Територіальний аспект формування транспортного комплексу.

Автор(и)

  • Наталія Миколаївна Потапова кафедра економіки підприємств, Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.31.2016.104853

Ключові слова:

транспорт, транспортний комплекс, транспортний потенціал, регіон, територіальні форми організації, транспортна мережа.

Анотація

Однією з найважливіших ознак технологічного прогресу і цивілізованості держави є рівень розвитку транспортної системи. Ефективне функціонування транспорту є необхідною умовою стабілізації, структурних перетворень економіки, розвитку зовнішньоекономічних сфер діяльності, підвищення життєвого рівня населення, забезпечення національної безпеки країни. У розвитку регіонів транспорт виконує важливу економічну, соціально-політичну, культурну та оборонну функції. Транспортний комплекс являє собою територіальне поєднання шляхів сполучення, технічних засобів транспорту і відповідних служб перевезень. Він стає необхідною умовою територіальної спеціалізації і розвитку господарського комплексу регіону. Транспортний фактор має ключове значення при розміщенні продуктивних сил.Транспортний комплекс регіону має чітко виражену територіальну специфіку, внаслідок чого кожен регіон характеризується власним транспортним потенціалом. Під транспортним потенціалом регіону слід розуміти індивідуальний комплекс економічних, організаційних і соціальних факторів, що визначають здатність регіону забезпечувати експортні та імпортні потреби його господарського комплексу. Транспортний потенціал виступає фактором економічної безпеки і стійкості розвитку регіону.Формування транспортної мережі, її видова структура, щільність шляхів сполучення, проходження основних магістралей визначаються галузевою структурою господарського комплексу, його виробничою спеціалізацією, територіальною організацією, щільністю населених пунктів, особливостями історичного розвитку, природними умовами, а також економіко-географічним положенням території країни або її регіонів . Основними типами конфігурації транспортної мережі є: радіальна, ортогональна, деревоподібна.Формами територіальної організації транспорту є залізничні станції, вузли, автостанції, морські та річкові порти, пристані, аеродроми. Взаємодія різних видів транспорту на регіональному рівні здійснюється в транспортних вузлах змішаного типу. Найбільш характерні змішані перевезення вантажів залізничним і автомобільним транспортом.Перспективи подальшого розвитку транспортного комплексу пов'язані з реформуванням інших галузей. Даний фактор є суттєвою особливістю формування транспортного потенціалу регіону. Завантаженість вантажний транспортної системи безпосередньо визначається обсягами виробництва продукції промисловості, сільського господарства, будівництва та торгівлі. Обсяги пасажирських перевезень значною мірою визначаються міграційними, туристичними та курортно-рекреаційними потоками, які, в свою чергу, залежать від найважливіших соціальних показників - рівня і якості життя населення, а також від рівня і динаміки розвитку галузей соціальної інфраструктури.

Посилання

  1. Потапова Н.М. Проблеми та особливості розвитку регіонального транспортного потенціалу / Н.М. Потапова // Механізми підвищення ефективності управління функціонуванням регіональної економіки. Серія «Економіка»: Зб. наук. праць Донецького державного університету управління. Том ХIV. Вип. 260.- Донецьк: ДонДУУ, 2013. – С.166-173.
  2. Потапова Н.М. Напрямки розвитку транзитного потенціалу України за рахунок логістичної інфраструктури її регіонів / Н.М. Потапова, В.В. Онищенко // Promisingproblemsofeconomicsandmanagement: Collectionofscientificarticles. - Publishinghouse «BREEZE», Montreal, Canada, 2015. - p. 155-158.
  3. Потапова Н.М. Дослідження економічної сутності транспортної послуги та її впливу на економічний розвиток регіону / Н.М. Потапова, В.В. Онищенко // Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Економічні науки: Збірник наукових праць. – Маріуполь: ДВНЗ «ПДТУ», 2015. – Вип. 30. – С. 345-349.
  4. Винников В.В. Формирование морского транспортного потенциала в системе интеграционных процессов[Текст] / В.В. Винников. – Одесса: Феникс, 2004. – 222 с.
  5. Розміщення продуктивних сил України [ Текст] / С.І. Дорогунцов, Ю.І. Пітюренко, Я.Б. Олійник та ін. – К.: КНЕУ, 2000. – 364 с.
  6. Соціально-економічні системи продуктивних сил регіонів [ Текст] / С.І. Дорогунцов, Л.Г. Чернюк, П.П. Борщевський, Б.М. Данилишин, М.І. Фащевський. – К.: Нічлава, 2002. – 690 с.
  7. Потапова Н.Н. Транспортный потенциал региона как фактор размещения производительных сил // Матеріали міжнародної науково-технічної конференції «Проблеми економіко-математичного моделювання морських транспортних технологій». – Маріуполь, АМІ ОНМА, 2007. – С. 234-241.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-05-26

Як цитувати

Потапова, Н. М. (2016). Територіальний аспект формування транспортного комплексу. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Економічні науки, 1(31), 189–194. https://doi.org/10.31498/2225-6725.31.2016.104853

Номер

Розділ

Статті