care and upbringing of children in conditions close to family, as an innovative mechanism of deinstitutionalization. [Electronic resource]. Access mode: http://eir.pstu.edu/bitstream/handle/123456789/24706/%D0%92%D1%96%D1%81.2019%D1%82.4_p55-60.pdf?sequence=1. (in Ukrainian)].

Седляр, Н. О. (2017). Реінтеграція дітей з неблагополучних сімей в умовах школи-інтернат [Sedlyar, N. O. (2017). Reintegration of children from disadvantaged families in a boarding school].

Словник української мови: в 11 т. (1973). АН УРСР; Ін-т мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. К.: Наук. думка, 38 [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes (1973). USSR Academy of Sciences; Inst. Of Linguistics; for order. I. K. Bilodid. K .: Nauk. opinion, 38. (in Ukrainian)].

Слозанська, Г. I. (2016). Забезпечення доступу до соціальних послуг в умовах об’єднаних територіальних громад. Social Work And Education, 3(2), 92-102 [Slozanska, H. I. (2016). Providing access to social services in the conditions of united territorial communities. Social Work And Education, 3 (2), 92-102. (in Ukrainian)].

Слозанська, Г. І. (2017). Правове забезпечення процесу надання соціальних послуг в умовах об’єднаної територіальної громади. Обліково-аналітичне забезпечення розвитку місцевих громад: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції, 110-113 [Slozanska, H. I. (2017). Legal support of the process of providing social services in the conditions of a united territorial community. Accounting and analytical support for the development of local communities: a collection of abstracts of the International scientific-practical conference, 110-113. (in Ukrainian)].

Слозанська, Г. І. (2017). Упровадження посади фахівця із надання соціальних послуг населенню в умовах об’єднаної територіальної громади: труднощі, що виникають. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, (1 (1)), 267-276 [Slozanska, H. I. (2017). Introduction of the position of a specialist in providing social services to the population in the conditions of a united territorial community: difficulties that arise. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, (1 (1)), 267-276. (in Ukrainian)].

Сокоринська, М. Ю. (2019). Особливості соціалізації дітей–сиріт в постінтернатний період [Sokorynska, M. Yu. (2019). Features of socialization of orphans in the post-boarding period. Ulunova, GE (2006). (in Ukrainian)].

Улунова, Г. Є. (2006). Психологічна корекція ускладненого спілкування в учнів шкіл-інтернатів [Psychological correction of complicated communication in boarding school students].

Чому інтернати шкiдливi для дітей. (2021). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://openingdoors.org.ua/ua/boardings [Why boarding schools are harmful for children. (2021). [Electronic resource]. Access mode: http://openingdoors.org.ua/ua/boardings. (in Ukrainian)].

Шевченко, С. М. (2019). Діяльність спеціальних шкіл-інтернатів для дітей із порушеннями слуху (1991-2000) [Shevchenko, S. M. (2019). Activities of special boarding schools for children with hearing impairments (1991-2000). (in Ukrainian)].

Шелевер, О. (2014). Феномен насилля над дітьми, які виховувались в неблагополучних сім'ях. 407-408 [Shelever, O. (2014). The phenomenon of violence against children raised in disadvantaged families. 407-408. (in Ukrainian)].

Ящук, І. П. (2001). Формування життєвої компетентності особистості старшокласників загаль-ноо світніх шкіл: дис.... канд. пед. наук: 13.00.07. К., 210 с [Yashchuk, I. P. (2001). Formation of vital competence of the personality of high school students of general world schools: dis .... cand. ped. sciences: 13.00.07. K., 210 p. (in Ukrainian)].

Browne, K. D. Hamilton-Giachritsis, C. E., Johnson, R., Agathonos, H., Anaut, M., Herczog, M., Keller-Hamela, M., Klimackova, A., Leth, I., Ostergren, M., Stan, V., & Zeytinoglu, S. (2004). Mapping the number and characteristics of children under three in institutions across Europe at risk of harm. (European Union Daphne Programme, Final Project Report No. 2002/017/C), Birmingham, England: University Centre for Forensic and Family Psychology.

Browne, K. D., Hamilton-Giachritsis, C. E., Johnson, R., Ostergren, M., Leth, I., Agathonos, H., Anaut, M., Herczog, M., Keller-Hamela, M., Klimackova, A., Stan, V., & Zeytinoglu, S. (2005a). A European Survey of the number and characteristics of children less than three in residential care at risk of harm. Adoption and Fostering, 29 (4): 1-12.

Lydiah, I., Peter, O., & Moses, P. (2020). Psychological effects of early enrollment to boarding primary schools on pupils ‘academic performance in Malaya sub-country, Kenya. Quantum Journal of Social Sciences and Humanities, 1(3), 33-41.

Mazzone, A., Nocentini, A., Menesini, E. (2017). The Bullying in Institutional Care project (BIC) partners. Bullying in Institutional care for children: Qualitative findings from four European countries. World Anti-Bullying Forum – 2017. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.wabf2017.com/wp-content/uploads/2017/04/1016-Angela-Mazzone.pdf> (2017, May, 7-9).

Meli, D. (2019). The boarding school syndrome: possible effects of attending primary education boarding schools on later life choices (Bachelor's thesis, University of Malta).

Nykolaieva, V. (2019). Аналіз факторів та ризиків, що впливають на ефективність реформи деінституціалізації закладів для дітей в Україні. Manager. Bulletin of Donetsk State University of Management, 84(3), 44-54.

van Ijzendoorn, M. H., Bakermans-Kranenburg, M. J., Duschinsky, R., Fox, N. A., Goldman, P. S., Gunnar, M. R., ... & Zeanah, C. H. (2020). Institutionalisation and deinstitutionalisation of children 1: a systematic and integrative review of evidence regarding effects on development. The Lancet Psychiatry, 7(8), 703-720.

Voronkevych, O., & Chopyk, S. (2019). Psychological aspects of social employee’s work with exciters of boarding schools. Social work and education, 6(1), 8-18.

Published

2021-04-02

How to Cite

Slozanska, H., & Horishna, N. . (2021). FUNCTIONING OF BOARDING SCHOOLS EGATIVE IMPACT ON PUPILS. Social Work and Education, 8(1), 18–41. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.2.

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK