Музика для духових інструментів соло в епоху класицизму (на прикладі Сонати a-moll для флейти соло К.-Ф.-Е. Баха)

Автор(и)

  • Valerii Hromchenko Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162595

Ключові слова:

композитор, виконавець, духове соло, твір, концерт, соната, класицизм, інструмент

Анотація

Метою статті є виявлення найбільш характерних рис одноосібного духового виконавства в музиці епохи кла-сицизму, періоду від середини ХVІІІ – до початку ХІХ століть. Ціллю публікації є також проведення аналізу Сонати a-moll для флейти соло К.-Ф.-Е. Баха, на основі якого досягається розкриття специфіки духового соло означеного періо-ду. Методологія дослідження духової індивідуальної практики соло засновується на порівняльному методі, що має виявлення у співставленні сольних творів із супроводом оркестру та духової музики соло; на історичному підході, який робить можливим дотримання хронологічних рамок задля дослідження відповідних фактів та явищ, а також у викорис-танні виконавського аналізу (вивчення Сонати a-moll для флейти соло К.Ф.Е. Баха) та системно-комплексного методу (цілісне опрацювання характерологічних складових духового соло). Новизна статті зумовлюється зверненням до од-ноосібного виконавства на духових інструментах у часи музичного класицизму, а саме в період, коли великого розвитку досягає сольне виконавство із супроводом оркестру та ансамблева й оркестрова практики сфери духового академічно-го виконавства. Висновки розкривають пріоритетність імпровізаційного характеру одноосібного духового виконавства і музиці класицизму, із максимальним заглибленням в особистісно-індивідуальний світ артиста-соліста. Величезні на-дбання художньої практики соло на духових академічних інструментах, ствердженні передусім у часи музичного Баро-ко (Й.-С. Бах, Г.Ф. Телеман), у більшій мірі залишаються осторонь від масштабних еволюційних процесів європейської музично-виконавської культури періоду епохи музичногокласицизму.

Біографія автора

Valerii Hromchenko, Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри "оркестрові інструменти"

Посилання

Апатский В.Н. История духового музыкально-исполнительского искусства / В.Н. Апатский. – К. : "Задруга”, 2010. – 320 с.

Апатский В.Н. Актуальные проблемы духового музыкально-исполнительского искусства / В.Н. Апатский. – К. : "Задруга", 2013. – 588с.

Должиков Ю. Пьесы для флейты соло / Ю. Должиков. – М. : Музыка, 1980. – 40с.

Друскин М.С. Иоганн Себастьян Бах : [Монография] / М.С. Друскин. – М. : Музыка, 1982. – 383с.

Карпяк А.Я. Концепційні засади художнього мислення сучасного флейтиста : [Монографія] / А.Я. Кар-пяк. – Львів : Наукове товариство ім. Т.Г. Шевченка, 2013. – 378с.

Карпяк А.Я. Жанр флейтового концерту у творчості австрійських та італійських композиторів – сучас-ників В.А. Моцарта / А.Я. Карпяк // Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті націо-нальної культури України та зарубіжжя. – В. 8. – Рівне : Волинські обереги, 2016. – С.8–14.

Качмарчик В.П. Немецкое флейтовое искусство ХVІІІ – ХІХ вв. : [Монография] / В.П. Качмарчик. – Донецк : Юго-Восток, 2008. – 311с.

ЛевинС. Духовые инструменты в истории музыкальной культуры. Ч.І./ С.Левин.–Л.: Музыка,1973.–264с.

Маркова Е.Н. Понятийная триада в определении предмета культурологии, семиотики и искусствознания / Е.Н.Маркова//МистецькаосвітавкультурномупросторіУкраїниХХІстоліття.–К.:НАКККіМ,2015.–С.11–14.

Усов Ю. История зарубежного исполнительства на духовых инструментах / Ю. Усов. – М. : Музыка, 1989. – 207с.

Громченко В. Музика для інструмента соло: витоки становлення жанру (на прикладі виконавства на духовихінструментах)//Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум,2013. №3. С. 122-126.

Apatskij, V.N. (2010). History of wind musical performance art. Kiev: Zadruga [in Russian].

Apatskij, V.N. (2013). Actual problems of wind musical performance art. Kiev: Zadruga [in Russian].

Dolzhikov, Ju. (1980). Pieces for flute solo. Moskva: Muzyka [in Russian].

Druskin, M.S. (1982). Johann Sebastian Bach. Moskva: Muzyka [in Russian].

Karpyak, A.Ya. (2013). Conceptual foundations of artistic thinking of modern flutist. L`viv: Naukove tovary`stvo im. T.G. Shevchenka [in Ukrainian].

Karpyak, A.Ya. (2016). The genre of the flute concert in the works of Austrian and Italian composers-contemporaries V.А. Mozart. Istoriya stanovlennya ta perspekty`vy` rozvy`tku duxovoyi muzy`ky` v konteksti nacional`noyi kul`tury` Ukrayiny` ta zarubizhzhya, 8–14 [in Ukrainian].

Kachmarchik, V.P. (2008). German flute art of the XVIII – XIX centuries. Doneck: Jugo-Vostok [in Russian].

Levin,S.(1973). Wind instruments in the historyofmusicalculture.Leningrad:Muzyka[in Russian].

Markova, E.N. (2015). The conceptual triad in defining the subject of cultural studies, semiotics and art history. My`stecz`ka osvita v kul`turnomu prostori Ukrayiny` XXI stolittya, 11–14 [in Russian].

Usov, Ju. (1989). The history of foreign performance on wind instruments. Moskva: Muzyka [in Russian].

Gromchenko, V. (2013). Music for the instrument solo: the origins of the formation of the genre (on an example of performance on wind instruments). Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 3, 122-126 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство