Жіночі персонажі опери "Запорожець за Дунаєм" С. Гулака-Артемівського та їх доля у постанов- ках Одеських музичних театрів
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2017.138701Ключові слова:
музичний стиль, жанр у музиці, партії сопрано в опері, партії меццо-сопрано в опері, виразність тембру оперного голосуАнотація
Акцентується реактивність композитора на "дух часу" і актуалізовані в сучасності ідеї-образи. Мета – про- слідковування оригінальної версії жанру опери С. Гулака-Артемовського "Запорожець за Дунаєм" у протиставленні усталеній концепції "італійського наслідування".. Методологічною основою є музикознавчий інтонаційний підхід, тобто мовленнєво-виразний принцип трактування музичних засобів, що мають глибокі засновки в національній му- зиці. При цьому спеціально виділяємо методи стильво-жанрового компаративу і музичної герменевтики в традиціях школи О.Маркової. Наукова новизна визначена оригінальністю теоретичної ідеї принципової жанрово-стильової множинності твору українського композитора за вписаністю його сюжету та засобів у стильово-мислиннєву парадиг- му "шестидесятників" ХІХ ст. і реакції на неї "молодіжної хвилі" початку ХХІ ст. Висновки. Опера С.Гулака- Артемовського "Запорожець за Дунаєм" не може бути оцінена як "моделювання" італійських зразків, оскільки в ній присутній складний синтез італійських впливів та типологій комічних, ліризовано-драматизованих опер французької та німецької традицій. Твір українського автора є єдиною у своєму роді в російській і українській музиці реакцією на тематику конфлікту "батьків і дітей" шестидесятників ХІХ ст. Трактовка партій головних героїв Карася й Одарки не допускає гіперболи комікування та "зістарювання" персонажів, оскільки тим самим знімається поетика національної історії та драматична напруга в протистоянні українського козацтва турецькому патронатові. Партія Одарки вибудована з принциповим розмахом діапазону та жанрового обсягу вираження, показового для "повного" сопрано, тоді як партія Оксани менш різноманітна, що вказує на установку традиції меццо-сопрано як "звужену" щодо героїки вираз- ності сопрано.##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.