Високо-позиційний спів як проблема вокально-хорового академічного виконавства
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160498Ключові слова:
високо-позиційний спів, виконавське дихання, головне резонування, звукоутворення, співацький діапазон, регістр, артикуляція, вокально-хорове виконавство.Анотація
Метою статті постає розкриття багатогранного значення високої співацької позиції в академічному вокально-хоровому мистецтві, а також у виявленні технологічно-проблемних аспектів високо-позиційного звуку та деяких шля-хів їх вирішення у співаків академічної манери виконавства. Методологія вивчення означеної проблематики базу-ється на використанні теоретичних та емпіричних методах дослідження. Автор використовує системно-комплексний метод, за допомогою якого здійснюється усвідомлення компонентів позиційно-високого співу як цілісного технологіч-ного явища професійного вокально-хорового мистецтва. Використовуються також методи аналізу і синтезу, які дають змогу виділити найбільш характерні риси високої позиції звуку та зосередитись на цілісності окресленої вокальної навички. Важливе значення має також використання методів спостереження та узагальнення. Наукова новизна дослідження формується у зверненні до процесу високо-позиційного співу як окремо виділеної проблеми академіч-ного вокально-хорового мистецтва. При цьому висока позиція звуку розглядається з точки зору технологічно-узагальнюючого, результативно-вирішального критерію роботи усього звукоутворюючого комплексу музиканта-співака. Підкреслюється найбільш важлива технологічна роль формування позиційно-високого звуку для різних ака-демічних голосів у високому та низькому регістрах. Висновки відтворюють якісно-магістральне значення високої позиції звуку в академічному вокально-хоровому виконавстві. Акцентується фундаментальна роль високопрофесій-ної роботи багатьох складових вокального звукоутворення (дихання, резонатори, атака) у досягненні позиційно вір-ного звучання. Відзначається, що саме якісно-високий тонус м’язової активності артикуляційно-звукового апарату, виконавського дихання утворює резонуючу основу в порожнині рота, глотки, задіє носові пазухи, лобовий та високо-черепний резонаторні частини, що й формує умови для так званого "близького" звуку.
Посилання
Дмитриев Л.Б. В классе профессора М.Э. Донец-Тессейр (о воспитании лёгких женских голосов) / Л.Б. Дмитриев. – М. : Музыка, 1974. – 64 с.
Коломоєць О.М. Хорознавство: навч. посібник О.М. Коломоєць. – К.: Либідь, 2001. – 168 с.
Никольская-Береговская К.Ф. Русская вокально-хоровая школа ІХ – ХХ веков / К.Ф. Никольская-Береговская. – М. : Языки русской культуры, 1998. – 192 с.
Сикур П.И. Церковное пение. Подготовка дирижеров и регентов к работе с хором / П.И. Сикур. – М. : Русский Хронографъ, 2012. – 496 с.
Сквирский С.И. Вокал и вокруг: педагогические наблюдения / С.И.Сквирский. – К. : Віпол, 2006. – 172 с.
Стасько Г.Є. Голос людини та вокальна робота з ним / Г.Є. Стасько, О.Д. Шуляр. – Івано-Франківськ : Видавництво Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника, 2010. – 336 с.
Стахевич О.Г. Основи вокальної педагогіки. Природно-наукові теорії сольного співу / О.Г. Стахевич. – Харків-Суми : ХДАК-СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2002. – 92 с.
Яковлева А.С. Формирование верхнего участка диапазона мужских голосов / А.С. Яковлева // Вопросы вокальной педагогики. – В. 7. – М. : Музыка, 1984. – С. 73–99.
Dmitriev, L.B. (1974). In the class of Professor M.E. Donetsk-Tesseyr (about the education of women's easy voices). Moskva: Muzyka [in Russian].
Kolomoyets', O.M. (2001). Choir cognition: learning cognition. Kyiv: Lybid' [in Ukrainian].
Nikol'skaja-Beregovskaja, K.F. (1998). Russian vocal choir school of the IX–XX centuries. Moskva: Jazyki russkoj kul'tury [in Russian].
Sikur, P.I. (2012). Church singing Preparation of conductors and reagents for work with chorus. Moskva: Russkij Hronograf [in Russian].
Skvirskij, S.I. (2006). Vocals and around: pedagogical observations. Kiev: Vіpol [in Russian].
Stas'ko, H.Y. & Shulyar, O.D. (2010). Human voice and vocal work with it. Ivano-Frankivs'k: Vydavnytstvo Prykarpats'koho natsional'noho universytetu im. V. Stefanyka [in Ukrainian].
Stahevych, O.G. (2002). Fundamentals of vocal pedagogy. Natural-scientific theories of solo singing. Kharkiv-Sumy`: XDAK-SumDPU im. A.S. Makarenka [in Ukrainian].
Jakovleva, A.S. (1984). Formation of the upper section of the range of male voices. Voprosy vokal'noj pedagogiki, 7, 73–99 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.