МІСЦЕ ТА РОЛЬ ЖІНОЧОГО ТАНЦЮ У СЦЕНІЧНОМУ ГОПАКУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162626Ключові слова:
фольклорний танець, гопак, козаки, народно-сценічний танець, змагальний характер, жіноча партія, хореографічний образАнотація
Метою статті є аналіз походження, композиційної побудови, специфіки виконання сценічного гопака та визначення характерних особливостей жіночого танцю в ньому. Методологія дослідження полягає в застосуванні загальнонаукових методів теоретичного та емпіричного рівнів: аналізу та узагальнення науково-теоретичних ос-нов дослідження, компаративного й логічного методів. Ці методи дають змогу проаналізувати основні вимоги до постановок гопака, які сформувалися у процесі становлення та розвитку української народно-сценічної хореогра-фії, а також з’ясувати специфіку жіночих партій у цьому танці. Наукова новизна дослідження полягає в аналізі жіночого танцю у сценічному гопаку на прикладі постановок відомих українських балетмейстерів – Павла Вірсько-го, Вахтанга Вронського, Олексія Гомона. Висновки. На відміну від початкового варіанту народного танцю, який був суто чоловічим, сценічний гопак у постановці балетмейстерів передбачає участь як чоловіків, так і жінок. Вод-ночас цей танець зберігає змагальний характер, причому демонструють свої вміння чоловіки, а жінки емоційно заохочують і підтримують їх. З огляду на це жіночі партії в гопаку мають свою специфіку, якої дотримуються й сучасні постановники, прагнучи зберегти національну своєрідність народного танцю.
Посилання
Василенко К.Ю. Лексика українського народно-сценічного танцю / К.Ю. Василенко. – К. : Мистецтво, 1996. – 496с.
Гуменюк А. Українські народні танці / А. Гуменюк. – К. : Видавництво академії наук Української РСР, 1962. – 360 с.
Зубатов С.Л. Методика викладання українського народного танцю : підручник / С.Л. Зубатов. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. –376
Кіптілова Н. Гопак як один з феноменів українського танцю / Надія Кіптілова // Вісник Львівського уні-верситету. Серія мист-во. –2014. – №14. – С.75-80
Мерлянова О. Жіночі танці в українській народній хореографії : дис. … канд. мистецтвознав.: 26.00.01 / О.А. Мерлянова; Київ. нац. ун-т культури і мистец. – К., 2009. – 185 арк. – Бібліогр.: арк.. 167-185.
Шкоріненко В. Народний танець у традиційній і сучасній культурі України: Автореф. дис… канд. мис-тецтвознав. : 17.00.01 / В. Шкоріненко Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв. – К., 2003. – 18с.
Щербаков В. Культурологічний аспект визначення поняття "танець". Вісник Національної академії ке-рівних кадрів культури і мистецтв. 2013. № 4. К.: Міленіум.С.219-225
Vasilenko, К.Y. (1996). Ukrainian Folk-stage Dance Lexis. Кyiv: Mystectvo [in Ukrainian].
Gumenyuk, А. (1962). Ukrainian Folk Dances. Кyiv: Vydavnyctvo akademii nauk Ukrainskoi RSR [in Ukrainian].
Zubatov, S.L. (2017). Ukrainian Folk Dance Methodics. Кyiv: Lira-К [in Ukrainian].
Kiptilova, N. (2014) Gopak as One of the Ukrainian Dance Phenomena. Visnyk Lvivskogo Universetetu, 14, 75-80 [in Ukrainian].
Merlyanova, О. (2009). Woman Dances in Ukrainian Folk Choreography. Extendet abstract of candidate’s thesis. Кyiv: КyivNUCA [in Ukrainian].
Shkorinenko, V. (2003). Folk Dance In Traditional and Modern Culture of Ukraine Autoessay. Extendet abstract of candidate’s thesis. Кyiv: SAGMSCA [in Ukrainian].
Shcherbakov, V. (2013). Culturological aspect of the definition of the concept of "dance". Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium 4, 219-225 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.