Transformational challenges for social entrepreneurship during hostilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.1(38).2023.281662

Keywords:

social entrepreneurship, veterans, mental disability, SILab Ukraine, economic development, regulation, social needs, social businesses, economic sustainability

Abstract

The authors examine the etymology of social entrepreneurship and identify different approaches to interpreting its essence. The paper emphasizes the importance of studying and developing social entrepreneurship in the context of large-scale changes and reforms in the country's economic component. The positive aspects and types of social entrepreneurship in the field of their activity are analyzed. The relevance of the issue of growth of social entrepreneurship in Ukraine is emphasized, which is a consequence of political processes in the country in 2013-14 and changes in social views on the development of Ukraine from an economic point of view. Examples of social enterprises in Ukraine are given. It is noted that social entrepreneurship requires a clear legislative definition and development of regulatory mechanisms. The need for tax benefits or other incentives for social enterprises is a matter of debate. However, from a theoretical point of view, providing tax benefits can significantly enhance the potential of enterprises at the initial stage and help to increase the share of invested profits in their activities. Since the organization of social entrepreneurship has its own complexity, tax breaks can help ensure the success of these enterprises. Experts and entrepreneurs themselves see more risks in this area, including the emergence of shadow schemes that allow tax evasion in general. However, as an alternative, it is proposed to take advantage of the Swedish experience and create "incentive packages" that include support from a professional business consultant, a grant to test an idea, and support during the adaptation period and expansion of activities. In general, it is believed that developed countries have a number of government programs, mechanisms, and policies to promote and support social enterprises that can be used as a basis in our country. This approach is a win-win solution for both the state and the social entrepreneur.

References

  1. Перелік використаних джерел.
  2. Zaika Y. «MANAGEMENT OF THE SOCIAL AND ENVIRONMENTAL ASPECTS OF UKRAINE-EU ASSOCIATION AGREEMENT» Modern Economic Research. - Bratislava, Slovakia: EU and BRDMI, 2019. – Vol. 1. – Р.55-63. Режим доступу: http://www.denakyrpublishing.science/index.php/jmer/article/view/6
  3. Горохова Т. В., Маматова Л. Ш, Мутерко Г. М. Соціальне підприємництво як елемент солідарної економіки. Теорія та практика управління суб’єктами підприємництва : колективна монографія / Дніпровський національний університет ім. О. Гончара. – Дніпро: Видавець Біла К. О., 2020. – C. 145–155. – Режим доступу: http://confcontact.com/2020-kolektyvna_monographiya/kolektyvna_monographiya_2020__maket.pdf
  4. Gorokhova T. The development of socially responsible marketing as a consequent effect of the socio-economic transformation in the society. Public Security and Public Order. – 2020. – Vol. 24. – P. 448-457. – Mode of access: https://ojs.mruni.eu/ojs/vsvt/article/view/5559
  5. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін / А.А. Свинчук та ін. Київ : ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ВІ ЕН ЕЙ», – 2017. – 188 с.
  6. Флюнт С. Аліна Бочарнікова: Соціальні підприємці працюють з цілим світом. Український інтерес. 2019. 11 лютого. Режим доступу: https://uain.press/economics/alina-bocharnikova-sotsialni-pidpryyemtsi-pratsyuyut-z-usim-svitom-993962
  7. Доброва Н.В. Соціальне підприємництво. 2015. Вип. 59. С. 112–117. Режим доступу: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4298/1/.pdf
  8. Чабарай Г. Підприємці й суперсила. Як в Україні розвивається соціальний бізнес. – Тиждень.ua. – 2018. 16 січня. Режим доступу: https://tyzhden.ua/Economics/207751
  9. Гулевська-Черниш А. Соціальне підприємництво вже активно розвивається у більшій частині країн світу. Чи є перспективи у цій сфері для України? – Дзеркало тижня. 2019. 20 грудня. Режим доступу: https://zn.ua/ukr/SOCIUM/socialne-pidpriyemnictvo-kudi-ruhayutsya-svit-i-ukrayina-333573_.html
  10. Гулевська-Черниш А. Соціальне підприємництво: європейський зліт vs український реалізм. Дзеркало тижня. 2018. 16 березня. Режим доступу: https://dt.ua/SOCIUM/socialne-pidpriyemnictvo-yevropeyskiy-zlit-vs-ukrayinskiy-realizm-272250_.html
  11. Олеся Богдан. Соціальне підприємництво у воєнний час: як працює SILab Ukraine. Медіа великих історій. 2022. 13 липня. Режим доступу: https://media.zagoriy.foundation/velyka-istoriya/soczialne-pidpryyemnycztvo-u-voyennyj-chas-yak-praczyuye-silab-ukraine/
  12. Артем Корнецький. Війна як каталізатор соціального підприємництва. LvBS UCU Business School. 2022. 7 червня. Режим доступу: https://lvbs.com.ua/news/vijna-yak-katalizator-sotsialnogo-pidpryyemnytstva-artem-kornetskyj-vykladach-lvbs/
  13. References:
  14. Zaika Y. «MANAGEMENT OF THE SOCIAL AND ENVIRONMENTAL ASPECTS OF UKRAINE-EU ASSOCIATION AGREEMENT» Modern Economic Research. - Bratislava, Slovakia: EU and BRDMI, 2019. – Vol. 1. – Р. 55-63. Available at: http://www.denakyrpublishing.science/index.php/jmer/article/view/6
  15. Gorokhova T., Mamatova L., Muterko A. Socialjne pidpryjemnyctvo jak element solidarnoji ekonomikjy. Teorijya ta praktyka upravlinnya subjektamy pidpryjemnyctva : kollektyvna monografiya [Social entrepreneurship as an element of the solidarity economy. Theory and practice of management of business entities: a collective monograph] / O. Honchar Dnipro National University. – Dnipro : Publisher Bila K. O., 2020. – P. 145–155. – Available at: http://confcontact.com/2020-kolektyvna_monographiya/kolektyvna_monographiya_2020__maket.pdf
  16. Gorokhova T. The development of socially responsible marketing as a consequent effect of the socio-economic transformation in the society. Public Security and Public Order. – 2020. – Vol. 24. – P. 448-457. – Available at: https://ojs.mruni.eu/ojs/vsvt/article/view/5559
  17. Svynchuk A.A., Kornecjkyj A.O., Ghoncharova M.A., Nazaruk V.Ja., Ghusak N.Je., Tumanova A.A. (2017). Socialjne pidpryjemnyctvo: vid ideji do suspiljnykh zmin [Social entrepreneurship: from idea to social change]. Kyjiv : TOV «PIDPRYJЕMSTVO «VI EN EJ». (in Ukrainian)
  18. Fljunt S. (2019). Alina Bocharnikova: Socialjni pidpryjemci pracjujutj z cilym svitom [Alina Bocharnikova: Social entrepreneurs work with the whole world]. Ukrainian interest [Ukrainian interest] (electronic journal). 11 ljutogho. Available at: https://uain.press/economics/alina-bocharnikova-sotsialni-pidpryyemtsi-pratsyuyut-z-usim-svitom-993962
  19. Dobrova N.V. (2015). Socialjne pidpryjemnyctvo [Social entrepreneurship]. Ekonomichni innovaciji [Economic innovations], Vol. 59. 112–117 pp. Available at: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4298/1/.pdf
  20. Chabaraj Gh. (2018). Pidpryjemci j supersyla. Jak v Ukrajini rozvyvajetjsja socialjnyj biznes [Entrepreneurs and superstition. How social business is developing in Ukraine]. Tyzhdenj.ua [Week.ua]. 16 sichnja. Available at: https://tyzhden.ua/Economics/207751
  21. Ghulevsjka-Chernysh A. (2018). Socialjne pidpryjemnyctvo vje actyvno rozvyvajetjsja y bjiljshjiy chastynji krajin svjity. Chji je perspektyvy y tcjiy sferji dlya Ukrajiny? [Social entrepreneurship is already actively developing in most countries of the world. Are there prospects in this area for Ukraine?]. Dzerkalo tyzhnja [Mirror of the week] 20 grudnya. Available at: https://zn.ua/ukr/SOCIUM/socialne-pidpriyemnictvo-kudi-ruhayutsya-svit-i-ukrayina-333573_.html
  22. Ghulevsjka-Chernysh A. (2018). Socialjne pidpryjemnyctvo: jevropejsjkyj zlit vs ukrajinsjkyj realizm [Social entrepreneurship: European take-off vs Ukrainian realism]. Dzerkalo tyzhnja [Mirror of the week]. 16 bereznja. Available at: https://dt.ua/SOCIUM/socialne-pidpriyemnictvo-yevropeyskiy-zlit-vs-ukrayinskiy-realizm-272250_.html
  23. Olesya Bohdan. Socialjne pidpryjemnyctvo y vojennyj chas: jak pratsjyje SILab Ukraine. [Social entrepreneurship in wartime: how SILab Ukraine works]. Media velykyh istorjyy [Big Story Media]. 13 lypnjya. Available at: https://media.zagoriy.foundation/velyka-istoriya/soczialne-pidpryyemnycztvo-u-voyennyj-chas-yak-praczyuye-silab-ukraine/
  24. Artem Kornetskyi. Vijna jak katalizator socialjnogo pidpryjemnyctva [War as a catalyst for social entrepreneurship]. LvBS UCU Business School. 7 chervnjya. Available at: https://lvbs.com.ua/news/vijna-yak-katalizator-sotsialnogo-pidpryyemnytstva-artem-kornetskyj-vykladach-lvbs/

Published

2023-05-25

How to Cite

Zaika, Y., & Chernikov, N. (2023). Transformational challenges for social entrepreneurship during hostilities . REPORTER OF THE PRIAZOVSKYI STATE TECHNICAL UNIVERSITY Section: Economic Sciences, (1(38), 93–100. https://doi.org/10.31498/2225-6725.1(38).2023.281662