Мистецтво гри на тромбоні у світлі сучасних українських наукових досліджень
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160516Ключові слова:
дослідження, тромбон, аналіз, твір, академічне виконавство.Анотація
Метою статті є аналіз та систематизація сучасних українських наукових праць, присвячених досліджен-ню гри на тромбоні у сфері духового академічного музично-виконавського мистецтва, а також визначення науко-во-пріоритетних, але ще не досліджуваних напрямів у царині тромбонного виконавства. Методологія дослі-дження базується на застосуванні методів аналізу і синтезу, які дають змогу виділити найбільш характерні риси наукових праць різних авторів та створити узагальнюючі характеристики дослідницьких векторів низки сучасних вчених. У статті використовуються також порівняльний та системний наукові методи, за допомогою яких зістав-ляються отриманні дані й робиться їх систематизація . Новизна статті визначається узагальненням сучасного українського наукового матеріалу щодо недостатньо досліджуваного напряму духової академічної музично-виконавської практики – мистецтва гри на тромбоні. Новим постає й відкриття не вивчених раніше ракурсів тром-бонного виконавства у вітчизняній науково-дослідницькій думці. Висновки. Найбільше наукове зацікавлення у вчених викликає концертно-сольне тромбонне виконавство. Меншою дослідницькою увагою позначена ансамб-лева творчість тромбоністів. Технологічні процеси гри на тромбоні, а також функціональна специфіка ключових художньо-виразових можливостей тромбона порушуються у найменшому ступені наукової зацікавленості сучас-них дослідників. Серед науково-пріоритетних напрямів академічного виконавства на тромбоні підкреслюється вивчення технологічних процесів гри на інструменті з виявленням специфіки низки тромбонних шкіл (вітчизняних, закордонних), а також дослідження художніх засобів виразової палітри сучасного тромбона.
Посилання
Апатский В.Н. История духового музыкально-исполнительского искусства. Книга ІІ / В.Н. Апатский. – К. Задруга, 2012. – 408 с.
Горовой С.Г. Загальні закономірності управління звучанням тромбона : Автореф. дис. ... канд. мистец-твознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / С.Г. Горовой. – Харків : 1997. – 19 с.
Горовой С.Г. Технология и искусство игры на тромбоне (комплексный анализ исполнительского про-цесса) / С.Г. Горовой. – Донецк : Донецкая гос. консерватория им. С.С. Прокофьева, 1998. – 220 с.
Горовой С.Г. Традиції та сучасність у методиці підготовки виконавців на духових інструментах / С.Г. Горовой // Музичне мистецтво. – Вип. 4. – Донецьк : Юго-Восток, 2004. – С. 193–199.
Горовой С.Г. Губной аппарат тромбониста / С.Г. Горовой // Музичне мистецтво. – В. 5. – Донецьк : Юго-
Восток, 2005. – С. 231–241.
Крижанівський Ф. Український концерт для тромбона в аспекті становлення та розвитку жанру : Авто-реф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / Ф.П. Крижанівський. – Одеса : 2006. – 19 с.
Крижанівський Ф. Синтез вокального та інструментального виконавства в епоху раннього бароко / Ф. Крижанівський // Проблеми методики та виконавства на духових інструментах. – В. 83. – К. : НМАУ ім. П.І. Чай-
ковського, 2009. – С. 60–66.
Марценюк Г.П. Етапи становлення та проблеми розвитку українського тромбонового виконавства (кінець ХІХ – ХХ сторіччя): історичні та методичні аспекти : Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / Г.П. Марценюк. – Київ : 2011. – 18 с.
Марценюк Г.П. Українське тромбонове виконавство в контексті європейського духового музичного мис-
тецтва : монографія / Г.П. Марценюк. – К. : Інформ.-аналіт. агентство, 2013. – 402 с.
Садівський Я.П. Сольні та камерні твори у контексті становлення українського тромбонного репертуару : Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства / Я.П. Садівський. – Київ : 2014. – 16 с.
Федорков О.В. Український ансамбль тромбонів у контексті світового музичного мистецтва : Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / О.В. Федорков. – Харків : 2008. – 20 с.
Цзоу Вей Композиційні та драматургічні функції тембру тромбона в оркестровій творчості композиторів ХІХ століття: до проблеми тембрової семіології музики : Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Цзоу Вей. – Одеса, 2015. – 19 с.
Цюлюпа С.Д. Науковий доробок – кандидатські та докторські дисертації духовиків України ХХ – почат-ку ХХІ століть / С.Д. Цюлюпа // Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя. – В. 8. – Рівне : Волинські обереги, 2016. – С. 37–55.
Apatskiy, V.N. (2012). The history of wind musical performance art. Book II. Kiev: Zadruga [in Russian].
Gorovoy, S.G. (1997). General patterns of sound control trombone. Extended abstract of candidate’s thesis.
Xarkiv: XarNU [in Ukrainian].
Gorovoy, S.G. (1998). Technology and the art of playing the trombone (complex analysis of the performing process). Doneck: Doneckaya gos. konservatoriya im. S.S. Prokof'eva [in Russian].
Gorovoy, S.G. (2004). Traditions and modernity in the method of training artists on wind instruments. Muzy-chne mystecztvo, 4, 193–199 [in Ukrainian].
Gorovoy, S.G. (2005). Trombonists labial apparatus. Muzychne mystecztvo, 5, 231–241 [in Russian].
Kryzhanivskya, F. (2006). Ukrainian concert for trombone in aspect of formation and development of the genre. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: OdesMA [in Ukrainian].
Kryzhanivskya, F. (2009). Synthesis of vocal and instrumental performances in the era of the early Baroque. Problemy` metodyky ta vykonavstva na duhovyh instrumentah, 83, 60–66 [in Ukrainian].
Marcenyuk, G.P. (2011). Stages of formation and problems of development of Ukrainian trombone perform-ance (the end of the XIX – XX centuries): historical and methodical aspects. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiiv: Ky`yivMA [in Ukrainian].
Marcenyuk, G.P. (2013). Ukrainian trombone performance in the context of European wind musical art. Kyiv: "Inform.-analit. agentstvo” [in Ukrainian].
Sadivsky, Ya.P. (2014). Solo and chamber works in the context of the formation of the Ukrainian trombone repertoire. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Ky`yivMA [in Ukrainian].
Fedorkov, O.V. (2008). Ukrainian ensemble of trombones in the context of world musical art. Kharkiv: KharNU [in Ukrainian].
Czzou, Vej. (2015). Compositional and dramaturgical functions of the trombone timbre in the orchestral creativity by composers of the 19th century: to the problem of the timbre semiotics of music. Extended abstract of candi-date’s thesis. Odesa: OdesMA [in Ukrainian].
Cyulyupa, S.D. (2016). Scientific achievements – candidate and doctoral dissertations of Ukrainian wind performers of the XX-th and early XXI centuries. Istoriya stanovlennya ta perspektyvy rozvytku duhovoy muzyky v kon-teksti nacionalnoyi kultury Ukrayiny ta zarubizhzhya, 8, 37–55 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.