Жіночі персонажі опери "Запорожець за Дунаєм" С. Гулака-Артемівського та їх доля у постанов- ках Одеських музичних театрів
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2017.138701Ключові слова:
музичний стиль, жанр у музиці, партії сопрано в опері, партії меццо-сопрано в опері, виразність тембру оперного голосуАнотація
Акцентується реактивність композитора на "дух часу" і актуалізовані в сучасності ідеї-образи. Мета – про- слідковування оригінальної версії жанру опери С. Гулака-Артемовського "Запорожець за Дунаєм" у протиставленні усталеній концепції "італійського наслідування".. Методологічною основою є музикознавчий інтонаційний підхід, тобто мовленнєво-виразний принцип трактування музичних засобів, що мають глибокі засновки в національній му- зиці. При цьому спеціально виділяємо методи стильво-жанрового компаративу і музичної герменевтики в традиціях школи О.Маркової. Наукова новизна визначена оригінальністю теоретичної ідеї принципової жанрово-стильової множинності твору українського композитора за вписаністю його сюжету та засобів у стильово-мислиннєву парадиг- му "шестидесятників" ХІХ ст. і реакції на неї "молодіжної хвилі" початку ХХІ ст. Висновки. Опера С.Гулака- Артемовського "Запорожець за Дунаєм" не може бути оцінена як "моделювання" італійських зразків, оскільки в ній присутній складний синтез італійських впливів та типологій комічних, ліризовано-драматизованих опер французької та німецької традицій. Твір українського автора є єдиною у своєму роді в російській і українській музиці реакцією на тематику конфлікту "батьків і дітей" шестидесятників ХІХ ст. Трактовка партій головних героїв Карася й Одарки не допускає гіперболи комікування та "зістарювання" персонажів, оскільки тим самим знімається поетика національної історії та драматична напруга в протистоянні українського козацтва турецькому патронатові. Партія Одарки вибудована з принциповим розмахом діапазону та жанрового обсягу вираження, показового для "повного" сопрано, тоді як партія Оксани менш різноманітна, що вказує на установку традиції меццо-сопрано як "звужену" щодо героїки вираз- ності сопрано.##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.