Конкурентоспроможність підприємства: сутність та зміст.

Автор(и)

  • Крістіна Володимирівна Новікова Державний університет інфраструктури та технологій, м. Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.34.2017.129154

Ключові слова:

конкуренція, конкурентне середовище, конкурентні переваги, конкурентоспроможність, фактори конкурентоспроможності.

Анотація

В статті визначено, що теоретичною основою конкурентоспроможності є конкуренція, яка за умови багатогранності проявів визначається різноманітністю підходів до її характеристики. «Конкуренція» є терміном, що використовується в численній кількості значень. Розроблено безліч різноманітних моделей, кожна із яких була обґрунтована тією чи іншою «етикеткою» конкуренції і характеризує окремі її аспекти. Зазначено, що реалізація основного завдання конкуренції – завоювання ринку, можлива за умови грамотної конкурентної політики на базі мобілізації основних конкурентних переваг, які є одними з найбільш важливих складових конкуренції. Досліджено та визначено, на основі вже існуючих визначень «конкурентна перевага», що дана категорія повинна відповідати наступним характеристикам:  по-перше, конкуренту перевагу підприємства не можна ототожнювати з факторами конкурентоспроможності; по-друге, конкурентна перевага – це рівень ефективного використання наявних у розпорядженні підприємства всіх видів ресурсів який створює для фірми певну перевагу над своїми прямими конкурентами; по-третє, конкурентні переваги повинні надавати можливість підприємства адаптуватися до постійно мінливих умов зовнішнього та внутрішнього середовища; по-четверте, конкурентна перевага - це складна ієрархічна система, яка інтегрує цінності, що стали джерелом отримання переваги за усіма рівнями та напрями діяльності підприємств; по-п’яте, конкурентна перевага є величиною порівняльною, а отже, відносною, а не абсолютною, тому що вона може бути оцінена тільки шляхом порівняння характеристик, які впливають на економічний результат діяльності підприємства. Було встановлено, що чітке окреслення конкурентних переваг підприємства при його функціонуванні в будь-якому конкурентному середовищі є базисом та головним критерієм щодо формування конкурентоспроможності, адже конкурентоспроможність підприємства є складною економічною категорією, яке має відображати фактичну наявність конкурентних переваг та стратегічні напрями їх використання під впливом факторів зовнішнього середовища та з урахуванням  факторів внутрішнього середовища і все це є сукупністю взаємопов’язаних елементів загальної системи управління конкурентоспроможність підприємства.

Посилання

  1. 1. Портер М. Международная конкуренция / М. Портер. – М.: Международные отношения, 1993. – 896 с.
  2. 2. Смит А. Исследование о природе и причине богатства народов / А. Смит. - М.: Эксмо, 2007. – 960 с.
  3. 3. Фатхутдинов Р.А. Управление конкурентоспособностью организации: [учеб. gособие] / Р.А. Фатхутдинов. – М.: Эксмо, 2004. – 541 с.
  4. 4. Драган О.І. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теоретичні аспекти [Монографія] / О. І. Драган. – К.: ДАКККіМ, 2006. – 160 с. 444
  5. 5. Конкурентоспроможність економіки України в умовах глобалізації / [Жаліло Я. А., Базилюк Я. Б., Белінська Я. В. та ін.]; за ред. Я. А. Жаліла. – К.: Нац. інст. стратег. досл., 2005. – 388 с.
  6. 6. Романенкова Ю. С. Сутність конкурентних переваг підприємства / Ю. С. Романенкова [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/8_DNI_2009/Economics/43480.doc.htm
  7. 7. Азоев Г. Л. Конкурентные преимущества фирмы /Г. Л. Азоев, А. П. Челенков. – М.: ОАО «Типография «НОВОСТИ»». – 2000. – 255 с.
  8. 8. Економічний механізм забезпечення конкурентоспроможності торговельного підприємства: [монографія] / Я. Д. Качмарик, П. О. Куцик, Р. Л. Лупак, І. Я. Качмарик. – Львів: Літературна агенція «Піраміда», 2012. – 208 с.
  9. 9. Конкурентоспроможність підприємства: навч. посіб. / Р. Л. Лупак, Т. Г. Васильців. – Львів: Видавництво ЛКА, 2016. – 484 с.
  10. 10. Хоменко Я. В. Фактори конкурентоспроможності підприємств металургійної галузі в умовах глобалізації/ Я. В. Хоменко, О. С. Резнікова [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://duan.edu.ua/uploads/vidavnitstvo14/akademichnij-ogljad-2-13/6308.pdf
  11. 11. Должанський І. З. Конкуренто­спроможність підприємства: [навч. по­сіб. для вищ. навч. закладів] / І. З. Должан­ський, Т. О. Загорна. – К.: Центр навч. літ., 2006. – 384 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-09-28

Як цитувати

Новікова, К. В. (2017). Конкурентоспроможність підприємства: сутність та зміст. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Економічні науки, (34), 201–207. https://doi.org/10.31498/2225-6725.34.2017.129154

Номер

Розділ

Статті