L. Sotnichenko. Research of directions of development of navigable lines of leading ports of the world.

Authors

  • Людмила Сотниченко національний університет «Одеська морська академія», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.34.2017.129178

Keywords:

linear transportations, container transportations, the organisation of the sea transportations, leading ports of the world, global supply and demand.

Abstract

In article it is underlined that sea transportations play the important role in economic. There are different kinds of sea transportations, depending on a kind of a sea-craft, the form of the organisation of transportation, types of cargoes and so forth. Is proved popularity of sea linear transportations as they allow to save time of stay in port, at the expense of the certain schedule of movement of courts. On the basis of the spent analysis of development of navigable lines in in the lead ports of the world, their basic directions of transportations and the factors influencing their further development, it has been established that global demand for sea container transportations in the ambassador the crisis period has considerably grown, but rates of increase in 2015 continue to fall in comparison with 2010. Is defined that on a container turn, it is necessary to consider as in the lead ports of the world ports of Asia while ports of Europe are occupied with second ten list of a rating. It is underlined that in the market of container linear transportations, there are many companies of carriers, but the five of leaders is headed by the European companies. The basic directions what they serve it the East - the West. It is established that the major factors influencing development of linear navigation, a steel world crisis, development of an infrastructure of ports, and cost of container transportations. On the basis of the spent analysis of the statistical data it has been established that volumes of container transportations despite negative influence of factors continue to increase. For the further development it is necessary to consider all positive and negative factors, to adopt experience of previous years, for forecasting of a possible deviation of development in the best party or on the contrary.

References

  1. 1. Статистика ЮНКТАД. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/rmt2015_ru.pdf/
  2. 2. Названі найбільші контейнерні порти світу 2015 року. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cfts.org.ua/news/2016_porty_mira_2015_goda
  3. 3. Названі найбільші контейнерні порти Європи в 2015 році «Центр транспортних Стратегій» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cfts.org.ua/news/2016/04/20/nazvany_krupneyshie_2015_godu_33608/
  4. 4. Дем’янченко А. Г. Концепція ефективного управління розвитком морської портової галузі України в ринкових умовах / А. Г. Дем’янченко. – Маріуполь: Новий світ, 2014. – 359 с.
  5. 5. Дракопулос В. Система контейнерных перевозок в мировом торговом судоходстве. [Електронний ресурс] – режим доступу: http://storage.library.opu.ua/online/periodic
  6. 6. Макаренко М. В. Розвиток портової інфраструктури як основної складової логістичного потенціалу / М. В. Макаренко, А. З. Шайхатдінов // Теоретичні та практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності: Зб. наук. праць. - Маріуполь: ДВНЗ “ПДТУ”, 2016.- вип. 14. – С. 243-248.
  7. 7. Сотниченко Л. Л. Встановлення напрямків розвитку фрахтового ринку балкерного флоту / Л. Л. Сотниченко // Вісник Приазовського державного технічного університету. Сер.: Економічні науки: Зб. наук. праць. – Маріуполь: ДВНЗ «ПДТУ», 2017. – Вип. 33 – С. 209-218.

Published

2017-09-28

How to Cite

Сотниченко, Л. (2017). L. Sotnichenko. Research of directions of development of navigable lines of leading ports of the world. REPORTER OF THE PRIAZOVSKYI STATE TECHNICAL UNIVERSITY Section: Economic Sciences, (34), 230–236. https://doi.org/10.31498/2225-6725.34.2017.129178

Issue

Section

Статті