Place and role of women dance in stage gopak

Authors

  • Iryna Gutnyk Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162626

Keywords:

folk dance, gopak, Cossacks, folk-stage dance, comparative characteristic, woman and, choreographic image.

Abstract

The purpose of the article is analyzing of origin, composition structure, the specific performing of stage gopak and determination of woman-specific dance characteristics in it. A methodology of the research is based on general scientific methods of theoretical and empirical levels analyzing and generalization of the scientific-theoretical research foundation, comparative and logical ways. These methods give the opportunity of examining of gopak performing main demands, formed in the progress of appearing and development of Ukrainian folk-stage choreography and also to define a specific role of women presentation in the dance. Scientific Novelty. New scientific point of the research is represented in stage gopak woman dance analyzing the examples of performances of such outstanding Ukrainian ballet masters as Paul Virsky, Vahtang Vronsky, Alex Gomon. Conclusions. In contrast to folk dance original variant which was performed only by men, stage gopak by these ballet masters is represented both by men and women. The dance keeps a comparative characteristic when men demonstrate their abilities while women support them emotionally. That`s why women trend in gopak has its specification, and modern choreographers pay attention to it, trying to keep the national character of a folkdance.

Author Biography

Iryna Gutnyk, Kyiv National University of Culture and Arts

Pedagogical Sciences Candidate, Senior Lecturer, Head of Folk and Classic Choreography Department, Chair

References

Василенко К.Ю. Лексика українського народно-сценічного танцю / К.Ю. Василенко. – К. : Мистецтво, 1996. – 496с.

Гуменюк А. Українські народні танці / А. Гуменюк. – К. : Видавництво академії наук Української РСР, 1962. – 360 с.

Зубатов С.Л. Методика викладання українського народного танцю : підручник / С.Л. Зубатов. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. –376

Кіптілова Н. Гопак як один з феноменів українського танцю / Надія Кіптілова // Вісник Львівського уні-верситету. Серія мист-во. –2014. – №14. – С.75-80

Мерлянова О. Жіночі танці в українській народній хореографії : дис. … канд. мистецтвознав.: 26.00.01 / О.А. Мерлянова; Київ. нац. ун-т культури і мистец. – К., 2009. – 185 арк. – Бібліогр.: арк.. 167-185.

Шкоріненко В. Народний танець у традиційній і сучасній культурі України: Автореф. дис… канд. мис-тецтвознав. : 17.00.01 / В. Шкоріненко Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв. – К., 2003. – 18с.

Щербаков В. Культурологічний аспект визначення поняття "танець". Вісник Національної академії ке-рівних кадрів культури і мистецтв. 2013. № 4. К.: Міленіум.С.219-225

Vasilenko, К.Y. (1996). Ukrainian Folk-stage Dance Lexis. Кyiv: Mystectvo [in Ukrainian].

Gumenyuk, А. (1962). Ukrainian Folk Dances. Кyiv: Vydavnyctvo akademii nauk Ukrainskoi RSR [in Ukrainian].

Zubatov, S.L. (2017). Ukrainian Folk Dance Methodics. Кyiv: Lira-К [in Ukrainian].

Kiptilova, N. (2014) Gopak as One of the Ukrainian Dance Phenomena. Visnyk Lvivskogo Universetetu, 14, 75-80 [in Ukrainian].

Merlyanova, О. (2009). Woman Dances in Ukrainian Folk Choreography. Extendet abstract of candidate’s thesis. Кyiv: КyivNUCA [in Ukrainian].

Shkorinenko, V. (2003). Folk Dance In Traditional and Modern Culture of Ukraine Autoessay. Extendet abstract of candidate’s thesis. Кyiv: SAGMSCA [in Ukrainian].

Shcherbakov, V. (2013). Culturological aspect of the definition of the concept of "dance". Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium 4, 219-225 [in Ukrainian].

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство