АЛЬБРЕХТ ДЮРЕР У МИСТЕЦЬКІЙ ПАРАДИГМІ НІМЕЦЬКОГО ГУМАНІЗМУ

Автор(и)

  • Julia Sabadash Маріупольський державний університет, Україна
  • Josef Nikolchenko Маріупольський державний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.161588

Ключові слова:

Німеччина, Північний Ренесанс, Реформація, гуманізм, біографічний метод, Альбрехт Дюрер, мистецька практика, естетичний ідеал.

Анотація

Мета роботи на прикладі творчості видатного німецького художника і гуманіста Альбрехта Дюрера ав-тори пропонують сучасний погляд на становлення гуманістичного світосприйняття у Північному Ренесансі кінця XV – початку XVI ст. У статті здійснюється характеристика його мистецької спадщини в контексті осмислення со-ціального, духовного та естетичного ідеалу. Методологія дослідження полягає у застосуванні історико-культурного, біографічного, культурологічного та теоретико-узагальнюючого методів. Зазначені методи дають змогу розкрити динаміку культурно-історичних процесів розвитку Північного Ренесансу, систематизувати окремі явища культури Німеччини кінця XV – початку XVI ст., простежити життєвий та творчий шлях Альбрехта Дюрера на початку реформаційного руху в Німеччині, осмислити динаміку загальнокультурних процесів у Західній Європі означеного періоду та підбити підсумки дослідження. Наукова новизна зумовлена широким використанням біог-рафічного методу, спираючись на який авторами статті здійснюється аналіз мистецької творчості Альбрехта Дю-рера. Його життя, художня та епістолярна спадщина є своєрідним втіленням гуманістичного естетичного ідеалу, ствердженням концепції гідності людини. Дюрер став першим німецьким художником, визнаним за межами своєї батьківщини. Висновки. Будучи одним із найбільш відомих у свій час гуманістів , Дюрер у багатьох своїх працях визначив естетичні ідеали гуманізму, зокрема ідеальні пропорції тіла людини. Як теоретик Дюрер написав тракта-ти із практичної геометрії та з будівництва фортифікаційних споруд. У деяких пізніх роботах Альбрехта Дюрера позначився вплив поглядів Лютера щодо ролі церкви у суспільстві. На початку XVI ст. він зосереджено працював над використанням світлових і тональних ефектів у графіці. Альбрехт Дюрер є одним із перших художників і тео-ретиків мистецтва в Німеччині, який був не тільки непересічним майстром, а й фундатором системності у худож-ньомумистецтві.

Біографії авторів

Julia Sabadash, Маріупольський державний університет

доктор культурології, професор, професор кафедри культурології
та інформаційної діяльності

Josef Nikolchenko, Маріупольський державний університет

доцент кафедри культурології та інформаційної діяльності,
заслужений працівник культури України

Посилання

Бенеш О. Искусство Северного Возрождения: его связь с современными духовными и интеллектуаль-ными движениями: пер. с англ. / Отто Бенеш. – М.: Искусство, 1973. – 222с.

Вёльфлин Г. Основные понятия истории искусств / Генрих Вёльфлин [Електронний ресурс]. – Режим доступу:litmir.me.

Гаспари А. История итальянской литературы. Т. 1: Итальянская литература средних векав. – Москва: Изд. К. Т. Солдатенкова, 1895. – 487 с. [Електронний ресурс] / Адольф Гаспари.– Режим доступу:rsl.ru.

Дюрер А. Дневники. Письма. Трактаты: В 2 томах. Классические памятники теории изобразительного искусства / А. Дюрер. – Л.–М.: Искусство, 1957. – Т. 1 – 226 с. – Т. 2. – 253с.

Книга о живописи мастера Леонардо да Винчи живописца и скульптора флорентийского / Пер. А. А. Губера и В. К. Шилейко. / Под ред. А. Габричевского. – М.: Географгиз, 1934. – 384 с. [Електронний ресурс] / Лео-нардо да Винчи. – Режим доступу: ozon.ru.

Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения / А. Ф. Лосев. – М.: Мысль, 1982. – 623с.

Panofsky E. Dürers Kunsttheorie. Vornehmlich in ihrem Verhältnis zur Kunsttheorie der Italiener. Durer, Albrecht, – 1471-1528. – Berlin: G. Reimer, 1915. [Електронний ресурс] / E. Panofsky. – Режим доступу:worldcat.org.

Стоян С. Образотворче мистецтво італійського відродження у контексті культурних трансформацій: від символізму до реалізму. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 1. К.: Міленіум.С.11-14.

Benes, O. (1973). The Art of the Northern Renaissance: its connection with modern spiritual and intellectual movements. M.: Iskusstvo [in Russian].

Wolfflin G. Basic concepts of art history. URL: litmir.me [in Russian].

Gaspari, A. (1895). The history of Italian literature. Vol. 1: Italian Literature of the Middle Ages. Moscow: Izd. KT Soldatenkova. URL: rsl.ru [inRussian].

Durer, A. (1957). The Diaries. Letters. Tracts: In 2 volumes. Classical monuments of the theory of fine arts. L- M.: Iskusstvo [in Russian].

The book is about the painting of the master Leonardo da Vinci, the painter and sculptor of the Florentine (1934). M.: Gografgiz. URL.: ozon.ru [in Russian].

Losev, A.F. (1982). The aesthetics of the Renaissance. M.: Mysl [in Russian].

Panofsky, E. (1915). Dürers Kunsttheorie. Vornehmlich in ihrem Verhältnis zur Kunsttheorie der Italiener. Durer, Albrecht. Berlin: G. Reimer. URL: worldcat.org [in Russian].

Stoyan, S. (2015). Fine art of Italian revival in the context of cultural transformations: from symbolism to realism. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Millennium, 1, 11-14 [in Ukraine].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Культурологія