Early intervention in working with children with disabilities: a comprehensive social-rehabilitation service, a functional approach or a support system?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.5

Keywords:

early intervention, children with disabilities, children with developmental disabilities, social rehabilitation services, social services

Abstract

Today, in Ukraine, more and more attention is paid to early intervention, understanding its necessity in working with children with disabilities and children with developmental disorders or their emergence and their families. However, there is a growing debate about what constitutes early intervention: a comprehensive service, a functional approach or a system of care. Therefore, there is a need to interpret the content and approaches to the implementation of early intervention. The article examines various approaches to understanding the content of early intervention presented by domestic and foreign scientists. It has been found that early intervention is a complex social rehabilitation service, which involves providing qualified assistance to young children with disabilities, developmental disorders or risks of their appearance with the acquisition of basic and/or new skills by an interdisciplinary team of specialists in order to improve their functioning and development, as well as support and supporting families to improve their quality of life. The main groups of skills that specialists work on are identified: physical; cognitive; communicative; socio-emotional; self-help and self-care skills. It was found that early intervention is implemented in the context of individual programs filled with corrective and developmental, physiotherapeutic, medical, social and household, occupational therapy, rehabilitation measures aimed at the development of young children in accordance with the diagnosed types of violations. Implementation of psychological and social-consultative support of parents or official guardians of the child is provided within the framework of the program. Case management is the basic technology of early intervention. Territorially accessible Complex Rehabilitation Centers are providers of the specified service. An individual approach, family-centeredness, systematicity, comprehensiveness, interdisciplinary and accessibility are the basic principles of early intervention.

Author Biographies

Hanna SLOZANSKA, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil

doctor of pedagogical sciences, professor, Head of Special and Inclusive Education Department, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil, Ukraine

Iryna KRYNYTSKA, Ukrainian Catholic University

Ph.D., Department of Pedagogy and Social Work, Faculty of Health Sciences, Ukrainian Catholic University, Lviv, Ukraine

Maksym SKOCHKO, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman

PhD of Social Work, Senior Lecturer of Social Pedagogy and Social Work Department, Faculty of Social and Psychological Education, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman, Ukraine

References

Аналітична довідка ООН Про інвалідність. (2020). [Analytical report of the UN on disability. (2020)]. URL: https://ukraine.un.org/sites/default/files/2021-12/UN%20Policy%20Paper%20on%20Disability _UKR.pdf [in Ukrainian].

Бувалкіна, Ю. С. (2020). Соціально-педагогічна робота з дітьми з особливими потребами в об᾽єднаних територіальних громадах. Актуальні проблеми досліджень у галузі соціальної педагогіки і соціальної роботи: матеріали міжвузівської дистанційної студентської науково-практичної конференції 27 травня 2020 року / за ред. М.П. Васильєвої. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 11-14. [Buvalkina, Yu. S. (2020). Social and pedagogical work with children with special needs in united territorial communities. Actual problems of research in the field of social pedagogy and social work: materials of the interuniversity remote student scientific and practical conference on May 27, 2020 / edited by M.P. Vasylieva Kharkiv: KhNPU named after H. S. Skovorodu, 11-14. [in Ukrainian].

Бужина, І., Імерідзе, М., Биков, І. (2020). Соціальний захист дітей з інвалідністю у процесі інклюзивного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 28(1). С. 178-183. [Buzhina, I., Imeridze, M., Bykov, I. (2020). Social protection of children with disabilities in the process of inclusive education. Current issues of humanitarian sciences. Vol. 28(1). P. 178-183. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/28.208577

Виноградова, О. В. (2021). Інтегровані соціальні послуги як напрям соціалізації дітей з інвалідністю в громаді. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 79, Том 1. С.73-76. [Vynogradova, O. V. (2021). Integrated social services as a direction of socialization of children with disabilities in the community. Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects. Issue 79, Volume 1. P.73-76. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.1.14

Вовчок, Н. І., Кляп, М. І. (2019). Раннє втручання як ефективна модель корекції розвитку дітей з розладами спектру аутизму. Актуальні проблеми корекційної педагогіки, психології та реабілітації, C. 26-30. [Vovchok, N. I., & Klyap, M. I. (2019). Early intervention as an effective model for correcting the development of children with autism spectrum disorders. Actual problems of correctional pedagogy, psychology and rehabilitation, 26-30. [in Ukrainian].

Гдиря, О., & Міщук, Т. (2017). Реалізація програми раннього втручання для дітей віком від народження до 4 років на прикладі діяльності навчально-реабілітаційного центру Джерело. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України, (3), 103-103. [Gdyrya, O. V., & Mishchuk, T. M. (2017). Implementation of the early intervention program for children aged from birth to 4 years based on the example of the activities of the educational and rehabilitation center Dzherelo. Herald of social hygiene and health care organization of Ukraine, (3), 103-103. [in Ukrainian].

Глобіна, Є. (2020). Центр комплексної реабілітації як система в побудові корекційно-реабілітаційного простору для дітей та осіб з інвалідністю. Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі : матеріали VІ Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції (25 листопада 2020 року, м. Суми). Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка. 151-161.[Globina, E. (2020). Complex rehabilitation center as a system in the construction of correctional rehabilitation space for children and persons with disabilities. Correctional and rehabilitation activities: development strategies in the national and global dimensions: materials of the VI International Scientific and Practical Online Conference (November 25, 2020, Sumy). Sumy: Publishing house of the Sumy DPU named after A. S. Makarenko. 151-161. [in Ukrainian].

Горішна, Н. М. (2019а). Вплив децентралізації на розвиток інклюзивної освіти в громадах. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій університету "Україна". Хмельницький: ХІСТ, 2019. № 18. С. 30–34. [Horishna, N. M. (2019a). The impact of decentralization on the development of inclusive education in communities. Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University "Ukraine". Khmelnytskyi: HIST, 2019. No. 18. P. 30–34. [in Ukrainian].

Горішна, Н. М. (2019б). Сімейно-орієнтований підхід до надання соціальних послуг сім’ям, які виховують дітей з інвалідністю. Соціологія та соціальна робота в умовах національних та регіональних викликів: матеріали доповідей та повідомлень міжнародної науково-практичної конференції, 11(1), 24. [Horishna, N. M. (2019b). A family-oriented approach to the provision of social services to families raising children with disabilities. Sociology and social work in national and regional conditions: challenges: materials of reports and announcements of the international scientific and practical conference, 11(1), 24. [in Ukrainian].

Горішна, Н. М., Петрочко, Ж. В., Столярик, О. Ю. (2023). Законодавчі аспекти соціальної реабілітації дітей з інвалідністю: вітчизняний та зарубіжний досвід. Інклюзія і суспільство, (2), 19-27. [Horishna, N. M., Petrochko, Zh. V., & Stolaryk, O. Yu. (2023). Legislative aspects of social rehabilitation of children with disabilities: domestic and foreign experience. Inclusion and society, (2), 19-27. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-3

Закон України. Про охорону дитинства. (2001). [Law of Ukraine. About the protection of childhood. (2001)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14?ed=20180120&find=1&text=%D0%B4% D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0+%D0%B7+%D1%96%D0%BD%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8E#w1_1 [in Ukrainian].

Козак, М. М. (2023). Вплив раннього втручання на розвиток мовних навичок у дітей з аутизмом. Спеціальна освіта та соціальна інклюзія: виклики ХХІ століття., 14. [Kozak, M. M. (2023). The effect of early intervention on the development of language skills in children with autism. Special education and social inclusion: challenges of the 21st century, 14. [in Ukrainian].

Костіна, В. (2023). Соціальна підтримка та соціальний захист дітей з особливими потребами в умовах війни в Україні. Ввічливість. Humanitas. Вип. 3. С. 138–149. [Kostina, V. (2023). Social support and social protection of children with special needs in the conditions of war in Ukraine. Vvichlyvist. Humanitas. Vol. 3. P. 138–149.]. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.19 [in Ukrainian].

Кравченко, М. (2023). Надання послуги раннього втручання для сімей з дітьми, які мають порушення розвитку, в умовах війни. Публічно-управлінські та цифрові практики, (1), 124-145. [Kravchenko, M. (2023). Providing early intervention services for families with children with developmental disabilities in wartime. Public Management and Digital Practices, (1), 124-145. [in Ukrainian].

Криницька, І., Слозанська, Г., Скочко, М. (2023). Зміст соціально-реабілітаційних послуг для дітей з інвалідністю: аналіз основних підходів. Інноваційна педагогіка. Випуск 64. Том 1. С.161-165. [Krynytska, I., Slozanska, H., Skochko, M. (2023). Content of social rehabilitation services for children with disabilities: analysis of main approaches. Innovative pedagogy. Issue 64. Volume 1. P.161-165.]. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/ 64/part_1/32.pdf. [in Ukrainian].

Кропівницька М. Е. Впровадження послуги раннього втручання на рівні пілотних областей1 в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 6. С. 132–137. [Kropivnytska, M. E. Implementation of early intervention services at the level of pilot regions1 in Ukraine. Investments: practice and experience. 2019. No. 6. P. 132–137.]. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.6.132 [in Ukrainian].

Кукуруза, Г. В. (2013). Ефективність програм раннього втручання для дітей з порушенням психічного розвитку. Вісник Харківського національного університету №1046, Серія “Психологія”, Випуск 57. 184-186. [Kukuruza, H. V. (2013). Effectiveness of early intervention programs for children with mental retardation. Bulletin of Kharkiv National University No. 1046, Series "Psychology", Issue 57. 184-186. [in Ukrainian].

Кукуруза, Г.В. (2013). Психологічна модель раннього втручання: допомога сім’ям, щовиховують дітей раннього віку з порушеннями розвитку: монографія. Харків: Планета-прінт. 244 с. [Kukuruza, H. V. (2013). A psychological model of early intervention: helping families raising young children with developmental disabilities: a monograph. Kharkiv: Planet-print. 244 p. [in Ukrainian].

Литовченко, С. (2021). Стан і перспективи розвитку системи ранньої допомоги дітям з порушеннями слуху. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. (18), 106-125. [Litovchenko, S. (2021). The state and prospects of the development of the early care system for children with hearing impairment. Education of persons with special needs: ways of development. (18), 106-125. [in Ukrainian].

Логвиненко, В. М. (2021). Реалізація державної політики України щодо запровадження послуги раннього втручання. Ввічливість. Humanitas. 4. 31-37. [Logvinenko, V. M. (2021). Implementation of the state policy of Ukraine regarding the introduction of early intervention services. Vvichlyvist. Humanitas. 4. 31-37. [in Ukrainian].

Лопатинська, Н. А., Зборовська, О. П. (2023). Становлення та розвиток системи раннього втручання в Україні. «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 15 (33), 293-302. [Lopatynska, N. A., & Zborovska, O. P. (2023). Formation and development of the early intervention system in Ukraine. "Prospects and innovations of science" ("Pedagogy" Series, "Psychology" Series, "Medicine" Series). 15 (33), 293-302. [in Ukrainian].

Мартиненко, Я. А. (2016). Раннє втручання у дітей з руховими порушеннями. Международный неврологический журнал. 2 (80), 168-169. [Martynenko, Ya. A. (2016). Early intervention in children with movement disorders. International Neurological Journal. 2 (80), 168-169. [in Ukrainian].

Матрос, О. (2018). Центри соціально–психологічної реабілітації для дітей та молоді з інвалідністю як заклади соціального захисту в Україні. Соціальна робота та соціальна освіта. 1, 31-34. [Matros, O. (2018). Social and psychological rehabilitation centers for children and youth with disabilities as social protection institutions in Ukraine. Social work and social education. 1, 31-34. [in Ukrainian].

Некраш, Л. (2018). Впровадження системи раннього втручання в Україні. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 1(14), 134-139. [Nekrash, L. (2018). Implementation of the early intervention system in Ukraine. Education of persons with special needs: ways of development. 1(14), 134-139. [in Ukrainian].

Пасічник, Д. (2022). Оцінка ефективності програми раннього втручання для дітей раннього віку із синдромом рухових порушень. Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, Тернопіль. [Pasichnik, D. (2022). Evaluation of the effectiveness of the early intervention program for young children with movement disorders. Ternopil National Medical University named after I. Ya. Gorbachevskiy, Ministry of Health of Ukraine, Ternopil.]. URL: https://repository.tdmu.edu.ua//handle/123456789/17443. [in Ukrainian].

Послуга раннього втручання у країнах Європи. Ключові концепції та вибр моделі. (2023). [Early intervention service in European countries. Key concepts and model selection. (2023).]. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/36316/file/Unicef_Ealy%20childhood_ UA_.pdf. [in Ukrainian].

Прохоренко, Л., Баташева, Н. (2022). Послуга раннього втручання в Україні: контент-аналіз проблеми. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 21, 104-115. [Prokhorenko, L., & Batasheva, N. (2022). Early intervention service in Ukraine: content analysis of the problem. Education of persons with special needs: ways of development. 21, 104-115. [in Ukrainian].

Склянська, О. (2017). Програми психолого-педагогічної допомоги дітям раннього віку з порушеннями розвитку та їх родинам. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 1(13), 233-239. [Sklyanska, O. (2017). Programs of psychological and pedagogical assistance to young children with developmental disabilities and their families. Education of persons with special needs: ways of development. 1(13), 233-239. [in Ukrainian].

Спіріна, І. Д., Коваленко, Т. Ю., & Фаузі, Є. С. (2021). Проблема ранньої діагностики й корекції розладів аутистичного спектру у дітей. Актуальні проблеми сучасної психології: матер. Міжнар. наук.-практ., 139. [Spirina, I. D., Kovalenko, T. Yu., & Fauzi, E. S. (2021). The problem of early diagnosis and correction of autistic spectrum disorders in children. Actual problems of modern psychology: Mater. International Science and practice, 139. [in Ukrainian].

Сухіна, І. В., Скрипник, Т. В., & Риндер, І. Д. (2017). Психологічна модель раннього втручання для дітей з аутизмом: посібник. Київ-Чернівці:«Букрек», 2017. 192 с. [Sukhina, I. V., Skrypnyk, T. V., & Rinder, I. D. (2017). A psychological model of early intervention for children with autism: a manual. Kyiv-Chernivtsi: "Bukrek", 2017. 192 p. [in Ukrainian].

Хоменко, С. О. (2020). Сучасний стан та перспективи розвитку послуги раннього втручання в Україні. Young, 84(8.1). [Khomenko, S. O. (2020). The current state and prospects for the development of early intervention services in Ukraine. Young, 84(8.1). [in Ukrainian].

Якутович, О. В., Петрочко, Ж. В. (2022). Надання соціальних послуг сім’ям з дітьми з інвалідністю. Соціальна підтримка сім'ї та дитини у соціокультурному просторі громади, 323-325. [Yakutovych, O. V., Petrochko, Zh. V. (2022). Provision of social services to families with children with disabilities. Social support of the family and the child in the socio-cultural space of the community, 323-325. [in Ukrainian].

Bailey Jr, D. B., Hebbeler, K., Scarborough, A., Spiker, D., & Mallik, S. (2004). First experiences with early intervention: A national perspective. Pediatrics, 113(4), 887-896.

Blann, L. E. (2005). Early intervention for children and families: With special needs. MCN: The American Journal of Maternal/Child Nursing, 30(4), 263-267.

Blackman, J. A. (2002). Early intervention: A global perspective. Infants & Young Children, 15(2), 11-19.

Boyd, B. A., Odom, S. L., Humphreys, B. P., & Sam, A. M. (2010). Infants and Toddlers With Autism Spectrum Disorder: Early Identification and Early Intervention. Journal of Early Intervention, 32(2), 75-98. https://doi.org/10.1177/1053815110362690

Dawson, G. (2008). Early behavioral intervention, brain plasticity, and the prevention of autism spectrum disorder. Development and psychopathology, 20(3), 775-803.

Dunst, C. J. (1985). Rethinking early intervention. Analysis and intervention in developmental disabilities, 5(1-2), 165-201.

Early childhood intervention in Europe. (2020). How can the EU support children with disabilities from the very first step? URL: https://easpd.eu/fileadmin/user_upload/Publications/easpd_2020_es_report.pdf

Early Intervention. Division of Child Development and Early Education. (2023). URL: https://ncchildcare.ncdhhs.gov/Parent/Special-Needs

Guralnick, M. J. (1997). The effectiveness of early intervention. Paul H. Brookes Publishing Co., PO Box 10624, Baltimore, MD 21285-0624..

Guralnick, M. J. (2001). A developmental systems model for early intervention. Infants & Young Children, 14(2), 1-18.

Hebbeler, K., Spiker, D., Bailey, D., Scarborough, A., Mallik, S., Simeonsson, R., & Nelson, L. (2007). Early intervention for infants and toddlers with disabilities and their families: Participants, services, and outcomes. Menlo Park, CA: SRI International, 116.

Kukuruza, H., Bliznyuk, O., & Kravtsova, A. (2022). Opportunities for Early Intervention to Support Families With Children of Early Age in Wartime: Parents' View. The Journal of VN Karazin Kharkiv National University. A Series of «Psychology», (73), 26-33.

Landa, R. J. (2008). Diagnosis of autism spectrum disorders in the first 3 years of life. Nature Clinical Practice Neurology, 4(3), 138-147.

Meisels, S. J., & Shonkoff, J. P. (2000). Early childhood intervention: A continuing evolution. Handbook of early childhood intervention, 2, 3-31.

Morgan, C., Fetters, L., Adde, L., Badawi, N., Bancale, A., Boyd, R. N., ... & Novak, I. (2021). Early intervention for children aged 0 to 2 years with or at high risk of cerebral palsy: international clinical practice guideline based on systematic reviews. JAMA pediatrics, 175(8), 846-858.

Pang, Y., & Richey, D. (2005). A Comparative Study of Early Intervention in Zimbabwe, Poland, China, India, and the United States of America. International Journal of Special Education, 20(2), 122-131.

Peterson, N. L. (1991). Interagency collaboration under Part H: The key to comprehensive, multidisciplinary, coordinated infant/toddler intervention services. Journal of Early Intervention, 15(1), 89-105.

Ramey, C. T., & Ramey, S. L. (1998). Early intervention and early experience. American psychologist, 53(2), 109.

Romero-Galisteo RP, Blanco-Villaseñor Á, Moreno-Morales N, Gálvez-Ruiz P. Early intervention and perceived quality: Refinement of the inventory of quality in early intervention centers. Medicine (Baltimore). 2019 Apr;98(15):e15173. doi: 10.1097/MD.0000000000015173. PMID: 30985702; PMCID: PMC6485808.

Sapiets, S. J., Totsika, V., & Hastings, R. P. (2021). Factors influencing access to early intervention for families of children with developmental disabilities: A narrative review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(3), 695-711.

Smythe, T., Zuurmond, M., Tann, C. J., Gladstone, M., & Kuper, H. (2021). Early intervention for children with developmental disabilities in low and middle-income countries–the case for action. International health, 13(3), 222-231.

Trivette, C.M., Dunst, C.J., & Deal, A.G. (1997). Resource-based approach to early intervention . In S. R. Gottwald (Ed.), Contexts of early intervention: Systems and settings (pp. 73-92). Baltimore : Brookes.

What is early intervention? (2023). URL: https://www.eif.org.uk/why-it-matters/what-is-early-intervention

Published

2023-12-30

How to Cite

SLOZANSKA, H., KRYNYTSKA, I., & SKOCHKO, M. (2023). Early intervention in working with children with disabilities: a comprehensive social-rehabilitation service, a functional approach or a support system?. Social Work and Education, 10(4), 503–520. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.4.5

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK