SOCIAL ADVERTISING AS A TOOL FOR SOCIAL WORK IN UKRAINE

Authors

  • Liliia Klos Doctor of Sciences (Pedagogy), docent, Head of the Department of Sociology and Social Work, Lviv Polytechnic National University, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9972-7450
  • Oleksandra-Mariia Dzhavadian Master of Social Work, 2nd year student of the Doctor of Philosophy training program in the specialty “Social Work”, viv Polytechnic National University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.5

Keywords:

social advertising, social work practice, social prevention service, prevention

Abstract

The article considers some aspects of social advertising in Ukraine, describes the main characteristics of social advertising as one of the modern practices in Ukraine, as well as prospects for the development and application of social advertising in professional social work. The types of social advertising, the functions it performs in the system of social work and the tasks it can perform in the future are determined. Theoretical works of domestic and foreign experts, as well as reports on social advertising, reports of the National Council are analyzed. They allow us to conclude that a social worker, through social advertising, can prevent, promote socialization, adaptation, information and improve the social climate in the country, warn society about certain problems and minimize their spread.

The study gives grounds to draw the following conclusions that social advertising is a legally defined form of providing a social prevention service used in modern practice of social work in order to prevent CLC. At the same time, social advertising is not direct propaganda. It is a conversation between a person, a problem and a society; helping a person to solve difficult situations and gaining the ability to look at their own resources in a new way. Such advertising can have a direct real impact on society and life values, work to anticipate difficult situations and help not only the person but also the social worker in solving the tasks. This requires conditions at the state level: increasing the number of outdoor social advertising from the Ministry of Social Policy of Ukraine, non-profit organizations, institutions providing social services; differentiation of social advertising from political, commercial advertising and other types of advertising; compliance with the requirements of ethics and responsibility of customers, performers, distributors of social advertising.

References

Boddy, J. & Dominelli, L. (2016). Social Media and Social Work: The Challenges of a New Ethical Space. Australian Social Work, №10, С. 172-184 https://doi.org/10.1080/0312407 X.2016.1224907

Glanz, K., Rimer, B. K., & Viswanath, K. (2008). Theory, research, and practice in health education. In K. Glanz, B. K. Rimer, & K. Viswanath (Eds.), Health behavior and health education: Theory research and practice (pp. 21-40). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Брижовата, О., Волгіна, О. (2003). Роль соціального працівника у представництві інтересів вразливих верств населення та зокрема осіб, які мають алкогольну та наркотичну залежність. Соціально-психологічна реабілітація людей із залежністю від наркотичних речовин. Київ: Граффітті Груп, С. 69-75. [Brizhovata, O., Volgina, O. (2003). The role of the social worker in representing the interests of vulnerable groups and in particular people with alcohol and drug addiction. Socio-psychological rehabilitation of people with drug addiction. Kyiv: Graffiti Group, 69–75 [in Ukrainian].

Вайнола, Р. Х., Лях, Т. Л. (Ред.) (2007). Активні методи просвітницької діяльності у профілактиці ВІЛ/СНІДу та ризикованої поведінки : посіб. для спец. приймальників-розподільників, притулків для неповнолітніх та виховних колоній. К.: ТОВ „ДКБ „РОТЕКС”, 190 с. [Vainola, R. H., Lech, T. L. (Eds.). (2007). Active methods of educational activities in the prevention of HIV / AIDS and risky behavior: a guide. for special receivers-distributors, shelters for minors and educational colonies. К.: LLC «DKB» «ROTEX», 190 р. [in Ukrainian].

Дані звіту Національної ради «Соціальна реклама на телебаченні»(2019). URL: https://www.nrada.gov.ua/ua-pershyj-lidyruye-sered-telekanaliv-za-pokazom-sotsialnoyi-reklamy/ [Data from the report of the National Council «Social Advertising on Television» (2019). URL: https://www.nrada.gov.ua/ua-pershyj-lidyruye-sered-telekanaliv-za-pokazom-sotsialnoyi-reklamy/ [in Ukrainian].

Журавель, Т. В. (2013). Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності. В О.В. Безпалько (Ред.) Соціальна педагогіка: навч. посібник К.: Академвидав, 312 с.; С. 85-101. [Zhuravel, Т. V. (2013). Social prevention as a direction of socio-pedagogical activity. In OV Bezpalko (Ed.) Social pedagogy: textbook. manual K.: Akademvydav, 312 p.; 85–101 [in Ukrainian].

Золотова, Г. Д. (2004). Нові підходи до профілактики адиктивної поведінки. Соціальна педагогіка: теорія та практика, №1, С. 74-79. [Zolotova, H. D. (2004). New approaches to the prevention of addictive behavior. Social pedagogy: theory and practice, 1, 74-79 [in Ukrainian].

Капська, А. Й. (Ред.) (2009). Профілактика негативних явищ у молодіжному середовищі. Соціальна педагогіка. Київ, С. 357-360. [Kapska, A. Y. (Ed.) (2009). Prevention of negative phenomena in the youth environment. Social pedagogy. Kyiv, 357-360 [in Ukrainian].

Лаврик, О. В. (2008). Соціальна реклама в сучасному медіапросторі: до визначення поняття. Филология. Социальная коммуникация, №1., С. 65-70. [Lavrik, O. V. (2008). Social advertising in the modern media space: to define the concept. Philology. Social Communication, №1., 65–70 [in Ukrainian].

Линник, Л. М. (2006). Соціально-педагогічні засади профілактичної роботи з важковиховуваними підлітками. Луцьк. [Linnik, L. M. (2006). Socio-pedagogical principles of preventive work with difficult adolescents. Lutsk [in Ukrainian].

Лютий, В. П. (2008). Соціальна профілактика. Соціальна педагогіка: мала енциклопедія. К.: Центр учбової літератури, 207 с. [Lyutyj, V. P. (2008). Social prevention. Social pedagogy: a small encyclopedia. K .: Center for Educational Literature, 207 [in Ukrainian].

Обритько, Б. А. (2002). Рекламна діяльність: курс лекцій. МАУП, 240 с. Obritko, B. A. (2002). Advertising: a course of lectures. MAUP, 240 p.

Оржеховська, В. М. (Ред.) (2008). Словник основних термінів і понять превентивного виховання.Т.: ТзОВ “Терно-граф”, 200 с. [Orzhekhovska, V. M. (Ed.) (2008). Dictionary of basic terms and concepts of preventive education. T .: LLC «Terno-graf», 200 p. [in Ukrainian].

Осетрова, О. О. (Рред.) (2016). Соціальна робота в Україні: основні напрями, проблеми та перспективи розвитку. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Д.: ДНУ., 147 с. [Osetrova, O. O. (ed.) (2016). Social work in Ukraine: main directions, problems and prospects of development. Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference. D.: DNU, 147 p. [in Ukrainian].

Пархоменко, С. А. (2011). Соціальна реклама як культурний феномен. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum. [Parkhomenko, S. A. (2011). Social advertising as a cultural phenomenon. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum [in Ukrainian].

Пихтіна, Н. П. (2007). Профілактика та соціально-педагогічна робота з дітьми девіантної поведінки: навчально-методичний посібник. Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 239 с. [Pikhtina, N. P. (2007). Prevention and socio-pedagogical work with children of deviant behavior: a textbook. Nizhyn: NDU Publishing House. M. Gogol, 239 p. [in Ukrainian].

Піча, В., Гайдук, Н., Клос, Л. (Укл.), В. Піча (Ред.) (2014). Все про соціальну роботу. Львів: Новий Світ–2000. [Picha, V. & Gaiduk, N. & Klos, L. (Inc.), V. M. Picha (Ed.) (2014). All about social work. Lviv: New World – 2000 [in Ukrainian].

Практика. (1976). Словник української мови: в 11 томах, 7, 513 с. URL: http://sum.in.ua/s/praktyka [Practice (1976). Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes, 7, 513. http://sum.in.ua/s/praktyka [in Ukrainian].

Романовська, Л. (2019). Соціальна реклама у профілактиці девіантної поведінки молоді. Social Work and Education, 6(1), 52-61. [Romanovska, L. (2019). Social advertising in the prevention of the questionality of youth. Social Work and Education, 6(1), 52-61 [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2020). Сучасна соціальна робота. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму. [Semigina, T. (2020). Modern social work. Kyiv: Academy of Labor, Social Relations and Tourism [in Ukrainian].

Скрипка, І. В., Семигіна, Т. В. (2014). Практика колективного представництва інтересів в Україні (на прикладі людей, які живуть з ВІЛ/СНІДом). Наукові записки НаУКМА, №162, С. 62–67. [Violin, I. V., Semigina, T. V. (2014). The practice of collective representation of interests in Ukraine (on the example of people living with HIV/AIDS). Scientific Notes of NaUKMA, 162, 62–67 [in Ukrainian].

Табачковський, В. (2002). Практика. Філософський енциклопедичний словник, за ред. В.І.Шинкарук (гол.редколегії). Київ: Абрис. [Tabachkovsky, V. (2002). Practice. Philosophical Encyclopedic Dictionary, ed. VI Shinkaruk (chief editorial board). Kyiv: Abris [in Ukrainian].

Україна, Міністерство соціальної політики (2015). Наказ «Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги профілактики», № 912. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-15#Text. [Ukraine, Ministry of Social Policy (2015). Order «On approval of the State standard of social prevention services» № 912 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-15#Text [in Ukrainian].

Яненко, Я. В. (2017). Соціальна реклама як чинник соціалізації у сучасному суспільстві. URL: http://obraz.sumdu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/02/18.pdf. [Yanenko, Ya. V. (2017). Social advertising as a factor of socialization in modern society. URL: http://obraz.sumdu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/02/18.pdf [in Ukrainian].

Яременко, О. О. (2005). Тютюн, алкоголь, наркотики в молодіжному середовищі: вживання, залежність, ефективна профілактика, 7. Київ: Держ ін-т пробл. сім. та мол., Укр. ін-т соц. д-нь. 196 с. Yaremenko, О. О. (2005). Tobacco, alcohol, drugs in the youth environment: use, dependence, effective prevention, 7. Kyiv: State Institute of Probl. seven. and mol., Ukr. Inst. of Soc. Mr. 196 p. [in Ukrainian].

Published

2021-07-06

How to Cite

Klos, L. ., & Dzhavadian, O.-M. . (2021). SOCIAL ADVERTISING AS A TOOL FOR SOCIAL WORK IN UKRAINE. Social Work and Education, 8(2), 190–203. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.5

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK