TROMBONE PLAYING ART IN THE LIGHT OF MODERN UKRAINIAN SCIENTIFIC INVESTIGATIONS
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160516Keywords:
researcher, investigation, trombone, analysis, masterpiece, academic performingAbstract
The purpose of this article consists in analyzing and systematizing of contemporary Ukrainian scientific works, dedicated to investigation of playing trombone at the sphere wind academic musically performing art. The purpose also includes the determination of scientific high-priority, but not researched directions in domain of trombone performing. The methodology of this disquisition is based on the use of methods of analysis and synthesis, which allows underlining the most characteristic attributes of scientific developments regarding trombone by diverse authors and producing general characterizations for investigative vectors of the series of modern explorers. The authors of represented article apply also comparative and systematic scientific methods, which allow correlating the received facts and implementing its systema-tization. The scientific novelty of this working consists in generalization of contemporary Ukrainian scientific material concerning little-investigated route of wind academic music performing practice, exactly trombone playing art. Revealing of not studied aspects of trombone performing in domestic wind scientific and research thought is also new. Conclu-sions. The concert-solo trombone playing arouses the most scientific interest among researchers. Trombonists’ ensem-ble creation is paid less investigative attention. Technological processes of trombone performing as well as functional peculiarity of key trombone artistic expressive possibilities arouse less scientific interesting among contemporary investi-gators. Studying technological processes of playing instrument with detecting particularity of sequence of trombone’s schools (domestic and foreign) as well as exploring definite artistic means of expressive palette of contemporary trom-bone compose the line of scientific high-priority directions regarding academic trombone performing.
References
Апатский В.Н. История духового музыкально-исполнительского искусства. Книга ІІ / В.Н. Апатский. – К. Задруга, 2012. – 408 с.
Горовой С.Г. Загальні закономірності управління звучанням тромбона : Автореф. дис. ... канд. мистец-твознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / С.Г. Горовой. – Харків : 1997. – 19 с.
Горовой С.Г. Технология и искусство игры на тромбоне (комплексный анализ исполнительского про-цесса) / С.Г. Горовой. – Донецк : Донецкая гос. консерватория им. С.С. Прокофьева, 1998. – 220 с.
Горовой С.Г. Традиції та сучасність у методиці підготовки виконавців на духових інструментах / С.Г. Горовой // Музичне мистецтво. – Вип. 4. – Донецьк : Юго-Восток, 2004. – С. 193–199.
Горовой С.Г. Губной аппарат тромбониста / С.Г. Горовой // Музичне мистецтво. – В. 5. – Донецьк : Юго-
Восток, 2005. – С. 231–241.
Крижанівський Ф. Український концерт для тромбона в аспекті становлення та розвитку жанру : Авто-реф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / Ф.П. Крижанівський. – Одеса : 2006. – 19 с.
Крижанівський Ф. Синтез вокального та інструментального виконавства в епоху раннього бароко / Ф. Крижанівський // Проблеми методики та виконавства на духових інструментах. – В. 83. – К. : НМАУ ім. П.І. Чай-
ковського, 2009. – С. 60–66.
Марценюк Г.П. Етапи становлення та проблеми розвитку українського тромбонового виконавства (кінець ХІХ – ХХ сторіччя): історичні та методичні аспекти : Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / Г.П. Марценюк. – Київ : 2011. – 18 с.
Марценюк Г.П. Українське тромбонове виконавство в контексті європейського духового музичного мис-
тецтва : монографія / Г.П. Марценюк. – К. : Інформ.-аналіт. агентство, 2013. – 402 с.
Садівський Я.П. Сольні та камерні твори у контексті становлення українського тромбонного репертуару : Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства / Я.П. Садівський. – Київ : 2014. – 16 с.
Федорков О.В. Український ансамбль тромбонів у контексті світового музичного мистецтва : Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 "Музичне мистецтво” / О.В. Федорков. – Харків : 2008. – 20 с.
Цзоу Вей Композиційні та драматургічні функції тембру тромбона в оркестровій творчості композиторів ХІХ століття: до проблеми тембрової семіології музики : Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Цзоу Вей. – Одеса, 2015. – 19 с.
Цюлюпа С.Д. Науковий доробок – кандидатські та докторські дисертації духовиків України ХХ – почат-ку ХХІ століть / С.Д. Цюлюпа // Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя. – В. 8. – Рівне : Волинські обереги, 2016. – С. 37–55.
Apatskiy, V.N. (2012). The history of wind musical performance art. Book II. Kiev: Zadruga [in Russian].
Gorovoy, S.G. (1997). General patterns of sound control trombone. Extended abstract of candidate’s thesis.
Xarkiv: XarNU [in Ukrainian].
Gorovoy, S.G. (1998). Technology and the art of playing the trombone (complex analysis of the performing process). Doneck: Doneckaya gos. konservatoriya im. S.S. Prokof'eva [in Russian].
Gorovoy, S.G. (2004). Traditions and modernity in the method of training artists on wind instruments. Muzy-chne mystecztvo, 4, 193–199 [in Ukrainian].
Gorovoy, S.G. (2005). Trombonists labial apparatus. Muzychne mystecztvo, 5, 231–241 [in Russian].
Kryzhanivskya, F. (2006). Ukrainian concert for trombone in aspect of formation and development of the genre. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: OdesMA [in Ukrainian].
Kryzhanivskya, F. (2009). Synthesis of vocal and instrumental performances in the era of the early Baroque. Problemy` metodyky ta vykonavstva na duhovyh instrumentah, 83, 60–66 [in Ukrainian].
Marcenyuk, G.P. (2011). Stages of formation and problems of development of Ukrainian trombone perform-ance (the end of the XIX – XX centuries): historical and methodical aspects. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiiv: Ky`yivMA [in Ukrainian].
Marcenyuk, G.P. (2013). Ukrainian trombone performance in the context of European wind musical art. Kyiv: "Inform.-analit. agentstvo” [in Ukrainian].
Sadivsky, Ya.P. (2014). Solo and chamber works in the context of the formation of the Ukrainian trombone repertoire. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Ky`yivMA [in Ukrainian].
Fedorkov, O.V. (2008). Ukrainian ensemble of trombones in the context of world musical art. Kharkiv: KharNU [in Ukrainian].
Czzou, Vej. (2015). Compositional and dramaturgical functions of the trombone timbre in the orchestral creativity by composers of the 19th century: to the problem of the timbre semiotics of music. Extended abstract of candi-date’s thesis. Odesa: OdesMA [in Ukrainian].
Cyulyupa, S.D. (2016). Scientific achievements – candidate and doctoral dissertations of Ukrainian wind performers of the XX-th and early XXI centuries. Istoriya stanovlennya ta perspektyvy rozvytku duhovoy muzyky v kon-teksti nacionalnoyi kultury Ukrayiny ta zarubizhzhya, 8, 37–55 [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).