Знаково-символічна природа народного костюма (на прикладі поясу)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162796Ключові слова:
пояс, народне вбрання, чоловічий костюм, жіночий костюм, обрядовістьАнотація
Метою статті є дослідження та узагальнення інформації щодо трансформаційних процесів у обрядах життєвого циклу українців через таку складову одягу, як пояс; з’ясування його значення для культуротворчості. Методологія дослідження включає принципи системності та історизму, комплексний підхід до вивчення соціаль-но-історичних, етнографічних та культурно-мистецьких явищ. Наукова новизна полягає в аналізі поясу не лише як знакового елементу вбрання чоловічого та жіночого строю різних історичних періодів України, а й насамперед як важливого символу української народної культури, та в з’ясуванні його ролі у системі обрядів, звичаїв та тра-дицій. Висновки. Пояс, як один із видів декоративного народного мистецтва, виконував не тільки побутове приз-начення, а й був прикрасою і елементом приналежності до християнства; матеріал, техніка створення поясів і способи підперізування мали значні регіональні відмінності та свідчили про соціальний статус, класову принале-жність, матеріальний стан та гендерні особливості; пояс, з його унікальною знаково-символічною системою, відіг-равав важливу роль в обрядовості українського народу (наприклад, родильній , весільній, обрядовій) як важливий елемент, що допомагав людині переходити з одного життєвого етапу на інший.
Посилання
Гургула І. В. Народні тканини. Нариси з історії українського декоративно-прикладного мистецтва. ред. кол. : П. М. Жолтовський, Ю. П. Лащук, О. О. Чарновський. Львів: Видавництво Львівського університету. 1969. Розд. 2. С.22–23.
Денисенко Е. Н. Наименования и функции поясов в восточнославянскомобрядовом контексте. Ломо-носовские чтения 2017 года: сб. материаловнаучн. конф. (22 марта 2017 года, г. Севастополь). Севастополь: Фи-лиал МГУ имени М. В. Ломоносова в г. Севастополе. 2017. С.60–61.
Керносівський ідол (статуя). Доба енеоліту – бронзи. URL:http://museum.dp.ua/object_1-4.html.
Маєрчик М. Ритуал і тіло. Структурно-семантичний аналіз українських обрядів родинного циклу. Київ: Часопис "Критика". 2011. 320с.
Матейко К. І. Одяг. Нариси з історії українського декоративно-прикладного мистецтва / ред. кол. : П. М. Жолтовський,Ю.П.Лащук,О.О.Чарновський.Львів: ВидавництвоЛьвівського університету.1969.Розд.1.С.8.
ПСРЛ. Т. 2. Ипатьевская летопись. Санкт-Петербург. 1908. Стлб.903-938.
МатейкоК.І.Одяг.Нарисизісторіїукраїнськогодекоративно-прикладногомистецтва/ред.кол.:П.М.Жолтов-
ський,Ю.П.Лащук,О.О.Чарновський.Львів:ВидавництвоЛьвівськогоуніверситету.1969.Розд.3.С.51–58.
Мирний П. Лихий попутав. Твори : у 3 т. Т. 1. Київ: Дніпро. 1976. С.27–56.
Нечуй-Левицький І. С. Микола Джеря. К. : Центр учбової літератури, 2017. 119с.
Украинскій народъ въ его прошломъ и настоящемъ. Ф. К. Волков, М. С. Грушевский, М. М. Коваленс-кий и др. Петроград: Общественная Польза. 1916. Т.1.
Косміна О. Ю. Традиційне вбрання українців. Т. 1: Лісостеп. Степ. Київ: Балтія-Друк. 2008. 159с.
Косміна О. Ю. Традиційне вбрання українців. Т. 2 : Полісся. Карпати. Київ: Балтія-Друк. 2009. 159с.
Матейко, К. І. Етнографічний словник. Київ: Наукова думка. 1996. С.196.
Аристов Н. Я. Промышленность Древней Руси. Москва: Книжный дом "ЛИБРОКОМ". 2013. 336с.
Николаева Т. А. Украинская народная одежда. Среднее Поднепровье. Киев: 1987. С.248
Білан М. С., Стельмащук Г. Г. Український стрій. Друге видання. Львів: ПП "Видавництво "Апріорі". 2011. с. 314іл.
Этнографический сборникъ, издаваемый императорским Русскимъ географическимъобществомъ. Выпуск 1. Санктпетербург. Въ типографіи министерства внутреннихъ дѣлъ. 1853.
Греков Б. Д. Київська Русь. Київ. 1951. С.368.
История Русовъ или Малой Россіи, Георгія Конискаго, архіепископа Бълорускаго, Москва, Универси-тетская типографія. 1846. Репринт РИФ "Дзвін". 1991. 260с.
Смолій Ю. Слуцькі пояси: Українське культурне поле. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія, 2010. 7.360-374.
Школьна О. Походження орнаментики кунтушевих поясів України, Білорусі та Польщі XVII–XIXстоліть. Актуальні проблеми, 2016. 12. 236-242.
Дмитрук Л. Народний лемківський одяг як семіотична система. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2016. № 1.С.40-43.
Hurhula, I. V. (1969). Folk Cloth. Essays on the Ukrainian Decorative-Applied Arts. Part 2. P. M. Zholtovskyi, Yu. P. Laschuk, O.O.Charnovskyi (Eds.). (pp.22–23). Lviv: Vydavnystvo Lvivskogo universytetu [in Ukrainian].
Denysenko, E. N. (2017). Names and Functions of Belts in the Eastern Slavic Customs Context. Proceedings of the Scientific Conference. Lomonosov Readings March, 22, 2017. (pp. 60-61). Sevastopol: MGU v Sevastopol [in Russian].
Kernosiv idol (statue). Epoch of Eneolith – Bronze. (n.d.). Retrieved from http://museum.dp.ua/object_1-html [in Ukrainian].
Maierchyk, M. (2011). Ritual and Body. Structural-semantical analysis of the Ukrainian Customs of Family Cycle. Kyiv: Chasopys "Krytyka" [in Ukrainian].
Mateiko, K. I. (1969). Clothing Essays on the Ukrainian Decorative-Applied Arts. Part 1. P. M. Zholtovskyi, Yu. P. Laschuk, O.O. Charnovskyi (Eds.). (pp. 8-9). Lviv: Vydavnystvo Lvivskogo universyetu [in Ukrainian].
PSRL. Volume 2 Ipatiev Chronicles. (1908). SPb. [in Russian].
Mateiko K. I. Garments. Essays on the Ukrainian Decorative-Applied Arts. Part 3. P. M. Zholtovskyi, Yu. P. Laschuk, O.O. Charnovskyi (Eds.). (pp. 51–58). Lviv: Vydavnystvo Lvivskogo universytetu [in Ukrainian].
Myrnyi, P. (1976). Devil has Confused. Selected Works: in 3 volumes. Volume 1. Y. Y. Broiak (Ed). Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Nechui-Levytskyi, I. S. (2017). Mykola Dzheria. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Volkov, F. K. & Hrushevskyi M. S. & Kovalenskyi, M.M. (1916). Ukrainian people in its Past and Present. Volume 1. Petrohrad: Obshchestvennaia Polza [in Russian].
Kosmina, O. Y. (2008). Traditional Garment of the Ukrainians. Volume 1. Wood-Prairie. Prairie. Kyiv: Baltiia-Druk [in Ukrainian].
Kosmina, O. Y. (2008). Traditional Garment of the Ukrainians. Volume 2. Polesia. The Carpathians. Kyiv: Baltiia-Druk [in Ukrainian].
Mateiko, K. I. (1996). Ethnographic Dictionary. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Arystov,N.Y.(3rded.).(2013).IndustryoftheAncientRuss.Moscow:Knyzhnyidom"LYBROKOM"[in Russian].
Nykolaeva,T.A.(1987).UkrainianFolkGarment.MiddleDniperregion.Kyiv:"Naukovadumka"[in Ukrainian].
Bilan, M. S. & Stelmashchuk, H. H. (2nd ed.). (2011). Ukrainian Garment. Lviv: PP "Vydavnytstvo "Apriori" [in Ukrainian].
Ethnographical collection, published by the Imperator’s Russian Geographical Association. (1853). Issue 1 [in Russian].
Hrekov, B. D. (1951). Kyiv Russ. Kyv [in Ukrainian].
History of Russiv or Little Russ of H. Konyskyi, Byelorussian Archbishop. (1846/1991). Moscow: Unyversytetskaia typohrafiia. 1846. Kyiv: "Dzvin" [in Russian].
Smolii, Yu. (2010). Slutsk Belts: Ukrainian Cultural Field. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 7, 360-374 [in Ukrainian].
Shkolna, O. (2016). Origins of the Ornaments of Kuntush Belts of Ukraine, Belarus and Poland of the XVII– XIX centuries. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 12, 236-242 [in Ukrainian].
Dmitruk, L. (2016). Popular folk Lemko clothing as a semiotic system. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 1, 40-43 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.