Klenin O. The structural model of "competence portfolio" of strategic consulting in the national innovation system infrastructure.
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6725.32.2016.105353Keywords:
consulting, strategic consulting, competence, portfolio of competences, innovative system, consulting services.Abstract
The article deals with the theoretical aspects of the concept of "competence" and "competence" in accordance with the position of the resource-based approach to management. Concepts of interdependence of competence and expertise for strategic consulting were established and they are not synonymous, but they complement each other in the development of the control system. It was determined that the competence of the consultant is the level of educational preparation needed for the solution of tasks given to an experienced specialist. At the same time, the level of efficiency of the tasks will depend on the competencies that are valuable for the company relative to its competitors, and provide access to different markets in order to increase competitiveness. In the author's view the key competence of expert scientists and practitioners consultants consulting of company should be presented in the form of a "portfolio of competences". It is proved that in determining the competencies of the company include, as a rule, the strengths of the company's employees, the degree of efficiency of use of abilities in the interest of the company, the quality of the organization and the coordination of individual efforts. It is proposed to constitute the "competence portfolio" include the following competences: integrative; sotsialno psychological; organizational; information technology. The author of the formed structural model of "competence portfolio" of strategic consulting in the infrastructure of the national innovation system "strategic consulting", which is an individual type of organization of subject-specific knowledge consultants (academics and practitioners), which should correspond to the ability to form and implement effective operational and strategic decisions in the process of provision of consulting services. With this approach, the structural model "portfolio of competences" Strategic Consulting creates competitive advantages in the control system of innovative development of enterprises and the impact on their competitive positioning.References
- Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация : пер. с англ. / Дж. Равен. – М. : Когито-Центр, 2002. – 400 с.
- Стоунхауз Д. Управление организационными знаниями / Д. Стоунхауз // Менеджмент в России и за рубежом. – 1999. – № 1. – С. 11–22.
- Prahalad C. K. The core competence of the corporation / C. K. Prahalad, G. Hamel // Harvard Business Review. – 1990. – Vol. 68. – N 3. – P. 79–91.
- Хамел Г. Конкурируя за будущее. Создание рынков завтрашнего дня : пер. с англ. / Г. Хамел, К. К. Прахалад. – М. : Олимп-Бизнес, 2002. – 288 с.
- Томпсон-мл. А. А. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа : пер. с англ. / Артур А. Томпсон-мл., А. Дж. Стрикленд. – 12-е изд. – М. : Вильямс, 2006. – 928 с.
- Клименко С. М. Управління конкурентоспроможністю підприємства : навч. посібник / С. М. Клименко. – К. : КНЕУ, 2006. – 527 с.
- Шишов С. Е. Компетентностный подход к образованию: прихоть или необходимость? / С. Е. Шишов, И. Г. Агапов // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2002. – № 2. – С. 23–30.
- Бондар С. Компетентність особистості – інтегрований компонент навчальних досягнень учнів / С. Бондар // Біологія і хімія в школі. – 2003. – № 2. – С. 8–9.
- Фролов Ю. В. Компетентностная модель как основа оценки качества подготовки специалистов / Ю. В. Фролов, Д. А. Махотин // Высшее образование сегодня. – 2004. – № 8. – С. 34–41.
- Хуторской А. В. Технология проектирования ключевых и предметных компетенций [Электронный ресурс] / А. В. Хуторской // Эйдос : интернет-журнал. –Режим доступа: http://www.eidos.ru/
- Спенсер Л. Компетенции на работе : пер. с англ. / Л. Спенсер, С. Спенсер. – М. : HIPPО, 2005. – 384 с.
- Щенников С. А. Открытое дистанционное образование / С. А. Щенников. – М. : Наука, 2002. –527 с.
- Проект оценки менеджеров DeTech [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.deCtech.ru.
- Система автоматизированной оценки и развития персонала [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.prometeus.ru
- Ибрагимов Г. И. Компетентностный подход в профессиональном образовании / Г. И. Ибрагимов // Educational Technology & Society. – 2007. – № 10 (3). – С. 361−365.
- Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок : пер. с англ. / Жан-Жак Ламбен ; под ред. В. Б. Колчанова. – СПб. : Питер, 2008. – 800 с. – (Серия «Классика МВА»).
- Музыченко В. В. Мастер-класс по управлению персоналом : монография / В. В. Музыченко. – М. : РОСБУХ : Гросс Медиа, 2009. – 646 с.
- Холодная М. А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования / М. А. Холодная. – СПб. : Питер, 2002. – 272 с. – (Серия «Мастера психологии»).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Олег Володимирович Кленін
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакция сборника не несет ответственности за авторство статей, публикуемых на его страницах. Споры и вопросы в области авторских прав, возникающие в отношении материалов, опубликованных на страницах сборника научных трудов, решаются путем прямых переговоров между авторами или третьими лицами и авторами. Редакция сборника не вмешивается в конфликт интересов и не несет ответственности за действия авторов. Если споры или вопросы в области авторского права не могут быть решены мирным путем, авторы разрешают их в соответствии с законом в судебном порядке.
Редакция сборника проверяет все статьи на соответствие академической честности с помощью технических средств.