Музична складова “обрядів переходу” гуцульського родинного циклу: до питання про засоби та форми втілення модусів буття в традиційній культурі
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153088Ключові слова:
гуцульська традиція, обряди родинного циклу, обрядова драма, похоронна та весільна музика, голосіння (“приказувань”), награвання на флоєрі “в тугу”, трембітання.Анотація
Мета роботи. У статті розглянуто музичний компонент двох “обрядів переходу” гуцульської традиції – похоронного та весільного ритуалів. У статті також проаналізовано роль виконавців музики у двох обрядових драмах, а також жанрову систему їхнього музичного репертуару. У методології дослідження використано системний підхід у вивченні двох музично-етнографічних явищ. У статті узагальнено наявні друковані та архівні матеріали, а також застосовано транскрипційний та аналітичний методи для вивчення та опису даних, здобутих під час особистої експедиції авторки дослідження. Наукова новизна полягає у висвітленні цілісної системи функціонування музики у гуцульських “обрядах переходу” родинного циклу, а саме ролі музичного компоненту, місця/часу, мети виконання певних музичних жанрів та форм, а також у визначенні долі спорідненості музичного компоненту двох обрядових драм. Новизна стосується й самого звернення до “похоронної проблематики” – явища малодослідженого у різних наукових сферах, у тім числі й музично-культурологічній. Висновки. Музика відіграє важливу роль як у весільному, так і похоронному обрядах; її виконавці є постійними учасниками двох обрядових драм і виконують функцію “передавачів” та “посередників” у процесі переходу головних учасників обрядів з одного в інший стан буття. Музичний репертуар двох обрядових драм складається з вокальної та інструментальної музики, що робить їх подібними, та, водночас, відмінною у них є внутрішня організація музичного репертуару, а саме наповненість жанрових циклів.
Посилання
Архів Проблемної науково-дослідної лабораторії музичної етнології при Львівській національній му-зичній академії ім. М.Лисенка, од. зб. ГЕК – 37/4, 10, 11, 14; ГЕК – 39/3.
Бодак Я. А. Лемківське весілля на Горличчині: дипл. робота. Львів, 1972. 161 с.
Гнатюк В. М. Похоронні звичаї й обряди. Етнографічний збірник НТШ. Львів, 1912. Т. 31-32. С. 203-426.
Гуцульщина: Історико-етнографічне дослідження / Арсенич П.І. та ін.; за ред. Ю. Г. Гошко. Київ, 1987. 472 с.
Коломиєць О. І. Гуцульський похорон як обрядова драма. Музика та дія в традиційному фольклорі: зб. наук. праць. Львів, 2001. С. 75-86.
Луканюк Б. С., Мишанич М. В. Музичні жанри та форми питомої народно вокальної творчості бойків (Спроба типології). Традиційна народна музична культура Бойківщини: тези доповідей наук.-практ. конф., (19 вересня 1992 р.). Турка, 1992. С. 6-9.
Мацієвський І. В. Народна інструментальна культура традиційної похоронної обрядовості. Четверта конференція дослідників народної музики червоно руських (галицько-володимирських) та суміжних земель: матеріали. Львів, 1993. С. 31-35.
Мацієвський І. В. Християнське та етнотрадиційне в інструментальній музичній культурі народів Карпат: взаємозв’язки та антиномії. Традиційна музика Карпат: Християнські звичаї та обряди (До 2000-річчя Різдва Христового присвячується): матеріали. Івано-Франківськ, 2000. С. 5-14.
Мокану О. П. Весілля в селах Таборів та Чубинці Сквирського району Київської області (реконструк-ція і типологія): дипл. робота. Львів, 1998. 95 с.
Пачовський М. І. Народний похоронний обряд на Руси: Порівнююча студія монографія. Львів, 1903. 32 с.
Свєнціцький І. С. Похоронні голосіння. Етнографічний збірник НТШ. Львів, 1912. Т. 31-32. 202 с.
Сливинський Ю. П. Гуцульські весільні пісні: дипл. робота. Львів, 1967. 110 с.
Тимофіїв М. М. Музичні інструменти Гуцульщини: Група самозвучних. Музика Галичини. Львів, 1999. Т. 2. С. 209-234.
Шухевич В. О. Гуцульщина: монографія. В 5 т. Львів, 1901-1908.
Kolberg O. H. Rus Karpacka: monografia. Wroclaw-Poznan, 1962-1963. 400 s.
Kolomyjec O. Muzyka instrumentalna w tradycyjnym pogrzebie huculskim. Instrumenty muzyczne w tradycji ludowej i folkowej. Krakow, 2011. S. 98-111.
Mierczynski S. Muzyka Huculszczyzny: monografia. Krakow, 1965. 200 s.
Archive of the Scientific Laboratory of Music Ethnology at Mykola Lysenko Lviv National Musical Academy. Expeditions of Conservatory Folders – 37/4, 10, 11, 14; 39/3 [in Ukrainian].
Bodak Y. (1972). Lemko Wedding in Horlychchyna. Graduate Thesis. (Supervizor – Z. Shtunder, PhD). Lviv [in Ukrainian].
Hnatiuk V. (1912). Funeral Customs and Rituals. Etnohraphichny zbirnyk NTSH. (Vol. 31-32). Lviv [in Ukrainian].
Hutsulshchyna:Historical and Ethnographic Research. (1987). Kyiv.
Kolomyyets O. (2001). Hutsul Funeral as a Ritual Drama. In: Music and Action in the Traditional Folklore. Collected scholarly works. (pp. 75 – 86). Lviv [in Ukrainain].
Lukaniuk B., Myshanych M. (1992). Boykos Authentic Folk Vocal Art’s Musical Genres and Forms (An At-tempt of Typology). In: Traditional Folk Musical Culture of Boykivshchyna. Proceedings of the Scientific and Practical Conference. Turka. (pp. 6-9). [in Ukrainian].
Matsievskyi I. (1993). Folk Instrumental Culture of Traditional Funeral Rituals. In: The Forth Conference for Researchers of Folk Music in Chervona (Red) Rus’ (Galicia and Volodymyria) and Adjacent Lands. Proceedings of the Conference. (pp. 31-35). Lviv [in Ukrainian].
Matsievskyi I.(2000). Christian and Ethno-Traditional Phenomenon in the Instrumental Musical Culture of the Peoples of the Carpathians. In: Traditional Music of the Carpathians: Christian Customs and Rituals (Dedicated to the 2000th Anniversary of Jesus Christ’s Birth). Proceedings. (pp. 5-14). Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Mokanu O. (1998). A Wedding in Taboriv and Chubyntsi Villages of Skvyra District in Kyiv Region (Recon-struction and Typology). Graduate Thesis (Supervizor – prof. B. Lukaniuk, PhD). Lviv [in Ukrainian].
Pachovskyi M. (1903). Folk Funeral Ritual in Rus’: A Comparative Research. Lviv [in Ukrainian].
Svientsitskyi I. (1912). Funeral Laments. Etnohraphichny zbirnyk NTSH. (Vol. 31-32). Lviv [in Ukrainian].
Slyvynskyi Y. (1967). Hutsul Wedding Songs. Graduate Thesis (Supervizor – V. Hoshovsky). Lviv [in Ukrainian].
Tymofiiv M. (1999). Musical Instruments of Hutsulshchyna: Idiophones. In: Music of Galicia. Vol. 2. (pp. 209-234). Lviv [in Ukrainian]
Shukhevych V. (1901-1908). Hutsulshchyna. In 5 Vols. Lviv [in Ukrainian].
Kolberg O. (1962-1963). Carpathian Rus’. Wroclaw-Poznan [in Polish].
Kolomyjec O. (2011). Instrumental Music at a Traditional Hutsul Funeral. In: Musical Instruments in Folk Tradition. (pp. 98-111). Krakow [in Polish].
Mierczynski S. (1965). Music of Hutsulshchyna. Krakow [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.