Мистецтво гри на тромбоні у світлі сучасних українських наукових досліджень
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160516Ключові слова:
дослідження, тромбон, аналіз, твір, академічне виконавство.Анотація
Метою статті є аналіз та систематизація сучасних українських наукових праць, присвячених досліджен-ню гри на тромбоні у сфері духового академічного музично-виконавського мистецтва, а також визначення науко-во-пріоритетних, але ще не досліджуваних напрямів у царині тромбонного виконавства. Методологія дослі-дження базується на застосуванні методів аналізу і синтезу, які дають змогу виділити найбільш характерні риси наукових праць різних авторів та створити узагальнюючі характеристики дослідницьких векторів низки сучасних вчених. У статті використовуються також порівняльний та системний наукові методи, за допомогою яких зістав-ляються отриманні дані й робиться їх систематизація . Новизна статті визначається узагальненням сучасного українського наукового матеріалу щодо недостатньо досліджуваного напряму духової академічної музично-виконавської практики – мистецтва гри на тромбоні. Новим постає й відкриття не вивчених раніше ракурсів тром-бонного виконавства у вітчизняній науково-дослідницькій думці. Висновки. Найбільше наукове зацікавлення у вчених викликає концертно-сольне тромбонне виконавство. Меншою дослідницькою увагою позначена ансамб-лева творчість тромбоністів. Технологічні процеси гри на тромбоні, а також функціональна специфіка ключових художньо-виразових можливостей тромбона порушуються у найменшому ступені наукової зацікавленості сучас-них дослідників. Серед науково-пріоритетних напрямів академічного виконавства на тромбоні підкреслюється вивчення технологічних процесів гри на інструменті з виявленням специфіки низки тромбонних шкіл (вітчизняних, закордонних), а також дослідження художніх засобів виразової палітри сучасного тромбона.
Посилання
Апатский В.Н. История духового музыкально-исполнительского искусства. Книга ІІ / В.Н. Апатский. – К. Задруга, 2012. – 408 с.
Горовой С.Г. Загальні закономірності управління звучанням тромбона : Автореф. дис. ... канд. мистец-твознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / С.Г. Горовой. – Харків : 1997. – 19 с.
Горовой С.Г. Технология и искусство игры на тромбоне (комплексный анализ исполнительского про-цесса) / С.Г. Горовой. – Донецк : Донецкая гос. консерватория им. С.С. Прокофьева, 1998. – 220 с.
Горовой С.Г. Традиції та сучасність у методиці підготовки виконавців на духових інструментах / С.Г. Горовой // Музичне мистецтво. – Вип. 4. – Донецьк : Юго-Восток, 2004. – С. 193–199.
Горовой С.Г. Губной аппарат тромбониста / С.Г. Горовой // Музичне мистецтво. – В. 5. – Донецьк : Юго-
Восток, 2005. – С. 231–241.
Крижанівський Ф. Український концерт для тромбона в аспекті становлення та розвитку жанру : Авто-реф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / Ф.П. Крижанівський. – Одеса : 2006. – 19 с.
Крижанівський Ф. Синтез вокального та інструментального виконавства в епоху раннього бароко / Ф. Крижанівський // Проблеми методики та виконавства на духових інструментах. – В. 83. – К. : НМАУ ім. П.І. Чай-
ковського, 2009. – С. 60–66.
Марценюк Г.П. Етапи становлення та проблеми розвитку українського тромбонового виконавства (кінець ХІХ – ХХ сторіччя): історичні та методичні аспекти : Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / Г.П. Марценюк. – Київ : 2011. – 18 с.
Марценюк Г.П. Українське тромбонове виконавство в контексті європейського духового музичного мис-
тецтва : монографія / Г.П. Марценюк. – К. : Інформ.-аналіт. агентство, 2013. – 402 с.
Садівський Я.П. Сольні та камерні твори у контексті становлення українського тромбонного репертуару : Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства / Я.П. Садівський. – Київ : 2014. – 16 с.
Федорков О.В. Український ансамбль тромбонів у контексті світового музичного мистецтва : Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / О.В. Федорков. – Харків : 2008. – 20 с.
Цзоу Вей Композиційні та драматургічні функції тембру тромбона в оркестровій творчості композиторів ХІХ століття: до проблеми тембрової семіології музики : Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Цзоу Вей. – Одеса, 2015. – 19 с.
Цюлюпа С.Д. Науковий доробок – кандидатські та докторські дисертації духовиків України ХХ – почат-ку ХХІ століть / С.Д. Цюлюпа // Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя. – В. 8. – Рівне : Волинські обереги, 2016. – С. 37–55.
Apatskiy, V.N. (2012). The history of wind musical performance art. Book II. Kiev: Zadruga [in Russian].
Gorovoy, S.G. (1997). General patterns of sound control trombone. Extended abstract of candidate’s thesis.
Xarkiv: XarNU [in Ukrainian].
Gorovoy, S.G. (1998). Technology and the art of playing the trombone (complex analysis of the performing process). Doneck: Doneckaya gos. konservatoriya im. S.S. Prokof'eva [in Russian].
Gorovoy, S.G. (2004). Traditions and modernity in the method of training artists on wind instruments. Muzy-chne mystecztvo, 4, 193–199 [in Ukrainian].
Gorovoy, S.G. (2005). Trombonists labial apparatus. Muzychne mystecztvo, 5, 231–241 [in Russian].
Kryzhanivskya, F. (2006). Ukrainian concert for trombone in aspect of formation and development of the genre. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: OdesMA [in Ukrainian].
Kryzhanivskya, F. (2009). Synthesis of vocal and instrumental performances in the era of the early Baroque. Problemy` metodyky ta vykonavstva na duhovyh instrumentah, 83, 60–66 [in Ukrainian].
Marcenyuk, G.P. (2011). Stages of formation and problems of development of Ukrainian trombone perform-ance (the end of the XIX – XX centuries): historical and methodical aspects. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiiv: Ky`yivMA [in Ukrainian].
Marcenyuk, G.P. (2013). Ukrainian trombone performance in the context of European wind musical art. Kyiv: "Inform.-analit. agentstvo” [in Ukrainian].
Sadivsky, Ya.P. (2014). Solo and chamber works in the context of the formation of the Ukrainian trombone repertoire. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Ky`yivMA [in Ukrainian].
Fedorkov, O.V. (2008). Ukrainian ensemble of trombones in the context of world musical art. Kharkiv: KharNU [in Ukrainian].
Czzou, Vej. (2015). Compositional and dramaturgical functions of the trombone timbre in the orchestral creativity by composers of the 19th century: to the problem of the timbre semiotics of music. Extended abstract of candi-date’s thesis. Odesa: OdesMA [in Ukrainian].
Cyulyupa, S.D. (2016). Scientific achievements – candidate and doctoral dissertations of Ukrainian wind performers of the XX-th and early XXI centuries. Istoriya stanovlennya ta perspektyvy rozvytku duhovoy muzyky v kon-teksti nacionalnoyi kultury Ukrayiny ta zarubizhzhya, 8, 37–55 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.