STEM-ПІДХІД: ІНТЕРПРЕТАЦІЯ У ДИЗАЙН-ОСВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162752Ключові слова:
STEM-підхід, дизайн, освіта, художньо-технічне проектування.Анотація
Мета – окреслити предметне поле STEM-підходу у дизайн-освіті. Методологія дослідження. Застосова-но компаративістський метод до порівняння "мистецької" парадигми дизайн освіти та її розуміння як художньо-технічного проектування з врахуванням науково обґрунтованої інженерної практики. Наукова новизна. Дослі-дження розвиває наукові підходи до концептуального розуміння дизайн-освіти, а відтак до моделювання освітньої програми підготовки дизайнерів, що відрізняється від тих, що застосовуються на сучасному етапі. Обґрунтовано інтерпретації у дизайн-освіті основних концептів STEM-підходу і доведено методологічну доцільність застосуван-ня його у дизайн-освіті України. Висновки. Пропозиція STEM-підходу як інноваційного на всіх рівнях освітньої практики є актуальною для подолання певних наукових та освітніх суперечностей , пов’язаних із домінуванням "мистецької" парадигми у підготовці дизайнерів. Основні концепти, запропоновані у STEM-підході, такі як інжене-рія, наука, технологія, математика, є на концептуальному рівні обґрунтованими у системних наукових досліджен-нях вітчизняних вчених і можуть слугувати теоретико-методологічним підґрунтям подальшого розвитку STEM-підходу у практиці дизайн-освіти.
Посилання
STEAM is EASY and FUN to be a part of! [Електронний ресурс]. –Режим доступу: https://steamedu.com.
Барна О. В., Балик Н.Р. Впровадження STEM-освіти у навчальних закладах: етапи та моделі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4559/1/Barna.pdf.
Весела Н. О. STEM-освіта як перспективна форма інноваційної освіти в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4567/1/01_%20Vesela.
Вітчинкіна К. О. Обґрунтування дизайну одягу як творчої проектно-художньої діяльності / К. О. Вітчинкіна, В. І. Тимошевський //Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв . Мистецтвознавство. Архитектура. – 2011. – № 4. – С.11-13.
Камінська А. В. Проблеми і перспективи розвитку дизайн-освіти в Україні / А. В. Камінська // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. – 2013. – № 10(1). – С.25-30.
Кузьменко О. Сутність та напрямки розвитку stem–освіти [Електронний ресурс] / О. Кузьменко // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2016. – Вип. 9 (3). – С.188-190
Макар З. Ю. Формування професійних вмінь молодших спеціалістів-дизайнерів у процесі фахової підготовки: автореф. дис канд. пед. наук: 13.00.04 / Макар Зіновій Юліянович ; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. Михайла Коцюбинського. – Вінниця, 2015. – 20 с.
Напрям підготовки 6.020207 "Дизайн" [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://edu.lp.edu.ua/napryamy/6020207-dyzayn.
Овчинникова Р. Ю. Дизайн-проектирование: теоретические основания и специфика//Омский научный вестник.-2012.-№1(105).-С.267-270.
Освіта навпаки, або Першопрохідці-STEM [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pedpresa.ua/.
Прусак В.Ф.Організаційно-педагогічні засади підготовки майбутніх дизайнерів у вищих навчальних закладах України: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / В.Ф.Прусак; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М.Коцюбинського. – Вінниця, 2006. – 20 с.
Сьомкін В. Дизайн як культуроутворююча категорія/ В.Сьомкін // Сучасне мистецтво. – 2015. – Вип.– С.225-229.
Терещенко С. А. Роль і місце навчання промисловому дизайну в системі освіти / С. А. Терещенко // Наукові записки. Серія: Педагогічні та історичні науки / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. – Вип. 118. – C.220-225.
Фурса О.О.Тенденції розвитку дизайн-освіти в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття): авто-реф…дис.докт.пед.наук:13.00.01/О.О.Фурса;Житомирськийдерж.Ун-тіменіІванаФранка.-Житомир,2014.–44с.
Шишка Р. Б. Поняття та характеристика договору про проведення ландшафтно-дизайнерських робіт/ Р. Б. Шишка // Міжнародний юридичний вісник: збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. – 2014. – Вип. 1. – С.184-188.
Шульгіна В. Рябінко С. Творча діяльність особистості у системі мистецької освіти україни: європей-ський контекст. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017.№ 1. К.: Міленіум. С.80-85
STEAM is EASY and FUN to be a part of! Retrieved fromhttps://steamedu.com
Barna, O. V., & Balyk, N.R. Implementation of STEM-education in educational institutions: stages and models. Retrieved fromhttp://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4559/1/Barna.pdf
Vesela, N. O. STEM-education as a promising form of innovation education in Ukraine. Retrieved from http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4567/1/01_%20Vesela.pdf
Vitchynkina, K. O.,& Tymoshevsjkyj, V. I.(2011). Justification of the design of clothing as a creative design and artistic activity. Visnyk Kharkivsjkoji derzhavnoji akademiji dyzajnu i mystectv. Mystectvoznavstvo. Arkhytektura, 4, 11-13 [in Ukrainian].
Kaminsjka, A. V.(2013). Problems and perspectives of development of design education in Ukraine. Visnyk Lughansjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedaghoghichni nauky, 10(1), 25-30[in Ukrainian].
Kuzjmenko, O.(2016). Essence and directions of development of stem – education. Naukovi zapysky [Kirovoghradsjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Problemy metodyky fizyko-matematychnoji i tekhnologhichnoji osvity, 9 (3), 188-190 [in Ukrainian].
Makar Z. Ju.(2015). Formation of professional skills of junior specialist-designers in the process of professional training. Extended abstract of candidate’s thesis.Vinnycja: Vinnyc. derzh. ped. un-t im. M. Kocjubynsjkogho [in Ukrainian].
Direction of preparation 6.020207 "Design" Retrieved fromhttp://edu.lp.edu.ua/napryamy/6020207-dyzayn
Ovchinnikova, R. Yu. (2012). Design-design: theoretical grounds and specificity. Omskiy nauchnyy vestnik,1(105),267-270 [in Russian].
Education on the contrary, or Pioneering-STEM Retrieved fromhttp://pedpresa.ua/.
Prusak, V.F. (2006). Organizational-pedagogical bases of training of future designers in higher educational institutionsofUkraine.Extendedabstractofcandidate’sthesis.Vinnycja:Vinnyc.derzh.ped.un-tim.M.Kocjubynsjkogho [in Ukrainian].
Sjomkin, V.(2015). Design as a culture-generating category / В. Сьомкін // Suchasne mystectvo,11, 225-229 [in Ukrainian].
Tereshhenko, S. A.(2014). The role and place of studying industrial design in the education system. Naukovi zapysky. Serija: Pedaghoghichni ta istorychni nauky. M-vo osvity i nauky Ukrajiny, Nac. ped. un-t im. M.P. Draghomanova, 118, 220-225 [in Ukrainian].
Fursa, O.O. (2014). Trends in the development of design education in Ukraine (second half of the XX – beginning of the XXI century). Doctor’s thesis. Zhytomyr: Zhytomyrsjkyj derzh. Un-t imeni Ivana Franka [inUkrainian].
Shyshka, R. B.(2014). Concept and characteristic of the contract on carrying out of landscape design works. Mizhnarodnyj jurydychnyj visnyk: zbirnyk naukovykh pracj Nacionaljnogho universytetu derzhavnoji podatkovoji sluzhby Ukrajiny, 1,184-188 [in Ukrainian].
Shulgina,V. Ryabinko, S. (2017). Creative Personality Activity in the System of Artistic Education of
Ukraine: European Context. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 1, 80-85 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.