МІСЦЕ ТА РОЛЬ ЖІНОЧОГО ТАНЦЮ У СЦЕНІЧНОМУ ГОПАКУ

Автор(и)

  • Iryna Gutnyk Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162626

Ключові слова:

фольклорний танець, гопак, козаки, народно-сценічний танець, змагальний характер, жіноча партія, хореографічний образ

Анотація

Метою статті є аналіз походження, композиційної побудови, специфіки виконання сценічного гопака та визначення характерних особливостей жіночого танцю в ньому. Методологія дослідження полягає в застосуванні загальнонаукових методів теоретичного та емпіричного рівнів: аналізу та узагальнення науково-теоретичних ос-нов дослідження, компаративного й логічного методів. Ці методи дають змогу проаналізувати основні вимоги до постановок гопака, які сформувалися у процесі становлення та розвитку української народно-сценічної хореогра-фії, а також з’ясувати специфіку жіночих партій у цьому танці. Наукова новизна дослідження полягає в аналізі жіночого танцю у сценічному гопаку на прикладі постановок відомих українських балетмейстерів – Павла Вірсько-го, Вахтанга Вронського, Олексія Гомона. Висновки. На відміну від початкового варіанту народного танцю, який був суто чоловічим, сценічний гопак у постановці балетмейстерів передбачає участь як чоловіків, так і жінок. Вод-ночас цей танець зберігає змагальний характер, причому демонструють свої вміння чоловіки, а жінки емоційно заохочують і підтримують їх. З огляду на це жіночі партії в гопаку мають свою специфіку, якої дотримуються й сучасні постановники, прагнучи зберегти національну своєрідність народного танцю.

Біографія автора

Iryna Gutnyk, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри народної та класичної хореографії

Посилання

Василенко К.Ю. Лексика українського народно-сценічного танцю / К.Ю. Василенко. – К. : Мистецтво, 1996. – 496с.

Гуменюк А. Українські народні танці / А. Гуменюк. – К. : Видавництво академії наук Української РСР, 1962. – 360 с.

Зубатов С.Л. Методика викладання українського народного танцю : підручник / С.Л. Зубатов. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. –376

Кіптілова Н. Гопак як один з феноменів українського танцю / Надія Кіптілова // Вісник Львівського уні-верситету. Серія мист-во. –2014. – №14. – С.75-80

Мерлянова О. Жіночі танці в українській народній хореографії : дис. … канд. мистецтвознав.: 26.00.01 / О.А. Мерлянова; Київ. нац. ун-т культури і мистец. – К., 2009. – 185 арк. – Бібліогр.: арк.. 167-185.

Шкоріненко В. Народний танець у традиційній і сучасній культурі України: Автореф. дис… канд. мис-тецтвознав. : 17.00.01 / В. Шкоріненко Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв. – К., 2003. – 18с.

Щербаков В. Культурологічний аспект визначення поняття "танець". Вісник Національної академії ке-рівних кадрів культури і мистецтв. 2013. № 4. К.: Міленіум.С.219-225

Vasilenko, К.Y. (1996). Ukrainian Folk-stage Dance Lexis. Кyiv: Mystectvo [in Ukrainian].

Gumenyuk, А. (1962). Ukrainian Folk Dances. Кyiv: Vydavnyctvo akademii nauk Ukrainskoi RSR [in Ukrainian].

Zubatov, S.L. (2017). Ukrainian Folk Dance Methodics. Кyiv: Lira-К [in Ukrainian].

Kiptilova, N. (2014) Gopak as One of the Ukrainian Dance Phenomena. Visnyk Lvivskogo Universetetu, 14, 75-80 [in Ukrainian].

Merlyanova, О. (2009). Woman Dances in Ukrainian Folk Choreography. Extendet abstract of candidate’s thesis. Кyiv: КyivNUCA [in Ukrainian].

Shkorinenko, V. (2003). Folk Dance In Traditional and Modern Culture of Ukraine Autoessay. Extendet abstract of candidate’s thesis. Кyiv: SAGMSCA [in Ukrainian].

Shcherbakov, V. (2013). Culturological aspect of the definition of the concept of "dance". Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium 4, 219-225 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство