STEM-approach: interpretation in design education

Authors

  • Michael Tsyvin Institute of Advertising, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162752

Keywords:

STEM-approach, design education

Abstract

The purpose of the article is to define the subject field of the STEM-approach in design education. Methodology. A comparative method is used to compare the "artistic" paradigm of design education and its understanding as an artistic and technical design taking into account scientifically sound engineering practice. Scientific novelty. The conducted research develops scientific approaches to the conceptual understanding of design education, and consequently – to the modeling of the educational design training program, which differs from those used at the present stage. The interpretations in the design education of the main concepts of the STEM-approach are substantiated, and the methodological suitability of its application in the design education of Ukraine is proved. Conclusions. The proposal of the STEM-approach as innovative at all levels of educational practice is relevant for overcoming certain scientific and educational contradictions associated with the dominance of the "artistic" paradigm in the training of designers. The basic concepts proposed in the STEM-approach, such as engineering, science, technology, mathematics, are at the conceptual level grounded in system scientific research of domestic scientists and can serve as a theoretical and methodological basis for further development of the STEM-approach in design-educationpractice.

Author Biography

Michael Tsyvin, Institute of Advertising

Ph.D., Associate Professor, Design Department

References

STEAM is EASY and FUN to be a part of! [Електронний ресурс]. –Режим доступу: https://steamedu.com.

Барна О. В., Балик Н.Р. Впровадження STEM-освіти у навчальних закладах: етапи та моделі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4559/1/Barna.pdf.

Весела Н. О. STEM-освіта як перспективна форма інноваційної освіти в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4567/1/01_%20Vesela.

Вітчинкіна К. О. Обґрунтування дизайну одягу як творчої проектно-художньої діяльності / К. О. Вітчинкіна, В. І. Тимошевський //Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв . Мистецтвознавство. Архитектура. – 2011. – № 4. – С.11-13.

Камінська А. В. Проблеми і перспективи розвитку дизайн-освіти в Україні / А. В. Камінська // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. – 2013. – № 10(1). – С.25-30.

Кузьменко О. Сутність та напрямки розвитку stem–освіти [Електронний ресурс] / О. Кузьменко // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2016. – Вип. 9 (3). – С.188-190

Макар З. Ю. Формування професійних вмінь молодших спеціалістів-дизайнерів у процесі фахової підготовки: автореф. дис канд. пед. наук: 13.00.04 / Макар Зіновій Юліянович ; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. Михайла Коцюбинського. – Вінниця, 2015. – 20 с.

Напрям підготовки 6.020207 "Дизайн" [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://edu.lp.edu.ua/napryamy/6020207-dyzayn.

Овчинникова Р. Ю. Дизайн-проектирование: теоретические основания и специфика//Омский научный вестник.-2012.-№1(105).-С.267-270.

Освіта навпаки, або Першопрохідці-STEM [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pedpresa.ua/.

Прусак В.Ф.Організаційно-педагогічні засади підготовки майбутніх дизайнерів у вищих навчальних закладах України: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / В.Ф.Прусак; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М.Коцюбинського. – Вінниця, 2006. – 20 с.

Сьомкін В. Дизайн як культуроутворююча категорія/ В.Сьомкін // Сучасне мистецтво. – 2015. – Вип.– С.225-229.

Терещенко С. А. Роль і місце навчання промисловому дизайну в системі освіти / С. А. Терещенко // Наукові записки. Серія: Педагогічні та історичні науки / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. – Вип. 118. – C.220-225.

Фурса О.О.Тенденції розвитку дизайн-освіти в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття): авто-реф…дис.докт.пед.наук:13.00.01/О.О.Фурса;Житомирськийдерж.Ун-тіменіІванаФранка.-Житомир,2014.–44с.

Шишка Р. Б. Поняття та характеристика договору про проведення ландшафтно-дизайнерських робіт/ Р. Б. Шишка // Міжнародний юридичний вісник: збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. – 2014. – Вип. 1. – С.184-188.

Шульгіна В. Рябінко С. Творча діяльність особистості у системі мистецької освіти україни: європей-ський контекст. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017.№ 1. К.: Міленіум. С.80-85

STEAM is EASY and FUN to be a part of! Retrieved fromhttps://steamedu.com

Barna, O. V., & Balyk, N.R. Implementation of STEM-education in educational institutions: stages and models. Retrieved fromhttp://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4559/1/Barna.pdf

Vesela, N. O. STEM-education as a promising form of innovation education in Ukraine. Retrieved from http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4567/1/01_%20Vesela.pdf

Vitchynkina, K. O.,& Tymoshevsjkyj, V. I.(2011). Justification of the design of clothing as a creative design and artistic activity. Visnyk Kharkivsjkoji derzhavnoji akademiji dyzajnu i mystectv. Mystectvoznavstvo. Arkhytektura, 4, 11-13 [in Ukrainian].

Kaminsjka, A. V.(2013). Problems and perspectives of development of design education in Ukraine. Visnyk Lughansjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedaghoghichni nauky, 10(1), 25-30[in Ukrainian].

Kuzjmenko, O.(2016). Essence and directions of development of stem – education. Naukovi zapysky [Kirovoghradsjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Problemy metodyky fizyko-matematychnoji i tekhnologhichnoji osvity, 9 (3), 188-190 [in Ukrainian].

Makar Z. Ju.(2015). Formation of professional skills of junior specialist-designers in the process of professional training. Extended abstract of candidate’s thesis.Vinnycja: Vinnyc. derzh. ped. un-t im. M. Kocjubynsjkogho [in Ukrainian].

Direction of preparation 6.020207 "Design" Retrieved fromhttp://edu.lp.edu.ua/napryamy/6020207-dyzayn

Ovchinnikova, R. Yu. (2012). Design-design: theoretical grounds and specificity. Omskiy nauchnyy vestnik,1(105),267-270 [in Russian].

Education on the contrary, or Pioneering-STEM Retrieved fromhttp://pedpresa.ua/.

Prusak, V.F. (2006). Organizational-pedagogical bases of training of future designers in higher educational institutionsofUkraine.Extendedabstractofcandidate’sthesis.Vinnycja:Vinnyc.derzh.ped.un-tim.M.Kocjubynsjkogho [in Ukrainian].

Sjomkin, V.(2015). Design as a culture-generating category / В. Сьомкін // Suchasne mystectvo,11, 225-229 [in Ukrainian].

Tereshhenko, S. A.(2014). The role and place of studying industrial design in the education system. Naukovi zapysky. Serija: Pedaghoghichni ta istorychni nauky. M-vo osvity i nauky Ukrajiny, Nac. ped. un-t im. M.P. Draghomanova, 118, 220-225 [in Ukrainian].

Fursa, O.O. (2014). Trends in the development of design education in Ukraine (second half of the XX – beginning of the XXI century). Doctor’s thesis. Zhytomyr: Zhytomyrsjkyj derzh. Un-t imeni Ivana Franka [inUkrainian].

Shyshka, R. B.(2014). Concept and characteristic of the contract on carrying out of landscape design works. Mizhnarodnyj jurydychnyj visnyk: zbirnyk naukovykh pracj Nacionaljnogho universytetu derzhavnoji podatkovoji sluzhby Ukrajiny, 1,184-188 [in Ukrainian].

Shulgina,V. Ryabinko, S. (2017). Creative Personality Activity in the System of Artistic Education of

Ukraine: European Context. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 1, 80-85 [in Ukrainian].

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство