Rovenska V., Linnyk V. Features of implementation of corporate social responsibility of business in Ukraine and Turkey.

Authors

  • Вікторія Ровенська Донбаська державна машинобудівна академія, м. Краматорськ, Ukraine
  • Вікторія Лінник Донбаська державна машинобудівна академія, м. Краматорськ, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.32.2016.105444

Keywords:

social responsibility, stakeholders, levels of corporate social responsibility, priority areas for the implementation of CSR, reporting on social responsibility, standards CSR, reporting ISO 26000, the UN Global compact, GRI

Abstract

The article discusses the priorities and mechanisms for implementation of CSR, which must adhere to socially responsible enterprise. Attention is paid to differences in the understanding of the CSR concept in Ukraine and Turkey.  For companies in Ukraine CSR - is not a voluntary thing, "commitments to the Ukrainian society."  The differences between the interpretations of CSR Ukrainian companies - hardly noticeable.  That is, Ukraine has no clear idea managers and employees of companies with respect to corporate social responsibility concept of business and its importance in the life of the enterprise.   In Turkey, CSR is essential for companies and firms not only to become more competitive, but to make employees more active, save the environment and o support the community.   The article paid attention to varieties of reporting on corporate social responsibility. It should be noted that recently in Ukraine have begun to use the form of ISO 26000. reporting in Turkey, the organization for reporting on CSR also used similar forms and methods of reporting.  The greatest demand among Turkish firms reporting form uses the Standards Board of the International Integrated Reporting.  After analyzing the information, it can be argued that in Ukraine, the growing level of business awareness of the social responsibility concept.  But to ensure the effective implementation of the system of corporate social responsibility concept of close cooperation between government, business and society.

References

  1. Антошко Т. Р. Інституціонально-організаційні заходи щодо впровадження української моделі корпоративної соціальної відповідальності / Т.Р. Антошко // Формування ринкових відносин в Україні. – 2011. – № 10 (101). - c. 187-193.
  2. Бобирь О.І. Концепції корпоративної відповідальності в стратегіях міжнародного менеджменту // Науково-виробничий журнал "Бізнес-навігатор". 2013. – №1(30). – с.224-230.
  3. Корпоративная социальная ответственность: новая философия бизнеса // Учебное пособие. Внешэкономбанк. - М.:, 2011. - 57 с.
  4. Кошелева Е. Г. Корпоративная социальная ответственность как инструмент корпоративного управления // Украина. 2014. - с.2-4.
  5. Лебедев И. В. Концепция социальной ответственности бизнеса: генезис и перспективы развития на Украине // XII Международная конференция по истории управленческой мысли и бизнеса. - М.: 2011. - с. 25.
  6. Алексеев Э.С. Корпоративная отчетность по социальной ответственности бизнеса как инструмент информационной открытости компаний [ Электронный ресурс] // Информационноаналитический онлайн-портал "Предпринимательство и право". - 2016. Режим доступа к статье: http://lexandbusiness.ru
  7. Гош А. КСО в ежегодных отчетах компаний [Электронный ресурс]. Режим доступа к статье: http://director.com.ua/brending-marketing-piar/kso-v-ezhegodnykh-otchetakh-kompanii
  8. Центр розвиток корпоративної соціальної відповідальності в Україні [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://csr-ukraine.org
  9. United Nations Global Compact [ Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.unglobalcompact.org
  10. Corporate Social Responsibility Association of Turkey [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://csrturkey.org

Published

2016-09-22

How to Cite

Ровенська, В., & Лінник, В. (2016). Rovenska V., Linnyk V. Features of implementation of corporate social responsibility of business in Ukraine and Turkey. REPORTER OF THE PRIAZOVSKYI STATE TECHNICAL UNIVERSITY Section: Economic Sciences, (32), 209–215. https://doi.org/10.31498/2225-6725.32.2016.105444

Issue

Section

Статті