СЕМІОЛОГІЯ МИСТЕЦТВА Я. МУКАРЖОВСЬКОГО: ДО ПИТАННЯ ПРО МЕТОДОЛОГІЮ ДОСЛІДЖЕННЯ ФІГУРАТИВНИХ ПЕРЕТВОРЕНЬ В ОБРАЗОТВОРЧОСТІ

Автор(и)

  • Olena A. Vyacheslavova кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії та соціології Національного медичного університету ім. О. О. Богомольця, член Національної спілки художників України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2015.138371

Ключові слова:

"розшарування" функцій, "кругообіг естетичних норм", автоматизація, одивнення, семантичне напруження, розсіяний комунікативний елемент, поетична мова

Анотація

У статті розглянуто структуральну естетику Я. Мукаржовського як вступ до теорії образотворчого тропосу. Вчення про твір як художній знак автор аналізує в аспекті дослідження способів породження непрямих смислів в образотворчості. Здійснено експлікацію понятійних засобів, здатних слугувати дослідженню семантичних зсувів у мистецтві. Показано методологічний потенціал понять "функція" та "естетична норма" як інструментів аналізу фігуративних утворень. Виявлено подвійні шляхи метафоризації відповідно до антиномічної структури твору як автономного естетичного та комунікативного знаку. Показано значущість концепції "поетичної мови" щодо пояснення полісемії фігуративних феноменів у образотворчості. Акцентовано шляхи семантизації "формальних" елементів твору та їх роль у процесах утворення непрямих смислів.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-08-25

Номер

Розділ

Відгуки. Рецензії. Повідомлення