ВИДОВИЩЕ ЯК СКЛАДОВА СУЧАСНОЇ КУЛЬТУРИ: ДО ПОСТАНОВКИ ПРОБЛЕМИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160494Ключові слова:
масова культура, видовище, сучасна видовищна культура, масові театралізовані вистави, візуальність.Анотація
Мета роботи: систематизація існуючих праць щодо проблеми видовища, а також виявлення особливостей видовища в умовах сучасної культури. Методологія. Методологічною основою дослідження є загальнонаукові принципи систематизації та узагальнення, а також міжнауковий підхід, який дає змогу вивчити проблему з широ-ким залученням наукових доробків із різних галузей знання, зокрема філософії, культурології, мистецтвознавства та соціології культури. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні думки щодо того, що видовище дає змогу об'єднати маси людей на ґрунті єдиної культурної традиції, долучити до вічних цінностей розрізнених індивідів. Висновки. Переважна більшість видовищ служить комерційним або соціально-політичним цілям, не сприяючи зростанню духовності. Однак сучасні реалії потребують того, щоб видовище відігравало важливу роль у підне-сенні і ствердженні духовності , підтримуючи традиції і цінності, сприяючи поновленню та відродженню культури. Сучасна видовищна культура, з одного боку, спрямована на емоційне і розважальне задоволення його учасників і глядачів, а з іншого можна стверджувати, що розвиток видовищної культури визначається і появою режисера, і використанням елементів театралізації та сучасних інноваційних медіа-технологій, розвиток яких певною мірою зумовлений розвитком видовищної культури. Багатофункціональність сучасного видовища спонукає до творчого пошуку фахівців різних галузей, залучених у сферу створення масових дійств, іноді виконує не лише розважаль-ну, а й виховну функцію, пізнавальну і навіть, арт-терапевтичну.
Посилання
Sight. Modern Dictionary of the Ukrainian Language: 65,000 words (2006), Kharkiv : School Publishing House, 112. [in Ukrainian].
Guyot, J.M. (1900). Art from the sociological point of view, St. Petersburg: Typography People's benefit [in Russian].
Davydov, A. A. (2014). "Spectacle" and "entertainment": to clarify concepts. Philosophy. Culturology: Bulletin of Nizhny Novgorod University named after N. Lobachevsky. Series: Social Sciences, 1(33), 135-140 [in Russian].
Logvinova, O.O. Trends in the transformation of theatrical genres and forms of modern spectacle culture. Retrieved from: http://www.visnik.org/pdf/v2014-07-17-logvinova.pdf [in Ukrainian].
Stanislavskaya, K.I. (2013). The artist and spectator: a view on the relationship in the modes of postmodern spectacular culture. Scientific Bulletin of the Kyiv National University of Theater, Cinema and Television named after. I. K. Karpenko-Karyi, 13, 180-189 [in Ukrainian].
Khrenov, N. A. Interaction of spectacular and visual forms in modern culture. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimodeystvie-zrelischnyh-i-vizualnyh-form-v-sovremennoy-kulture [in Russian].
Chmil, G. P. (2013). Visualization of the real in the modern cultural space: Monograph, Kyiv: Institute of Cultural Studies, NAMU [in Ukrainian].
Shubina, I. B. (2005). Spectacle in culture. Extended abstract of candidate’s thesis. Rostov-on-Don [in Russian].
Видовище // Сучасний тлумачний словник української мови : 65 000 слів / За заг. ред. д-ра філол. на-ук, проф. В. В. Дубчинського. – Х. : ВД "ШКОЛА", 2006. С. 112.
Гюйо Ж. М. Искусство с социологической точки зрения / Жан Мари Гюйо, 1900, СПб. : Типография тов-ва "Народная польза" 462 с.
Давыдов А. А. "Зрелище" и "зрелищность": к прояснению понятий / А. А. Давыдов // Философия. Культурология : Вестник Нижегородского университета имен Н. Лобачевского. Серия : Социальные науки, 2014. № 1 (33). – С. 135-140.
Логвінова О. О. Тенденції трансформації театралізованих жанрів та форм сучасної видовищної куль-тури / О. О. Логвінова // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.visnik.org/pdf/v2014-07-17-logvinova.pdf.
Станіславська К. І. Митець і глядач: погляд на взаємини у модусах постмодерністської видовищної культури / К. І. Станіславська // Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого. 2013. Вип. 13. С. 180-189.
Хренов Н. А. Взаимодействие зрелищных и визуальных форм в современной культуре / Н. А. Хренов[Электронный ресурс] – Режим доступа : https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimodeystvie-zrelischnyh-i-vizualnyh-form-v-sovremennoy-kulture.
Чміль Г. П. Візуалізація реального в сучасному культурному просторі : Монографія / Чміль Г., Кораб-льова Н. – К. : Ін-т культурології НАМУ, 2013. – 256 с.
Шубина И. Б. Зрелище в культуре : автореф. дис. … канд. филос. наук : спец. 09.00.13 "Религиоведе-ние, философская антропология, философия культуры" / И. Б. Шубина. – Ростов-на-Дону, 2005. – 16 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.