АЛЬБРЕХТ ДЮРЕР У МИСТЕЦЬКІЙ ПАРАДИГМІ НІМЕЦЬКОГО ГУМАНІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.161588Ключові слова:
Німеччина, Північний Ренесанс, Реформація, гуманізм, біографічний метод, Альбрехт Дюрер, мистецька практика, естетичний ідеал.Анотація
Мета роботи– на прикладі творчості видатного німецького художника і гуманіста Альбрехта Дюрера ав-тори пропонують сучасний погляд на становлення гуманістичного світосприйняття у Північному Ренесансі кінця XV – початку XVI ст. У статті здійснюється характеристика його мистецької спадщини в контексті осмислення со-ціального, духовного та естетичного ідеалу. Методологія дослідження полягає у застосуванні історико-культурного, біографічного, культурологічного та теоретико-узагальнюючого методів. Зазначені методи дають змогу розкрити динаміку культурно-історичних процесів розвитку Північного Ренесансу, систематизувати окремі явища культури Німеччини кінця XV – початку XVI ст., простежити життєвий та творчий шлях Альбрехта Дюрера на початку реформаційного руху в Німеччині, осмислити динаміку загальнокультурних процесів у Західній Європі означеного періоду та підбити підсумки дослідження. Наукова новизна зумовлена широким використанням біог-рафічного методу, спираючись на який авторами статті здійснюється аналіз мистецької творчості Альбрехта Дю-рера. Його життя, художня та епістолярна спадщина є своєрідним втіленням гуманістичного естетичного ідеалу, ствердженням концепції гідності людини. Дюрер став першим німецьким художником, визнаним за межами своєї батьківщини. Висновки. Будучи одним із найбільш відомих у свій час гуманістів , Дюрер у багатьох своїх працях визначив естетичні ідеали гуманізму, зокрема ідеальні пропорції тіла людини. Як теоретик Дюрер написав тракта-ти із практичної геометрії та з будівництва фортифікаційних споруд. У деяких пізніх роботах Альбрехта Дюрера позначився вплив поглядів Лютера щодо ролі церкви у суспільстві. На початку XVI ст. він зосереджено працював над використанням світлових і тональних ефектів у графіці. Альбрехт Дюрер є одним із перших художників і тео-ретиків мистецтва в Німеччині, який був не тільки непересічним майстром, а й фундатором системності у худож-ньомумистецтві.
Посилання
Бенеш О. Искусство Северного Возрождения: его связь с современными духовными и интеллектуаль-ными движениями: пер. с англ. / Отто Бенеш. – М.: Искусство, 1973. – 222с.
Вёльфлин Г. Основные понятия истории искусств / Генрих Вёльфлин [Електронний ресурс]. – Режим доступу:litmir.me.
Гаспари А. История итальянской литературы. Т. 1: Итальянская литература средних векав. – Москва: Изд. К. Т. Солдатенкова, 1895. – 487 с. [Електронний ресурс] / Адольф Гаспари.– Режим доступу:rsl.ru.
Дюрер А. Дневники. Письма. Трактаты: В 2 томах. Классические памятники теории изобразительного искусства / А. Дюрер. – Л.–М.: Искусство, 1957. – Т. 1 – 226 с. – Т. 2. – 253с.
Книга о живописи мастера Леонардо да Винчи живописца и скульптора флорентийского / Пер. А. А. Губера и В. К. Шилейко. / Под ред. А. Габричевского. – М.: Географгиз, 1934. – 384 с. [Електронний ресурс] / Лео-нардо да Винчи. – Режим доступу: ozon.ru.
Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения / А. Ф. Лосев. – М.: Мысль, 1982. – 623с.
Panofsky E. Dürers Kunsttheorie. Vornehmlich in ihrem Verhältnis zur Kunsttheorie der Italiener. Durer, Albrecht, – 1471-1528. – Berlin: G. Reimer, 1915. [Електронний ресурс] / E. Panofsky. – Режим доступу:worldcat.org.
Стоян С. Образотворче мистецтво італійського відродження у контексті культурних трансформацій: від символізму до реалізму. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 1. К.: Міленіум.С.11-14.
Benes, O. (1973). The Art of the Northern Renaissance: its connection with modern spiritual and intellectual movements. M.: Iskusstvo [in Russian].
Wolfflin G. Basic concepts of art history. URL: litmir.me [in Russian].
Gaspari, A. (1895). The history of Italian literature. Vol. 1: Italian Literature of the Middle Ages. Moscow: Izd. KT Soldatenkova. URL: rsl.ru [inRussian].
Durer, A. (1957). The Diaries. Letters. Tracts: In 2 volumes. Classical monuments of the theory of fine arts. L- M.: Iskusstvo [in Russian].
The book is about the painting of the master Leonardo da Vinci, the painter and sculptor of the Florentine (1934). M.: Gografgiz. URL.: ozon.ru [in Russian].
Losev, A.F. (1982). The aesthetics of the Renaissance. M.: Mysl [in Russian].
Panofsky, E. (1915). Dürers Kunsttheorie. Vornehmlich in ihrem Verhältnis zur Kunsttheorie der Italiener. Durer, Albrecht. Berlin: G. Reimer. URL: worldcat.org [in Russian].
Stoyan, S. (2015). Fine art of Italian revival in the context of cultural transformations: from symbolism to realism. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Millennium, 1, 11-14 [in Ukraine].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.