MUSICAL COMPONENT IN THE “RITES OF PASSAGE” OF HUTSUL FAMILY CYCLE: ON MEANS AND FORMS OF “BEING MODUSES” IMPLEMENTATION IN THE TRADITIONAL CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153088Keywords:
Hutsul tradition, family rites, ritual drama, funeral and wedding music, lamenting (“prykazuvanie”), floyera and trembita playing.Abstract
The purpose of the article deals with the music component of two significant “rites of passage” in Hutsul tradition – funeral and wedding rituals. It also studies the music performers’ role in these two ritual drama as well as genre system of their musical repertoire. Research methodology is based on the systematic comparison of two musical and ethnographic phenomena. It also involves generalizing approach in discovering available published and archive materials as well as transcriptional and analytical methods in describing the data recorded during the author’s personal fieldwork. The scientific novelty lies in revealing the system of music functioning in the Hutsul “rites of passage” of family cycle, namely its role, time and purpose of performing, as well as musical genres and forms performed. The novelty is also demonstrated in dealing with the “funeral rite issues”, which have not received significant attention in many areas of research including musical culture. The main conclusions of study are as follows: music plays a very important role in both wedding and funeral rites; in both rites the performers are regular participants and play the role of “spokespersons” and “means of mediation” during the main participants’ passage from one state of being to the other. Musical repertoire of two ritual drama consists of both vocal and instrumental music, which makes them similar, but at the same time they are different due to the heterogeneity of genre cycles and emphasis on some particular genre or genres.
References
Архів Проблемної науково-дослідної лабораторії музичної етнології при Львівській національній му-зичній академії ім. М.Лисенка, од. зб. ГЕК – 37/4, 10, 11, 14; ГЕК – 39/3.
Бодак Я. А. Лемківське весілля на Горличчині: дипл. робота. Львів, 1972. 161 с.
Гнатюк В. М. Похоронні звичаї й обряди. Етнографічний збірник НТШ. Львів, 1912. Т. 31-32. С. 203-426.
Гуцульщина: Історико-етнографічне дослідження / Арсенич П.І. та ін.; за ред. Ю. Г. Гошко. Київ, 1987. 472 с.
Коломиєць О. І. Гуцульський похорон як обрядова драма. Музика та дія в традиційному фольклорі: зб. наук. праць. Львів, 2001. С. 75-86.
Луканюк Б. С., Мишанич М. В. Музичні жанри та форми питомої народно вокальної творчості бойків (Спроба типології). Традиційна народна музична культура Бойківщини: тези доповідей наук.-практ. конф., (19 вересня 1992 р.). Турка, 1992. С. 6-9.
Мацієвський І. В. Народна інструментальна культура традиційної похоронної обрядовості. Четверта конференція дослідників народної музики червоно руських (галицько-володимирських) та суміжних земель: матеріали. Львів, 1993. С. 31-35.
Мацієвський І. В. Християнське та етнотрадиційне в інструментальній музичній культурі народів Карпат: взаємозв’язки та антиномії. Традиційна музика Карпат: Християнські звичаї та обряди (До 2000-річчя Різдва Христового присвячується): матеріали. Івано-Франківськ, 2000. С. 5-14.
Мокану О. П. Весілля в селах Таборів та Чубинці Сквирського району Київської області (реконструк-ція і типологія): дипл. робота. Львів, 1998. 95 с.
Пачовський М. І. Народний похоронний обряд на Руси: Порівнююча студія монографія. Львів, 1903. 32 с.
Свєнціцький І. С. Похоронні голосіння. Етнографічний збірник НТШ. Львів, 1912. Т. 31-32. 202 с.
Сливинський Ю. П. Гуцульські весільні пісні: дипл. робота. Львів, 1967. 110 с.
Тимофіїв М. М. Музичні інструменти Гуцульщини: Група самозвучних. Музика Галичини. Львів, 1999. Т. 2. С. 209-234.
Шухевич В. О. Гуцульщина: монографія. В 5 т. Львів, 1901-1908.
Kolberg O. H. Rus Karpacka: monografia. Wroclaw-Poznan, 1962-1963. 400 s.
Kolomyjec O. Muzyka instrumentalna w tradycyjnym pogrzebie huculskim. Instrumenty muzyczne w tradycji ludowej i folkowej. Krakow, 2011. S. 98-111.
Mierczynski S. Muzyka Huculszczyzny: monografia. Krakow, 1965. 200 s.
Archive of the Scientific Laboratory of Music Ethnology at Mykola Lysenko Lviv National Musical Academy. Expeditions of Conservatory Folders – 37/4, 10, 11, 14; 39/3 [in Ukrainian].
Bodak Y. (1972). Lemko Wedding in Horlychchyna. Graduate Thesis. (Supervizor – Z. Shtunder, PhD). Lviv [in Ukrainian].
Hnatiuk V. (1912). Funeral Customs and Rituals. Etnohraphichny zbirnyk NTSH. (Vol. 31-32). Lviv [in Ukrainian].
Hutsulshchyna:Historical and Ethnographic Research. (1987). Kyiv.
Kolomyyets O. (2001). Hutsul Funeral as a Ritual Drama. In: Music and Action in the Traditional Folklore. Collected scholarly works. (pp. 75 – 86). Lviv [in Ukrainain].
Lukaniuk B., Myshanych M. (1992). Boykos Authentic Folk Vocal Art’s Musical Genres and Forms (An At-tempt of Typology). In: Traditional Folk Musical Culture of Boykivshchyna. Proceedings of the Scientific and Practical Conference. Turka. (pp. 6-9). [in Ukrainian].
Matsievskyi I. (1993). Folk Instrumental Culture of Traditional Funeral Rituals. In: The Forth Conference for Researchers of Folk Music in Chervona (Red) Rus’ (Galicia and Volodymyria) and Adjacent Lands. Proceedings of the Conference. (pp. 31-35). Lviv [in Ukrainian].
Matsievskyi I.(2000). Christian and Ethno-Traditional Phenomenon in the Instrumental Musical Culture of the Peoples of the Carpathians. In: Traditional Music of the Carpathians: Christian Customs and Rituals (Dedicated to the 2000th Anniversary of Jesus Christ’s Birth). Proceedings. (pp. 5-14). Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Mokanu O. (1998). A Wedding in Taboriv and Chubyntsi Villages of Skvyra District in Kyiv Region (Recon-struction and Typology). Graduate Thesis (Supervizor – prof. B. Lukaniuk, PhD). Lviv [in Ukrainian].
Pachovskyi M. (1903). Folk Funeral Ritual in Rus’: A Comparative Research. Lviv [in Ukrainian].
Svientsitskyi I. (1912). Funeral Laments. Etnohraphichny zbirnyk NTSH. (Vol. 31-32). Lviv [in Ukrainian].
Slyvynskyi Y. (1967). Hutsul Wedding Songs. Graduate Thesis (Supervizor – V. Hoshovsky). Lviv [in Ukrainian].
Tymofiiv M. (1999). Musical Instruments of Hutsulshchyna: Idiophones. In: Music of Galicia. Vol. 2. (pp. 209-234). Lviv [in Ukrainian]
Shukhevych V. (1901-1908). Hutsulshchyna. In 5 Vols. Lviv [in Ukrainian].
Kolberg O. (1962-1963). Carpathian Rus’. Wroclaw-Poznan [in Polish].
Kolomyjec O. (2011). Instrumental Music at a Traditional Hutsul Funeral. In: Musical Instruments in Folk Tradition. (pp. 98-111). Krakow [in Polish].
Mierczynski S. (1965). Music of Hutsulshchyna. Krakow [in Polish].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).